• Eleonore

Kläder när man ammar + kroppen efter graviditet

Hej Kvinns!

Jag är gravid i åttonde månaden, har gått upp ca 12 kg i vikt men är inte så mycket större någonstans på kroppen utom självklart på jättebebismagen. Insåg precis att jag inte har ett enda klädesplagg som funkar vid amning, jag har mest klänningar och blusar som knäpps i ryggen, skinny jeans och tröjor utan knäppning. Vilka kläder rekommenderar ni när man ammar? Jag tänkte iaf börja med att införskaffa mig några blusar av det luftigare slaget dvs med utrymme för mage, som går att kombinera med kjol med hög midja. Jag har i vanliga fall storlek 38 (M). Är det troligt att jag kommer kunna ha samma storlek efter förlossningen? Hur var det för er? Jag tänker att magen kommer sitta kvar ett tag förstås, men över midjan borde man gå tillbaka rätt snabbt? Eller?

Mvh E.

• Svar på tråden Kläder när man ammar + kroppen efter graviditet
  • Karpalo

Jag kör med mina vanliga kläder (skjortor, toppar, t-shirts, stcikatröjor osv), enda skillnade är att jag har amningsbh och ett såndär 49kr H&M linne under (de med smala elastiska band). Funkar bra tycker jag att dra upp tröjan och ner linnet, så kan man ha sin vanliga stil men utan att blotta hela magen :)

• Eleonore
    Karpalo skrev 2013-12-20 10:28:42 följande:
    Jag kör med mina vanliga kläder (skjortor, toppar, t-shirts, stcikatröjor osv), enda skillnade är att jag har amningsbh och ett såndär 49kr H&M linne under (de med smala elastiska band). Funkar bra tycker jag att dra upp tröjan och ner linnet, så kan man ha sin vanliga stil men utan att blotta hela magen :)

Du kunde alltså ha dina gamla kläder och behövde inte köpa större storlek?

Jag ska kolla upp hm-linnena. Bra tips.Glad

• Karpalo

Japp, största delen :) Gick upp 16 kg men precis som du syntes det inte nånstans. Gick länge med +5 kg utan att det egentligen syntes alls. Nu efter 6 mån är jag tillbaka på startvikten :)

• Gloria01

gick upp 20kg som satte sig på magen, hade verkligen en dunderkula :) men det tog inte många månader innan jag var tillbaka på startvikten, hade många basic linnen under amingsperioden och köpte min vanliga storlek (xs) 

• Toppen9

Jag tyckte att amningsbh, vanligt linne och större T-shirt/skjorta/blus fungerade bäst att amma i. Man bara lyfter på nederlanten av T-shirten och drar ner linnets kant så kan man amma nästan utan att visa det.

• Gladskit

Jag tycker inte man gick upp i storlek. Möjligt att det var skönare att ha lite lösare kläder inledningsvis men jag tog vad jag hade, jag gick inte och köpte en ny garderob.
    Smidigast var att ha amningslinne och sedan en tunn kofta eller tröja över så att man kom åt. Nu ammade inte jag särskilt länge för det funkade inte så bra, men amningslinnena var guld värda. Det finns även som en sorts förlängning av ett linne, eller som en tub, som jag använde dels under graviditeten och dels när jag ammade. Då kunde jag ha vanligt linne som jag drog upp och sen skyddade tuben magen liksom.

• En bebis i magen

Jag är hemma med vår tredje bebis.
    Gillar Boobs amningströjor att ha när man ska iväg någonstans. Det räcker med två/tre st som man tvättar så ofta det behövs. Jag har tom tumlat mina då det behövts.
    Då det gäller klädstorlek har jag inte kunnat ha annat än gravidkläderna de första två månaderna. Gravidjeansen (de jag hade i början av graviditeten) hängde med månad två och tre denna gången, sedan blev de för stora. Jag har nog ca 6 av mina 18-20 kg kvar.
    Tänk på att även om man kommer ner till samma vikt så är det inte säkert att kroppen ser likadan ut eller att du har samma klädstorlek som innan.
    Satsa på några amningsvänliga tröjor och några koftor. Och ett par billiga snyggjeans (rekommenderar KappAhls).

• JGBM

Har samma stl som innan. Däremot hade jag typ aldrig amningsbh, bara amningslinne. Har en liten byst och fick bara stockningar av bh.

• Flickan och kråkan

Jag har samma storlek som mina gamla kläder. Jag använder amningströjor rätt mycket, eftersom jag även har en 4,5-åring och snart 6-åring och ammar mer ute än hemma. Amningströjor tycker jag förenklar då. Hemma har jag vanliga kläder, men på bussen, i ishallen, på föräldramötet, förskolans luciafirande, mataffären, lekplatsen och idrottshallen har jag amningströja. Jag är liten, men mina bröst växer mycket under graviditet så bra amningsbh är ett måste. 

• malzac

Jag gick upp ungefär som du. De första två månaderna gick jag i gravidjeans men sen var jag tillbaka i mina vanliga smaljeans igen.

Bysten var det värre med. I början var mina bröst mycket större än vanligt vilket märktes på knäppta blusar. Jag bodde i amningsbehåar av varierande storlek de första sex månaderna (ja, inte bara alltså).

På sommaren hade jag inga problem med att helt enkelt dra upp mina vanliga toppar för att amma, men nu på vintern trivs jag bättre i amningstoppar så att jag behöver öppna så lite som möjligt. Kofta är lätt att öppna och dra undan snarare än att lyfta upp en bylsig tröja som lägger sig på bebisens ansikte. HM-linne och topp låter också som en bra idé, men om man använder sele och ammar i den så är det lättare att bara öppna en flik.

Så en smaksak helt enkelt. Mina amningströjor kommer från Jojo Maman Bebe, men vill gärna prova Boobs. :) Numera (16 månaders bebis) går jag utan bh och förlitar mig på stödet från amningströjan, så slipper jag hålla på att fiffla med den extra knäppningen.

Svar på tråden Kläder när man ammar + kroppen efter graviditet