Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Hur skulle du hantera om den du dejtar bytt kön?

Om det låg i historien, och personen var attraktiv, så skulle jag inte bry mig om att personen fötts annorlunda. Jag ser faktiskt inte vad det spelar för roll, om personen ändå ser ut helt "vanlig" ut. Har jag fallit för personen, och det enda som ändrats är informationen, inte personen i sig, så tror jag inte jag skulle ha brytt mig. Skulle inte känna mig "lurad" såvida inte personen medvetet dolt det länge för mig (t ex genom att undvika svara på frågor om barndomen).

Däremot skulle jag tycka det var svårt ifall jag hade en partner som ville genomgå könskorrigerande behandling - det kommer vara en lång tid, kanske för alltid, som personen helt enkelt ser androgyn ut och androgynitet är avtändande för mig. Det hade varit ungefär som att höra ett ens partner ville ändra sitt utseende till något man tycker är jättefult. Men själva känslan, att identifiera sig som något annat än det man är född som, kan jag absolut sympatisera med. Jag rår tyvärr inte för att även om jag tänder på både män och kvinnor, så tänder jag inte på mellanting. :/

• lykantrophona
    Anonym (Undrande) skrev 2013-12-20 23:23:24 följande:
    Har det betydelse om man är bisexuell?
    Jag menar att då är det ju OK med båda könen...

Tror att de yngre har lättare att acceptera sånt här än de lite äldre.
    Jag vet inte. Jag känner till många homo- och heterosexuella som inte skulle bry sig nämnvärt.

Sen finns det en massa missuppfattningar om hur "alla bisexuella" är. Folk brukar anta att jag skulle föredra en tjej med kuk, men så är det absolut inte, snarare finner jag den kombinationen avtändande. Visst, hade jag hånglat upp en snygg tjej och hon råkade ha kuk så skulle jag väl knappast springa därifrån skrikande... men jag skulle bli väldigt distraherad - ungefär som att se att partnern har något enormt ärr under kläderna eller så.

Kan du försöka förklara varför det skulle vara en så stor grej för dig ifall personen du blev kär i tidigare hade varit född som det motsatta könet eller som intersexuell?
    Känner du några transsexuella?
  • lykantrophona

Ja, du... Det är inte så snällt att säga att "de är inte riktiga män". Ett tips bara, ifall du inte vill såra någon.

Om du vill vara specifik ute i dejtingsvängen eller något, så kan du uttrycka dig hellre såhär: "Jag är intresserad av cis-män". Cis är nämligen motsatsen till trans, och låter mycket mindre dömande än att prata om "riktiga män" och "inte riktiga män".

Jag har träffat en del transpersoner. Ingen av dem är någon nära vän till mig, men träffat några har jag gjort. Om inte annat, så råkar man på dem när man besöker Pride. :P Jag ser dem som könet de presenterar sig själva som, använder rätt pronomen och namn etc. Något annat vore ohyfsat. Ibland kan det vara lite svårt att gissa vilket kön en person ska vara, men då är det ett tips att fråga. "Ursäkta Kim, men vilket pronomen föredrar du?"

• lykantrophona
    Anonym (Undrande) skrev 2013-12-21 00:37:00 följande:
    Nej, folk får vara hur de vill men jag personligen vill ha en man som ÄR en man.
    Inte en omopererad kvinna.
    Det är just precis det här jag pratar om. Du vet, det kan finnas en hel del transpersoner som läser den här tråden (den ligger ju trots allt i homo/bi/trans), och det där skulle nog uppfattas som ganska taskigt uttryckt.

Säg hellre cis-man och trans-man, eller man född som man och man född som kvinna, eller biologiskt man.

Det är en sak att inte kunna påverka sina egna sexuella preferenser så mycket, men om personen aldrig sa något, det inte märktes att de var trans... hur skulle det vara ett problem? Det känns lite som hjärnspöken. Som i det där avsnittet i Ally McBeal då en kvinna alla tycker är jättesnygg tydligen var född som man, och när det kommer fram så börjar folk bete sig jättemärkligt...

Och oavsett vad du tänder på eller blir avtänd av - så kan du uttrycka dig på ett lite artigt sätt. Transmän vill oftast inte bli benämnda som "omopererade kvinnor", då de i regel känt sig som män hela sitt liv.
  • lykantrophona
    Philipsson skrev 2013-12-21 00:54:09 följande:
    Inte konstigt alls. Vi människor är ju - åtminstone delvis -, kulturvarelser.

Som jag ser det borde det vara straffbart för en transa att "lura" en person i säng, genom att dölja det faktum att vederbörande är könsbytare.
    Vilka andra saker borde vara straffbart att vara tyst om då? Straffbart att glömma bort att berätta ålder, etnicitet, skostorlek, att man färgat håret eller förstorat tuttarna?

Näe, det här luktar lite transfobi faktiskt. Är man så jättenoga med att inte ligga med "könsbytare" kan man väl se till att fråga innan man går till sängs med någon.
  • lykantrophona
    Anonym (Undrande) skrev 2013-12-21 01:04:35 följande:
    Fast det är just det..."transman", är för mig inte en man!
    Vill du kalla det hjärnspöken så be my guest... för mig handlar det om helt andra saker.

Så fort man tar upp detta får man antingen diagnos som transfob eller bli anklagad för att ha "hjärnspöken".

JAG kan INTE tänka mig att ha ett förhållande/ha sex med någon som opererat om sig.
    Det skulle kännas fel. That´s it.

Alla andra får göra som de vill såklart.
    Jag försöker inte övertala dig till att tända på personer du finner avtändande, jag försöker inte övertyga någon om att gå ut och knulla med en transsexuell person.

Däremot så kan du vara hövlig och använda ord som inte förolämpar personen. Det heter transman, inte "omopererad tjej". Precis som att jag hoppas att du inte kallar homosexuella män för fikusar och stjärtgossar, och inte kallar svarta för negrer.
  • lykantrophona
    Anonym (Undrande) skrev 2013-12-21 18:37:17 följande:
    Och nu bytte vi raskt ämne!

Jag kallar homosexuella för bögar och flator, helt enligt reglerna.
    Samma sak med färgade, jag kallar dem inte för negrer.
    Vad får dig att ifrågasätta det?

Jag gissar på att du undviker att säga neger eller stjärtgosse för att du respekterar även svarta och homosexuella, och vill inte vara oartig och såra dem i onödan.
    Om du respekterade transsexuellas känslor på samma vis skulle du inte prata om "riktiga män" och "omopererade kvinnor", utan om cismän och transmän. Om ordet cis- är jättejobbigt, trots att det är den logiska motsatsen till trans och är ett kort enkeluttalat ord, så kan du väl åtminstone säga "män som inte är trans".
    Av dem anledningar som (ftm) skriver om. Han vet ju vad han pratar om av egen erfarenhet.
    Anonym (Undrande) skrev 2013-12-21 21:51:28 följande:
    Då kommer nästa fundering, hur mycket får/kan man avvika innan gränsen för tolerans är nådd?
    Om det skadar någon/något. Varför ska man tycka illa om något som är harmlöst?
    Speciellt stor förståelse bör man ha för avvikelser som man själv inte valt, tycker jag. Ingen väljer att bli trans - det är helt enkelt något råkar vara. Och jag kan tycka att man bör behandla människor med någonslags grundläggande respekt och artighet, oavsett hur de råkar se ut, klä sig eller känna sig.
  • lykantrophona

Nu är frågan - jag trodde att heterosexuella tände på yttre könsegenskaper, t ex att heterosexuella män i regel drogs till bröst, fittor, mjuka läppar, kvinnlig röst. Men nu har jag fått lära mig i tråden att straighta egentligen är attraherade till kromosomer!

Ja, där lärde jag mig allt något nytt. Drömmer

• lykantrophona
    Anonym (Undrande) skrev 2014-08-23 12:49:53 följande:

Jag tycker samhället blivit sjukt.

Förklaring?

Jag tycker också det är något fel när allmännyttan säljs ut, folk blir mer upprörda över ett ord på tre bokstäver än över krig och tortyr, när folk funderar på att införa förbud mot tiggeri igen, och filmer med nakenhet får högre åldersgräns än filmer med våld. Men på det stora hela så rör sig mycket åt rätt håll också.

Men jag gissar på att du menar något annat, men inte vågar säga det rakt ut... kanske för att du själv inser att skulle du säga det rakt ut så skulle det låta väldigt transfobt.
  • lykantrophona
    Anonym (Undrande) skrev 2014-08-23 14:13:46 följande:
    Vad yrar du om?
    Angående förbudet mot tiggeri tycker jag det är ett bra förslag men det är en annan diskussion. Finns en egen tråd för det om du vill ha den diskussionen.

Jag vågar säga rakt ut att jag inte skulle kunna ha ett förhållande/ha sex med en transperson. Det har jag redan sagt flera gånger i tråden.
    Om det är en fobi så får det stå för dig, jag anser det helt enkelt vara avtändande.
    Vilket är min fulla rätt att tycka.
    Vad är fel på samhället då? Du skriver en vag kommentar om att "samhället är sjukt", jag undrar vad du menar. För mig verkar det som om du vill antyda att det är något fel på transpersoner.

Jag har ingen plan att dejta transpersoner - helt enkelt så har jag aldrig träffat en som jag funnit attraktiv än och jag ser det inte som ett mål i sig självt att hitta en. Är det en slump eller ett mönster? Jag vet inte, kanske har det att göra med att jag inte dras till vissa former av androgynitet.

Men om vi tar den hypotetiska situationen att denna person passerar till 100%, inget i utseende, beteende eller sexuellt antyder att hen är född som något annat... då undrar jag faktiskt varför det vore en dealbreaker. Möjligen om man vill ha biologiska barn, men då skulle man ju uppvisa samma oro att råka dejta någon som är steril av andra orsaker.

• lykantrophona
    Anonym (Undrande) skrev 2014-08-23 17:13:49 följande:
    Ska jag vara ärlig så var det en liten provokation för att få liv i tråden igen.

Fast visst... att operera om blygdläpparna till en påse att fylla med silikonkulor och sedan kirurgiskt snickra ihop en kuk, för att ett fruntimmer fått för sig att hon är man. Det är rätt sjukt.

Folk verkar kunna få för sig att de är både det ena och det andra nu för tiden!

Transsexuella har alltid funnits. Och den vård som funkar bäst är att låta dem leva som sitt upplevda kön. Det handlar inte bara om "något hon har fått för sig". Det handlar i regel om en livslång identitet, och transsexuella löper högre risk att begå självmord - dels pga förtvivlan om att vara född i fel kropp, men också pga fientliga inställningar från omgivningen (vilket du är ett bra exempel på).

Om du respekterar transpersoner så använder du dem pronomen som passar ihop med deras könsidentitet. En transman, som i ditt exempel, bör alltså kallas för han. Istället för "fruntimmer" och "hon". Du försöker hävda att du inte är transfob: visa det då! Respektera dem och arbeta med att bli av med din irrationella rädsla.

Och rent biologiskt är inte kön så svartvitt som man kan tro. T ex: Androgenokänslighet (CAIS) leder till personer som på nästan alla sätt och vis är kvinnor - fitta, bröst, kvinnlig könsidentitet, mjuk kroppsbehåring, kvinnlig röst etc... förutom att de har xy-kromosomer, är sterila och har testiklar (som inte fungerar) i buken. Det kan t o m ta lång tid innan man märker att något är konstigt. Att haka upp sig på kromosomerna där blir ju bara larvigt.

Eller XXY, eller Turners syndrom, eller adrenogenitalt syndrom... det finns många intersexuella tillstånd. Det är inte alltid så enkelt som att "en man är en man och en kvinna är en kvinna".

• lykantrophona
    Anonym (Undrande) skrev 2014-08-24 12:46:52 följande:
    Irrationell rädsla?
    Nu är du ute och cyklar rejält.
    Jag är inte det minsta rädd fast skulle jag insett att jag haft ihop det med en omopererad kvinna, då skulle nog ångesten krypa ur skinnet på mig!

Det finns folk som inbillar sig att de är djur också, ska vi inte ta och opa dem när vi ändå håller på?
    Kanske någon som vill vara bil också, eller varför inte cykel?
    *ironisk*
    Man gör det som är bäst för personen. Nu är det inte möjligt att operera om folk till bilar eller hästar, så det är en helt irrelevant fråga. Men om det vore möjligt, och man på så sätt räddade liv, då skulle jag vara för det.

Sen är det lite lustigt att du tar upp "känner sig som djur" - för jag gör det. Jag vägrar användas som ett exempel när folk vill diskriminera transpersoner. Min existens gör inte deras existens mindre värd!

Du ÄR ju rädd för att bli "lurad" av transmän. Då föreslår jag att du helt enkelt frågar innan du ligger med någon. Din rädsla är ditt ansvar, inte transsexuellas. Det finns många jag vägrar ligga med, t ex idioter, därför försöker jag utröna hur det ligger till med den saken innan jag går till sängs. Jag ligger inte med någon och sedan hävdar att hen lurade mig bara för att hen inte berättade på första dejten om sina SD-sympatier och bristande IQ. :P

Och så upprepar jag som vanligt: kalla inte transmän för "omopererade kvinnor". Det är ungefär lika korkat som att kalla kineser för "tjing-tjongmän". Löjligt, onödigt och kränkande. Menar du transmän så säger du transmän.

• lykantrophona
    Anonym (Undrande) skrev 2014-08-24 15:03:06 följande:
    Tycker inte din liknelse är relevant.
    "Tjingtjongmän", varför skulle jag säga det?
    Den andra ÄR ju faktiskt en omopererad kvinna vad du än kallar människan.
    Fast en kvinna som gått igenom vilken operation som helst (blindtarm etc) är en "opererad kvinna". Det är otydligt.
    Transman heter det, om en person som uppfattades som flicka vid födseln numera är en man. Och transkvinna, om situationen varit tvärtom. Och om du ska visa respekt så använder du personens föredragna pronomen och titlar. Att envisas med att felköna en person är hemskt oartigt. Att du sen också kallar dem sjuka och fel, ja, det är ännu värre. Behandla folk med respekt för fan.

Om du får helt fritt kalla folk för vad som helst, så har jag också rätt att kalla dig för vadsomhelst? Som idiot t ex.

Läs detta och ta till dig:
    www.transformering.se/ratt-och-fel/bemotande/i-allmanhet

Protesterar du mot att visa grundläggande respekt mot transpersoner, så är du transfob. Så enkelt är det.
  • lykantrophona

För att vara någon som säger "tänker inte skriva mer" så är TS väldigt aktiv i tråden...

Ja, har du läst om teriantropi på svenska, så är det med största sannolikhet min blogg. Jag är den enda som för tillfället skriver om det på svenska.

Du kallar personer som ser sig själva som män, som beter sig som män, för kvinnor  trots att jag och andra påpekat hur oartigt det är. Du uttrycker genom tråden förakt för transsexuella. Och så säger du att det är jag som sjunker lågt. Larvigt.

• lykantrophona
    Kpax skrev 2014-08-24 20:45:50 följande:

Tänkte först att du menade att en person man dejtar plötsligt släpper bomben att hen ska byta kön, och då är svaret att jag nog inte skulle fixa det.

Men sedan läste jag ts ordentligt.

Om jag träffar en man och får reda på att han föddes som kvinna kommer jag fortfarande att se honom som man. Min enda oro skulle nog vara att han kanske är "trasig" av att ha levt i fel kropp länge, eller att könsbytet egentligen berodde på andra saker, typ grova/långvariga sexuella övergrepp som liten, som lett till att han/hon inte kan acceptera sig själv och sin kropp.

Jag har ingen aning om det förekommer, men det skulle iaf oroa mig. Jag är inte en sån som vill "rädda" trasiga människor, jag vill att vi båda ska vara någorlunda trygga och välmående i grunden.

Jag hade nog också haft svår för ifall min pojkvän nu kom på att han egentligen vill vara en tjej... jag har ju fallit för honom som han ser ut och beter sig nu, och vill inte att han ändras på något sätt alls. :P Gäller inte bara kön, utan allt möjligt alltså...

Sen undrar jag varifrån du fått tanken på att det finns en risk av att bli trans av övergrepp? Aldrig hört om detta förut.

De som bytt kön och ångrar det handlar oftast om att de är missnöjda med hur själva kirurgin gick till, eller så kände de sig pressade till det, fastän de egentligen bara var transvestiter eller kanske homosexuella. I Iran så är det ju "finare" att vara transsexuell än bög, vilket lett till att många homosexuella män pressas till att bli kvinnor om de vill leva med en man. Fruktansvärt. www.trust.org/item/20140625223238-i4g9r
Svar på tråden Hur skulle du hantera om den du dejtar bytt kön?