Inlägg från: Anonym (Undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande)

Hur skulle du hantera om den du dejtar bytt kön?

SecretMe skrev 2014-08-23 15:02:02 följande:

Skulle sluta dejta direkt och vara ärlig med varför.
    Försöka få personen att förstå hur jag känner utan att vara elak på något sätt.

Jag kan inte se förbi en sådan sak och känner mig rätt så usel när jag erkänner det men det är sanningen.

Inget att känna sig usel för så länge man inte är direkt elak mot någon.
    Det finns alltid en anledning när man slutar dejta någon, denna är minst  lika god som någon annan.
  • Anonym (Undrande)
    lykantrophona skrev 2014-08-23 15:53:57 följande:
    Vad är fel på samhället då? Du skriver en vag kommentar om att "samhället är sjukt", jag undrar vad du menar. För mig verkar det som om du vill antyda att det är något fel på transpersoner.

Jag har ingen plan att dejta transpersoner - helt enkelt så har jag aldrig träffat en som jag funnit attraktiv än och jag ser det inte som ett mål i sig självt att hitta en. Är det en slump eller ett mönster? Jag vet inte, kanske har det att göra med att jag inte dras till vissa former av androgynitet.

Men om vi tar den hypotetiska situationen att denna person passerar till 100%, inget i utseende, beteende eller sexuellt antyder att hen är född som något annat... då undrar jag faktiskt varför det vore en dealbreaker. Möjligen om man vill ha biologiska barn, men då skulle man ju uppvisa samma oro att råka dejta någon som är steril av andra orsaker.
    Ska jag vara ärlig så var det en liten provokation för att få liv i tråden igen.

Fast visst... att operera om blygdläpparna till en påse att fylla med silikonkulor och sedan kirurgiskt snickra ihop en kuk, för att ett fruntimmer fått för sig att hon är man. Det är rätt sjukt.

Folk verkar kunna få för sig att de är både det ena och det andra nu för tiden!
  • Anonym (Undrande)
    lykantrophona skrev 2014-08-24 00:53:14 följande:

Transsexuella har alltid funnits. Och den vård som funkar bäst är att låta dem leva som sitt upplevda kön. Det handlar inte bara om "något hon har fått för sig". Det handlar i regel om en livslång identitet, och transsexuella löper högre risk att begå självmord - dels pga förtvivlan om att vara född i fel kropp, men också pga fientliga inställningar från omgivningen (vilket du är ett bra exempel på).

Om du respekterar transpersoner så använder du dem pronomen som passar ihop med deras könsidentitet. En transman, som i ditt exempel, bör alltså kallas för han. Istället för "fruntimmer" och "hon". Du försöker hävda att du inte är transfob: visa det då! Respektera dem och arbeta med att bli av med din irrationella rädsla.

Och rent biologiskt är inte kön så svartvitt som man kan tro. T ex: Androgenokänslighet (CAIS) leder till personer som på nästan alla sätt och vis är kvinnor - fitta, bröst, kvinnlig könsidentitet, mjuk kroppsbehåring, kvinnlig röst etc... förutom att de har xy-kromosomer, är sterila och har testiklar (som inte fungerar) i buken. Det kan t o m ta lång tid innan man märker att något är konstigt. Att haka upp sig på kromosomerna där blir ju bara larvigt.

Eller XXY, eller Turners syndrom, eller adrenogenitalt syndrom... det finns många intersexuella tillstånd. Det är inte alltid så enkelt som att "en man är en man och en kvinna är en kvinna".

Irrationell rädsla?
    Nu är du ute och cyklar rejält.
    Jag är inte det minsta rädd fast skulle jag insett att jag haft ihop det med en omopererad kvinna, då skulle nog ångesten krypa ur skinnet på mig!

Det finns folk som inbillar sig att de är djur också, ska vi inte ta och opa dem när vi ändå håller på?
    Kanske någon som vill vara bil också, eller varför inte cykel?
    *ironisk*
  • Anonym (Undrande)
    Bob04 skrev 2014-08-24 03:57:30 följande:
    Så du tycker att jag är sjuk.. ??

Och du ska veta att det inte handlar om inbillning..... det kan jag lova dig... !!

Hade du råkat ut för en olycka och förlorat exempel
    dina bröst och skulle vilja operera ditt nya bröst... är du sjuk då??
    Kan inte uttala mig om dig specifikt, vet inget om dig.
    Är du trans så tycker jag synd om dig.
    För oavsett vad jag tycker så kan det inte vara lätt.

Ditt exempel är ett ickeexempel, icke jämförbart så därför inget att replikera.
  • Anonym (Undrande)
    fluu skrev 2014-08-24 12:52:08 följande:

Jag hade blivit lite förvånad och sedan inte mer med det. Aldrig att jag skulle välja bort någon jag gillar för en sådan skitsak. Jag ser personer som det könet de vill vara. En vän är transvestit till exempel och jag kände henne under många år då hon var mannen "Kalle", sedan några år är hon nu kvinnan "Anna". Hur hon ser ut mellan benen nu vet jag för det första inte och känner inte att det är något jag bryr mig om.

Nej fast en vän är en helt annan sak.
    Jag har inte koll på vad mina vänner har i byxorna heller men antar nog att det förhåller sig som det bör.

Så om du möter en "man" och tycke uppstår och ni hamnar i sängen, du upptäcker att en väsentlig kroppsdel saknas, gör det inget?
    På allvar?
  • Anonym (Undrande)
    fluu skrev 2014-08-24 13:09:42 följande:
    Det var bara ett exempel på hur jag ser folks kön...

Nu skulle jag inte hamna i säng med någon så lätt att jag inte skulle känna personen innan... Så skulle jag få reda på att en man jag är intresserad av är "in process" fortfarande så skulle jag som sagt bli förvånad och sedan tillsammans med mannen hitta ett sätt som funkar för oss. Jag ser inte varför jag skulle välja bort en människa jag tycker mycket om och uppenbarligen är attraherad av bara för att han är transsexuell.
    Antar att det är tur att det finns sådana som du, jag hade som sagt flytt hals över huvud.
    I mina ögon vore han en hon.
  • Anonym (Undrande)
    lykantrophona skrev 2014-08-24 14:44:59 följande:
    Man gör det som är bäst för personen. Nu är det inte möjligt att operera om folk till bilar eller hästar, så det är en helt irrelevant fråga. Men om det vore möjligt, och man på så sätt räddade liv, då skulle jag vara för det.

Sen är det lite lustigt att du tar upp "känner sig som djur" - för jag gör det. Jag vägrar användas som ett exempel när folk vill diskriminera transpersoner. Min existens gör inte deras existens mindre värd!

Du ÄR ju rädd för att bli "lurad" av transmän. Då föreslår jag att du helt enkelt frågar innan du ligger med någon. Din rädsla är ditt ansvar, inte transsexuellas. Det finns många jag vägrar ligga med, t ex idioter, därför försöker jag utröna hur det ligger till med den saken innan jag går till sängs. Jag ligger inte med någon och sedan hävdar att hen lurade mig bara för att hen inte berättade på första dejten om sina SD-sympatier och bristande IQ. :P

Och så upprepar jag som vanligt: kalla inte transmän för "omopererade kvinnor". Det är ungefär lika korkat som att kalla kineser för "tjing-tjongmän". Löjligt, onödigt och kränkande. Menar du transmän så säger du transmän.
    Ojsan, ja det var ju märkligt att jag skrev det där om djuren och att det passade in på dig!
    Såg om det på programmet "Outsiders". Kan inte fatta det heller men det är ett annat ämne.
    Det är ju heller ingen som kan "drabba" mig.
    Läste en blogg förut men tappade bort den och kan inte minnas vad den hette. Det kanske var din... vem vet.

Jag lever i ett flerårigt förhållande med en man så det är ingen risk att jag skulle hamna i fel säng, känns tryggt.

Tycker inte din liknelse är relevant.
    "Tjingtjongmän", varför skulle jag säga det?
    Den andra ÄR ju faktiskt en omopererad kvinna vad du än kallar människan.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Nej) skrev 2014-08-24 14:49:38 följande:

Träffade en kille för några år sedan som jag började dejta. Han var speciell, men hade aldrig kunnat fatta att han var transsexuell. Han berättade och jag gav honom en chans. Men sedan klarade jag inte mer. Gjorde slut, fast sa att det var av andra anledningar än vad det egentligen var. Skulle aldrig kunna göra om det. Tycker idag att det var märkligt att jag ens gav honom en chans. Är för att alla ska få vara som dom vill. Men jag vill aldrig dejta en transperson igen. Det sexuella är inte ett dugg lockande.

Förstår dig!
    Ursäkta en närgången fråga... fungerade han sexuellt som en riktig man?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (...) skrev 2014-08-24 16:28:48 följande:

Naturligtvis avslutat allt omgående..

• Anonym (Undrande)
    lykantrophona skrev 2014-08-24 15:21:54 följande:
    Fast en kvinna som gått igenom vilken operation som helst (blindtarm etc) är en "opererad kvinna". Det är otydligt.
    Transman heter det, om en person som uppfattades som flicka vid födseln numera är en man. Och transkvinna, om situationen varit tvärtom. Och om du ska visa respekt så använder du personens föredragna pronomen och titlar. Att envisas med att felköna en person är hemskt oartigt. Att du sen också kallar dem sjuka och fel, ja, det är ännu värre. Behandla folk med respekt för fan.

Om du får helt fritt kalla folk för vad som helst, så har jag också rätt att kalla dig för vadsomhelst? Som idiot t ex.

Läs detta och ta till dig:
    www.transformering.se/ratt-och-fel/bemotande/i-allmanhet

Protesterar du mot att visa grundläggande respekt mot transpersoner, så är du transfob. Så enkelt är det.
    Jag skrev OMopererad, inte opererad. Stor skillnad.

Du får kalla mig för vad du vill, tänker inte sjunka lika lågt.
    Tycker inte att du är en idiot heller för att vi inte är överens.
    Men det är jag det.

Ska läsa, återkommer eventuellt med reflektioner.

Kom förresten på vad bloggen hette, googlade runt lite.
    Känner igen sättet att skriva så det är nog din blogg.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (kvinna) skrev 2014-08-24 17:38:28 följande:

Alltså fl är verkligen kul. Hur kommer man ens på ett sånt här inlägg?

Svar på frågan: jag hade gjort slut!

Det sker ju sådana operationer så risken finns... där är väl anledningen.
    Som framgått klart så skulle jag också gjort slut.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (eh) skrev 2014-08-24 18:49:32 följande:
    Vart är DU på väg???
    Ingenstans såvitt jag vet.
    Hurså?
  • Anonym (Undrande)
    fluu skrev 2014-08-24 19:05:53 följande:
    Grattis till ett väldigt bekymmersfritt liv om det är DET du tycker är sjukt.
    Mitt liv behöver du inte bekymra dig om.
    Det är ÄR väldigt sjukt!

"Buhuuuu, jag vill bli man" sedan knullar jag som kärring och blir med barn.
    Jösses!
  • Anonym (Undrande)
    fluu skrev 2014-08-24 19:47:04 följande:
    Hur knullar man som en kärring?
    Det tror jag nog att du vet.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Nerd) skrev 2014-08-24 19:33:41 följande:
    Det är väl inget konstigt med det?

Har man könsdriften i behåll använder man väl de kroppsdelar man har kvar för att tillfredsställa den och då kan det gå som det gick där.
    Inget konstigt?
    Det är totalt utflippat!

Män blir inte gravida. Punkt slut.
  • Anonym (Undrande)
    fluu skrev 2014-08-24 19:53:08 följande:
    Faktiskt inte.Det finns inte ett sätt att ha sex på som är exklusivt "kvinnligt".  Din formulering så...
    Ja och så kan man ju spela dum också.
    Gör inte det, det är missklädsamt.
  • Anonym (Undrande)
    fluu skrev 2014-08-24 20:14:22 följande:
    Dumma påståenden får dumma svar liksom. Så hur knullar man som en kärring?
    Nej, jag orkar inte. När någon spelar dum så får det vara.
    Godnatt och sov gott.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (eh) skrev 2014-08-24 20:23:35 följande:
    Men det är ju DU som spelar dum
    Hej på dig, förklara hur du menar med ditt påstående.
Svar på tråden Hur skulle du hantera om den du dejtar bytt kön?