• Anonym (Sömn)

Samsova med bebis

Jag har en liten, mitt andra barn som är en månad. Vi samsover och det fungerar bra. Bebisen sover gott och äter 2 ggr/natt då jag ligger och ammar. Bebisen vaknar dock väldigt lätt när jag rör mig och vill gärna ligga nära nära. Så jag ligger väldigt still för att inte väcka bebis. Minns inte hur vi gjorde med stora barnet. H*n somnade i egen säng från 3 mån vet jag men minns inte hur det var när h*n var nyfödd. Är orolig att bebisen får en ful ovana att sova jämte mig. Kanske aldrig kan somna i egen säng. Jag samsover gärna med barnen men tycker det är viktigt att kunna somna i egen säng. Just nu har ju bebisen inga rutiner och verkar ha stort närhetsbehov framförallt på kväll och natt. BVC säger att de inte vänjer sig men jag är rädd att jag gör fel. Sen är det ju värt att få sova ist för att hålla på och lägga bebisen i sängen och den bara vaknar igen. Tips!

• Svar på tråden Samsova med bebis
  • LillGris

Samsov :) uppenbarligen behöver bebisen det och det är helt ok! Sen som sagt, det är bara asjobbigt att envisas med egen säng när barnet inte vill, stör bara din sömn med alla uppvak.

Vi har tagit bort ena sidan på en spjälsäng och fäst den med våran säng så Saga sover i sin säng men ändå bredvid mig, det tycker jag är smidigast.

• Anonym (fg)

Det kanske funkar med ett babynest?

• Queenie70

Att bebisen njuter och trivs med att ligga nära kan aldrig benämnas som "ful ovana"

• lövet2

Mina har sovit hos mig under hela amningstiden (1-1½ år) och det har inte varit några problem för dem att börja sova i egen säng sedan.

• Anonym (Sömn)

Har testat att lägga bebis i nestet men då vaknar han och blir orolig så då känns det onödigt. Jag sover ju när bebis ammar och sen släpper den taget och vi sover vidare. Det oroar mig inte så mkt att sova ihop. Det är mer att jag vill att barnet ska kunna somna själv. Det stora barnet ammade jag och la ner i sängen. Senare fick barnet välling och sedan la jag ner barnet som sov vidare. Alla var så imponerade av våra rutiner och att h*m somnade så snabbt på kvällen. Minns ju bara inte hur eller vad vi gjorde. Tror det var när barnet var runt 3 mån. Alla säger ju att man inte kan skämma bort barnet med närhet men min kompis och kusin tycker inte det är alls bra att vänja barnet att sova bredvid en. Jag känner ju att jag inte har något alternativ.

• LillGris
    Anonym (Sömn) skrev 2013-12-20 13:27:42 följande:
    Har testat att lägga bebis i nestet men då vaknar han och blir orolig så då känns det onödigt. Jag sover ju när bebis ammar och sen släpper den taget och vi sover vidare. Det oroar mig inte så mkt att sova ihop. Det är mer att jag vill att barnet ska kunna somna själv. Det stora barnet ammade jag och la ner i sängen. Senare fick barnet välling och sedan la jag ner barnet som sov vidare. Alla var så imponerade av våra rutiner och att h*m somnade så snabbt på kvällen. Minns ju bara inte hur eller vad vi gjorde. Tror det var när barnet var runt 3 mån. Alla säger ju att man inte kan skämma bort barnet med närhet men min kompis och kusin tycker inte det är alls bra att vänja barnet att sova bredvid en. Jag känner ju att jag inte har något alternativ.

Men alltså barn är olika. Min son ville absolut inte samsova, han sov jättebra själv men kasst när han sov i vår säng. Min dotter är raka motsatsen, hon ska helst ligga typ på mig. Olika barn, olika behov. Samsovning matar barnen med trygghet och närhet, det är toppen. Och ett barn som inte vill sova i egen säng kommer heller inte göra det. Du kan inte skämma bort en bebis med närhet. Barnet kommer sova i sin egen säng i sinom tid!
  • Anonym (Sömn)

Nä precis så resonerar jag också. Jag kan inte tvinga mitt barn att sova i egen säng. Läste på Anna wahlgrens sida att man måste vänja barnet vid egen säng senast när det är 3 veckor. Undrar verkligen hur det ska gå till? Min bebis vill vara nära på kvällarna. Han sover själv på dagtid men kväll och natt är behovet av närhet stort! BVC säger också att man inte kan skämma bort en bebis medan kusinen hävdar att han blir bortskämd och kommer ligga i min säng tills han flyttar för gott.

• lövet2
    Anonym (Sömn) skrev 2013-12-20 19:11:32 följande:
     kusinen hävdar att han blir bortskämd och kommer ligga i min säng tills han flyttar för gott.
    Hälsa din kusin att mina 7 barn säger något helt annat. De sover alla i sina egna sängar nuförtiden ...
  • sötare
    Nä precis så resonerar jag också. Jag kan inte tvinga mitt barn att sova i egen säng. Läste på Anna wahlgrens sida att man måste vänja barnet vid egen säng senast när det är 3 veckor. Undrar verkligen hur det ska gå till? Min bebis vill vara nära på kvällarna. Han sover själv på dagtid men kväll och natt är behovet av närhet stort! BVC säger också att man inte kan skämma bort en bebis medan kusinen hävdar att han blir bortskämd och kommer ligga i min säng tills han flyttar för gott.
    Nej det behöver inte alls innebära att ditt barn samsover med dig tills det flyttar hemifrån.
    Äldsta sonen samsov jag med som bäbis han är nu fem och somnar själv. Kommer dock inte i håg när vi började med eget rum till honom. Yngsta som snart fyller två ammade jag till han var ca 10 månade sen så tog vi väck ena sidan på spjälsängen satt den i kloss med våran säng vid min sida och la honom där. När han är orolig på natten räcker det att jag sträcker ut ena handen och lugnar honom och runt 5-7 på morgonen får ha krypa över till mig å sova lite till om han vill. Passa på att samsova så länge det känns bra för dig och ditt barn och sluta lyssna på alla som tycker att du skämmer bort barnet och att det inte går att få dem att sova i egen säng sen. Det e bara skitsnack.
  • LillGris

Anna Wahlgren ska man aldrig lyssna på. Och helt ärligt; hur många 15-åringar har du hört talas om som sover i morsans säng? ;) nä. Man kan inte skämma bort bebisar. Det allra bästa sättet att ge dem den grundtrygghet som krävs är att tillgodose deras behov. Behöver de bäras så bär, behöver de samsova så samsov. Lovar att inget gör ett barn tryggare och i förlängningen självständigare än det!
  • Anonym (Sömn)

Tack för era kloka ord! Man blir väldigt trött på dessa människor som ska ha åsikter hur man gör med sina barn. Samsovningen fungerar väldigt bra eftersom vi får sova! Skulle jag hålla på och lägga Lillen i egen säng skulle nätterna gå åt till skrik och gråt. Jag ammar liggande dessutom och det gör jag ju nästan i sömnen.

• LillGris

Du gör rätt och de andra har fel :) man ska göra livet så enkelt som möjligt när man har småbarn (inom rimliga gränser såklart). Sömn är SUPERVIKTIGT för man blir faktiskt helt psycho av att inte få sova. Så gör det som är enklast för er. Är det samsovning och amning nästan i sömnen - kör på det. Det finns ingen som helst orsak att krångla till det. Varken du, bebisen eller det större barnet gynnas av att du och bebisen är vakna massa på natten bara för att barnet promt ska sova själv.

Min stora kille är två nu, han sover i sin egen säng men den står intill vår. Sen har vi lilltjejen i spjälsäng med borttagen sida på andra sidan. Visst är det lite drygt ibland med barn överallt i sängen men vi får sova på nätterna. Helt klart värt det!

Svar på tråden Samsova med bebis