• Kristin

Vaccin

Hej!

Jag är väldigt tveksam till om jag ska vaccinera mig eller inte. Är i vecka 16 (går in i vecka 17 på måndag, 23/12).
    Ska ni vaccinera er?
    Ja eller nej och hur resonerar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-21 16:56
    Förlåt om jag var otydlig, men det är mot säsongsinfluensan jag menar :)

• Svar på tråden Vaccin
  • Lilla My88

Hej TS! Du borde vaccinera dig. Ditt immunförsvar ställs om när du blir gravid och resultatet av detta blir att din kropp inte längre kan ta hand om en del mikrober på ett effektivt sätt. Inföuensavirus är just en sådan mikrob som din kropp inte längre kan ta hand om lika bra. I värsta fall leder en infektion till att du avlider vilket var fallet vid svininfluensa då antalet dödsfall var väldigt högt bland just gravida kvinnor. Det finns alltid risker men dödsfallsrisken om du inte vaccinerar dig är många gånger högre än risken att du drabbas av biverkningar. Sedan är det ju förstås upp till dig hur du vill göra men jag kommer absolut att vaccinera mig!

• FCBJ

Någon som vet om det är försent att vaccinera sig om man inte kan vaccinera sig förrän mitt i kulmen? Hur lång tid måste gå från det att man vaccinerat sig tills man har ett fullgott skydd?
    Jag är i vecka 15 så enligt rekommendationerna så ska jag vänta. Sist jag träffade min BM (det var innan de gick ut med att man bör vaccinera sig) och då sa hon att jag inte skulle vaccinera mig förrän efter v 20. Har för mig hon sa att det kunde skada barnet om jag vaccinerade mig för tidigt.

• Selfish Geene

Ja självklart vaccinerar jag mig (och hoppas att alla ovaccinerade smitthärdar iaf har hyfset att hålla sig på behörigt avstånd från bebisar, äldre, sjuka och gravida)

• jag7

Jag vill vaccinera mig men har inte fått förren efter rul den 27 feb. Nu hörde jag av smittskyddsinstitutet ( eller folkhälsomyndigheyen som den nu heter) att det är försent för kulmen kommer nu. Så jag vet inte alls vad jag ska göra. Är det lönt att vaccinera sig i mars? Inte alls kul att vara ovaccinerad nu när kulmen kommer :(

• Limalie

Får man inte ta förrän efter RUL? Då är det försent för mig också isåfall. Men jag har ju gjort KUB.test som visar på normal graviditet, borde väll räcka eller?

• jag7

Enligt min bm är det så, och när jag läser hos socialstyrelsen är det kub som gäller med. Men på vårdcentralen var det stopp. Efter rul. Jag har redan gjort 2 ul men får ändå inte. Men det kanske varierar?

• Limalie

Va nere hos bm och frågade om jag behövde nått intyg eller nått, nej det är samvetet som räknas sa hon.

VC ska ringa upp mig vid fem över elva idag, så får se vad de säger

• Limalie

Fick tid vid två idag, men det är inte säkert jag får ta den för det kanske är försent sa hon. De följer barnmorskornas rekomendationer och egentligen slutade de förra veckan. Men hon skulle ringa om jag inte fick ta den. Suck....

Hoppas jag får ta den.

• Lady Gaga
    Limalie skrev 2014-02-17 11:02:04 följande:
    Fick tid vid två idag, men det är inte säkert jag får ta den för det kanske är försent sa hon. De följer barnmorskornas rekomendationer och egentligen slutade de förra veckan. Men hon skulle ringa om jag inte fick ta den. Suck....

Hoppas jag får ta den.
    vadå slutade nästa vecka? Bara för att kulmen snart är här?
    Silence! I KEEL you!
  • Limalie
    Lady Gaga skrev 2014-02-17 11:07:16 följande:
    Tydligen, men hon har inte ringt tillbaka så det verkar som jag får ta den. Tack o lov.
  • Lady Gaga
    Lady Gaga skrev 2014-02-17 11:07:16 följande:
    *förra veckan
    Silence! I KEEL you!
  • Limalie

Nu är jag vaccinerad iallafall, gick väldigt smidigt må jag säga.

• Limalie
    FCBJ skrev 2014-02-16 20:42:26 följande:
    Någon som vet om det är försent att vaccinera sig om man inte kan vaccinera sig förrän mitt i kulmen? Hur lång tid måste gå från det att man vaccinerat sig tills man har ett fullgott skydd?
    Jag är i vecka 15 så enligt rekommendationerna så ska jag vänta. Sist jag träffade min BM (det var innan de gick ut med att man bör vaccinera sig) och då sa hon att jag inte skulle vaccinera mig förrän efter v 20. Har för mig hon sa att det kunde skada barnet om jag vaccinerade mig för tidigt.

Det tar upp till 14 dagar innan man har fullgott skydd, fast oftast runt en vecka och skyddet ökar för varje dag.

Nej, din BM är ute och cyklar, vaccinet skadar inte barnet och varför de rekommenderar det i andra trimestern och efter UL/KUB är dels för att det är vanligt med missfall fram till v 13 och dels upptäcker man missbildningar ibland på KUB/UL och man vill att allt ska se bra ut innan man får det. Annars är det lätt att skylla på vaccinet.

Men i andra trimestern och efter UL/KUB så kan man ta det Läs på socialstyrelsen och andra sidor om vaccinationen. Står inget om v 20 och på lappen jag fick från MVC står det v 16 eller efter normalt UL.

• FCBJ

Jag ringde min BM igår och hon stod fast vid att de inte rekommenderar vaccination före v 20 pga att det kan störa graviditeten, dvs man kan få missfall.
    Jag ringde sen VC och frågade dem så sa de att de gick efter rekommendationerna att det var ok att vaccinera sig från v 16. När jag sa att jag precis gått in i v 16 så tyckte hon att jag skulle vänta lite. Frågade inte varför.

Jag kommer nog att vänta någon vecka eller så och sen ringa och kolla med VC igen vad de tror om kulmen och sen återigen ta ställning till om jag ska vänta till efter RUL eller inte. Jag ska på RUL om tre veckor så det är ju inte så jättelångt kvar.

• Malin 82a

Hej,

Jag är bara i vecka 14, men har gjort ett UL i v.13 som inte visade på några konstigheter. Jag vet att de säger vaccin från och med v.16, men när jag är i v.16 så kommer jag också att vara mitt i influensakulmen. Finns det någon anledning för mig att inte ta sprutan, hur hade ni gjort?

• FCBJ
    Malin 82a skrev 2014-02-20 11:46:13 följande:
    Hej,

Jag är bara i vecka 14, men har gjort ett UL i v.13 som inte visade på några konstigheter. Jag vet att de säger vaccin från och med v.16, men när jag är i v.16 så kommer jag också att vara mitt i influensakulmen. Finns det någon anledning för mig att inte ta sprutan, hur hade ni gjort?
    Jag frågade VC detta också och jag fick då till svar att det är ju inte säkert att jag smittas när man säger att kulmen är. De kommer vaccinera ända in i april. Jag kommer förmodligen vänta till efter RUL och då kommer jag att vaccinera mig oavsett om kulmen har kommit eller inte. Jag har barn på dagis så jag är lite skraj att hon ska dra hem influensan. Än så länge har ingen på dagis fått influensan.
  • Malin 82a

Tack för ditt svar... Detta är så rörigt tycker jag, så många beslut man ska ta hela tiden, och så många olika svar man verkar få av olika BM.... :S

• jag7

Nu fick jag vaccinet! Skönt. Gick in i v19 idag, gjorde ul i v12. Känns skönt!

• Limalie

Finns inga som helst risker med att ta vaccinet innan v 20, förstår inte varifrån hon får det, och missfall? Nej! På fass står det att man kan ta vaccinet hela graviditeten till o med och inga skador har påvisats eller risk för missfall.

På andra sidor och socialstyrelsen/läkemedelsverket står det från v 16 eller normalt UL.

Tror fortfarande mer på detta än en BM

• Limalie
    jag7 skrev 2014-02-21 10:50:42 följande:
    Nu fick jag vaccinet! Skönt. Gick in i v19 idag, gjorde ul i v12. Känns skönt!
    Skönt nu är det 4 dagar sen jag tog, räknar ner dagarna till det börjar verka haha. Då kan jag känna mig lugn.
Svar på tråden Vaccin