FCBJ skrev 2014-02-16 20:42:26 följande:
Någon som vet om det är försent att vaccinera sig om man inte kan vaccinera sig förrän mitt i kulmen? Hur lång tid måste gå från det att man vaccinerat sig tills man har ett fullgott skydd?
Jag är i vecka 15 så enligt rekommendationerna så ska jag vänta. Sist jag träffade min BM (det var innan de gick ut med att man bör vaccinera sig) och då sa hon att jag inte skulle vaccinera mig förrän efter v 20. Har för mig hon sa att det kunde skada barnet om jag vaccinerade mig för tidigt.
Det tar upp till 14 dagar innan man har fullgott skydd, fast oftast runt en vecka och skyddet ökar för varje dag.
Nej, din BM är ute och cyklar, vaccinet skadar inte barnet och varför de rekommenderar det i andra trimestern och efter UL/KUB är dels för att det är vanligt med missfall fram till v 13 och dels upptäcker man missbildningar ibland på KUB/UL och man vill att allt ska se bra ut innan man får det. Annars är det lätt att skylla på vaccinet.
Men i andra trimestern och efter UL/KUB så kan man ta det
Läs på socialstyrelsen och andra sidor om vaccinationen. Står inget om v 20 och på lappen jag fick från MVC står det v 16 eller efter normalt UL.