• Rymdraket

Körtelfeber

Hej! Befinner mig i Australien och jobbar på en farm, dottern till familjen (18år) fick körtelfeber för ca 3 veckor sen. Jag har börjat känna mig krasslig, väldigt trött, huvudvärk och illamående, imorse rådfrågade jag den äldsta dottern som jobbar på Apoteket om mina symptom och hon kände på min hals och konstaterade att jag är svullen i halsen. Vad bör jag göra nu? Kontakta läkare? (Bor med en sjuksköterska och två som jobbar på apotek) eller ska jag fortsätta jobba som vanligt på gården? Jobbar ca 6h om dagen med varierande uppgifter, en del fysiska samt att värmen gör jobben extra tunga. Vad bör jag göra? (Dottern är bättre nu, men inte helt bra trotts både sprutor och tabletter)

• Svar på tråden Körtelfeber
  • GrodanHopp

Är det körtelfeber är det bara att härda ut. Är ju virus så antibiotika och liknande hjälper inte.
    Att bli frisk från det kan ta lång tid, jag hade dåliga levervärden i nästan ett år.

Så ta det lugnt, slit inte ut dig och hoppas att det inte är just körtelfeber, och att den blir lindrig om det är det.

Själv blev jag riktigt dålig och låg på sjukhus med dropp för att hela halsen svullnade så att jag inte kunde svälja ens mitt eget saliv.

Krya på dig!

• elinaehn

Ingen alkohol o tänk på vilken smärtstillande du tar så det ibte frestar på levern. Det glömde de säga till mig. Sug på isbitar det var bra i halsen...

• Rymdraket

Är rätt säker på att det är körtelfeber jag har...

Mamman i familjen är sjuksköterska, och hon gav dottern en spruta om dagen i ca 1vecka och det verkade hjälpa bra. Vet dock inte vad för spruta det var.

Bör jag fortsätta jobba på farmen? Jobbar för mat och boende, så det känns dumt att inte jobba.

• Eisa

Ja gå till läkare och ta ett körtelfeberprov. Det är viktigt att veta om det är körtelfeber eller inte för det innebär en del restriktioner i fysiska arbeten. Dessutom kanske de vill palpera din buk eller ta leverprover. Vet inte vad de har för rutiner där nere.

DOCK tror jag inte du har körtelfeber för det smittar inte så lätt. Men man vet ju aldrig.

• Rymdraket

Vad finns det för sjukdomar med liknade symptom? Svullna lymfkörtlar, utmattning, feber och huvudvärk.

Jag har umgås med dottern i princip varje dag sen hon blev sjuk, så risken att bli smittad är ganska stor.

• mammasmirakel

När jag hade körtelfeber var jag totalt utslagen och det tog månader innan jag var helt bra igen.
    Smärtan i halsen var inte av denna värld. Några månader efter sprack ena tonsillen och jag blev akutopererad.
    Hoppas du bara åkt på nåt vanligt förkylningsvirus.
    Det dom sa till mig var att jag inte fick rida/hantera hästarna pga att mjälten var svullen och blodfylld. Fick ingen behandling då det ju är ett virus.
    Min bror fick lindrigare och min syster var riktigt riktigt dålig.
    Vi hade det inte under samma period dock.

• mammasmirakel

Bodde alltså på hästgård och tävlade mycket under denna period.

Svar på tråden Körtelfeber