• Anonym (fundering)

gå ner i arbetstid innan BF

Hej! Jag har sökt om havandeskapspenning. Om det skulle vara så att jag inte blir beviljad det men känner att jag vill gå ner i arbetstid ändå nån månad innan BF, hur ska jag då göra för att behålla min sgi? Måste jag ta ut föräldrapenning de dagar jag egentligen skulle ha jobbat, eller kan jag helt enkelt vara ledig utan lön?

• Svar på tråden gå ner i arbetstid innan BF
  • Försäkringskassan

Hej!
    Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före
    en beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks.
    Detta gäller om du har arbetat heltid i minst sex månader innan du går ner i arbetstid:

Här finns mer information om föräldrapenning.
     Länk till Faktablad :

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning1301.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Vera, handläggare

• Anonym (fundering)

Så jag behöver inte ta ut föräldrapenning de dagar jag är ledig från jobbet för att ha kvar sgi:n?

• Anonym (fundering)

Jag är anställd på 83% och har varit det mer än ett år, har det nån betydelse att jag inte jobbat heltid eller gäller samma sak?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Om du arbetat heltid mer än sex månader innan det var sex månader kvar till barnets beräknade förlossning kan du alltså ha rätt att gå ner i tid utan att det påverkar din SGI. 

Hälsningar

Bushra, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!
    Ber om ursäkt! Det spelar ingen roll vilken omfattning du har arbetat. Om du har arbetat 83 % och din s.k. sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är baserad på 83 % arbete är det den inkomsten som är skyddad om du går ner i tid 6 månader före beräknad förlossning. Du behöver inte arbeta heltid för att kunna utnyttja det SGI-skyddet. 

Hälsningar
    Bushra, handläggare

• Anonym (fundering)

Okej då förstår jag! Men måste jag ta ut föräldrapenning de dagar jag är ledig istället för att jobba för att behålla sgi:n baserad på mina 83%?

• Försäkringskassan

Hej igen,

Om du har arbetat 83% stadigvarande och är berättigad till en SGI utifrån din inkomst så har du rätt att gå ner i arbetstid eller sluta att arbeta 6 månader innan beräknad förlossning utan att din SGI ska påverkas av detta.

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden gå ner i arbetstid innan BF