• Humlan88

Är det värt att slita upp plastmattan för att få fram trägolvet??

Vi håller på att renovera ett hus som vi ska hyra, I köket ligger en gammal plastmatta och under den kan jag skymta ett trägolv, vet dock ej hur slitet detta är. 

Frågan: Är det värt att slita bort plastmattan och få fram golvet, sen antar jag att man måste hyra en slipmaskin (vad kan det kosta) och slipa, sen då? Målar man med vanlig träfärg sen?

Någon som gjort nåt liknande??

Huset är från typ 1900-talet tror jag.

Min sambo tycker att de blir alles för mycket jobb, men jag skulle tycka det var kul att få fram de där gamla golvet. 

Är det värt det? Tar vi oss vatten över huvudet? 

:) Tacksam för tips och råd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-21 20:14
    Kan tillägga att golvet såg VÄLDIGT mörkt ut, vad tyder det på? Ruttet?

• Svar på tråden Är det värt att slita upp plastmattan för att få fram trägolvet??
  • Nyfikna72

Risken är väl bara att det är lagat och spikat i omgångar....sällan det är orört så att säga

• Humlan88
    Nyfikna72 skrev 2013-12-21 20:02:06 följande:
    Risken är väl bara att det är lagat och spikat i omgångar....sällan det är orört så att säga
    Du menar golvet?
  • ApanApansson

Jag skulle gjort det, men då avskyr jag plastmattor och allt som har med plast att göra

• Moolie

Fråga fastighetsägaren! De har säkert lagt in mattan och vet hur det ser ut under! :)

• Humlan88
    ApanApansson skrev 2013-12-21 20:29:48 följande:
    Jag skulle gjort det, men då avskyr jag plastmattor och allt som har med plast att göra
    haha ja men de gör ju jag me :P
  • Humlan88
    Moolie skrev 2013-12-21 20:50:54 följande:
    Fråga fastighetsägaren! De har säkert lagt in mattan och vet hur det ser ut under! :)
    Fastighetsägaren är min sambos morbror, de vet inte hur det ser ut, men är nyfikna
  • Maryam88

Bort med skiten! =D Skulle de vara katastrof därunder kan ni väl lägga klickgolv? =)

• Humlan88
    Maryam88 skrev 2013-12-21 20:56:45 följande:
    Bort med skiten! =D Skulle de vara katastrof därunder kan ni väl lägga klickgolv? =)
    Jo jag tänkte det jag också
  • Moolie
    Humlan88 skrev 2013-12-21 20:54:19 följande:
    Fastighetsägaren är min sambos morbror, de vet inte hur det ser ut, men är nyfikna
    Go for it då! :D
  • mortilltre

Vi gjorde precis så - rev bort och lade pengar på att slipa och lacka. Fick vi vackert ångra ett par år senare. Drog kallt som satan!! Golven hade knappt nån isolering alls så ett tips får bli att be er kolla upp hur det ser ut inunder! Slutade iaf. med att vi bröt upp hela skiten. Fick blev det nytt och välisolerat i stället. Mitt älskade gamla trägolv blev ett minne blott.

• Humlan88
    mortilltre skrev 2013-12-21 23:35:34 följande:
    Vi gjorde precis så - rev bort och lade pengar på att slipa och lacka. Fick vi vackert ångra ett par år senare. Drog kallt som satan!! Golven hade knappt nån isolering alls så ett tips får bli att be er kolla upp hur det ser ut inunder! Slutade iaf. med att vi bröt upp hela skiten. Fick blev det nytt och välisolerat i stället. Mitt älskade gamla trägolv blev ett minne blott.
    Hm..jo de kan ju bli så också :( Aja vi ska kolla hur det ser ut iallafall, om de är värt det 
  • Humlan88

så här såg det ut där jag rev upp, vad tror ni?
    Brädorna är ca 1 cm tjocka. Är det för tunt för att slipa?
    Min sambos pappa sa att de inte var nånting att göra, att de var för dåligt :( Att man typ måste måla å betsa 5-6 gånger?
  • Havstroll

Slipa och vitsåpa är mitt förslag. Men bäst råd får ni nog från en fackman. Ta med bilder och visa i en färghandel. Lycka till

• Humlan88
    Havstroll skrev 2013-12-22 23:25:28 följande:
    Slipa och vitsåpa är mitt förslag. Men bäst råd får ni nog från en fackman. Ta med bilder och visa i en färghandel. Lycka till
    Ja vitsåpa pratade fastighetsägaren om, men vad är det för nåt? Vart köper man det? 
  • Excentriskan

Jag tror inte det där är ett golv gjort för att synas. Dvs det är ett "grundgolv" att sätta annat golv på. Jag har samma på min oiredda vind. Tror träslaget är för mjukt för att hålla normalt slitage som skor o dyl.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Humlan88
    Miss Behave skrev 2013-12-23 13:33:26 följande:
    Jag tror inte det där är ett golv gjort för att synas. Dvs det är ett "grundgolv" att sätta annat golv på. Jag har samma på min oiredda vind. Tror träslaget är för mjukt för att hålla normalt slitage som skor o dyl.
    Tror du? Hur vet man det? Hur ska det se ut då för att vara värt att fixa till?
    Hyresvärden tog en titt och han tyckte det såg bra ut
  • Excentriskan
    Humlan88 skrev 2013-12-23 13:46:52 följande:
    Tror du? Hur vet man det? Hur ska det se ut då för att vara värt att fixa till?
    Hyresvärden tog en titt och han tyckte det såg bra ut

Brädorna är ganska smala (ca 10 cm) i underlagsgolv. Riktiga brädgolv är betydligt bredare. Sen är det ofta andra-tredjesortens sortering som används till sånt. Mycket kvisthål eller missfärgningar. Brädorna är dessutom inte så tjocka. Kan svikta under stegen. Men med golv ovanpå som stabiliserar så blir det bättre.

Svårt att bedöma via en bild, men det ser som jag skrev ut precis som grundgolvet på min vind. Och det är gjort att läggas annat golv på (om man en dag känner för att inreda den.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Humlan88
    Miss Behave skrev 2013-12-23 13:53:37 följande:

Brädorna är ganska smala (ca 10 cm) i underlagsgolv. Riktiga brädgolv är betydligt bredare. Sen är det ofta andra-tredjesortens sortering som används till sånt. Mycket kvisthål eller missfärgningar. Brädorna är dessutom inte så tjocka. Kan svikta under stegen. Men med golv ovanpå som stabiliserar så blir det bättre.

Svårt att bedöma via en bild, men det ser som jag skrev ut precis som grundgolvet på min vind. Och det är gjort att läggas annat golv på (om man en dag känner för att inreda den.
    Hm.. ja vi får se hur det ser ut under resten av golvet
Svar på tråden Är det värt att slita upp plastmattan för att få fram trägolvet??