• Anonym (Hyres+Buffert?)

Ni som bor i hyresrätt- har ni någon buffert?

Hej

Jag är nyfiken på hur ni andra tänker som bor i hyresrätt. De flesta som bor i hus resonerar ju kring att det behövs en buffert för exempelvis när saker går sönder etc

Hur resonerar ni som bor i hyresrätt? Hur stor buffert har ni och vad är den avsedd till?

• Svar på tråden Ni som bor i hyresrätt- har ni någon buffert?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nej, jag har ingen specifik buffert. Däremot har jag ju ett sparande som är till för bland annat situationer där extra pengar behövs.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-22 00:35:15 följande:
    Nej, jag har ingen specifik buffert. Däremot har jag ju ett sparande som är till för bland annat situationer där extra pengar behövs.
    Är det inte samma sak??
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Hyres+Buffert?) skrev 2013-12-22 00:35:56 följande:
    Är det inte samma sak??
    Nej, det skulle jag nog inte vilja påstå.

De jag känner som bor i hus har dels ett sparande och dels en buffert för oförutsedda utgifter i hushållet. Jag har det ena men inte det andra.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (.)

Blir också lite förvirrad av hur du menar. Jag har ingen specifik buffert för "boendeproblem" som man måste ha om man bor i bostadsrätt eller eget hus, men jag sparar för att ha pengar i andra situationer. Har i dagsläget ett sparkapital på 85 000.

• Anonym (Kvinna)

Jag bor i hyresrätt och har ett buffertkonto på 10 000 som jag inte rör annat än i akuta situationer. Om det händer så är det högsta prio att få in pengar där igen så att det alltid sitter 10 000 på det kontot. Jag har dessutom två extra sparkonton, ett för mer långsiktigt sparande, och ett där jag sparar mer kortsiktigt (till resor exempelvis). Jag har ca 10 000 till på dessa konton i dagsläget. 

• Anonym (Kvinna)

Vill tillägga att jag varit sjukskriven i flera år, hade jag arbetat hade jag definitivt haft mer pengar sparade.

• Anonym (.)

Men jag vet egentligen inte vad pengarna ska vara till för, det får framtiden utvisa

Ok, var visst lite otydlig. 

Med buffert menar jag;
    - Ett konto med pengar avsedda för större oväntade utgifter. 

• Tant Prysselius

Självklart har man ett sparande. Men inte samma buffert som behövs i ett hus. Går vår kyl sönder t ex så behöver ju inte vi lägga ut pengar på en ny utan det är ju hyresvärdens problem. Så istället har vi annat sparande: pensionsspar, fondspar och bankkonto. Till barnen sparar vi i både fonder och på ett långsiktigt bankkonto. Barnens sparande är såklart tills de blir vuxna. Vårt sparande är trygghet och så köper vi aldrig något på lån. T ex köpte vi en helt ny bil förra månaden som vi sparat till länge - så skönt att kunna göra det med sparpengar och slippa oroa sig för lån och räntor. De enda lånen vi har är varsitt saftigt studielån.

• Anonym (På väg till HL)

Bor i Brf med lån på 1.2 miljoner

Söker hyreslgh o flyttar inom närmsta halvåret. Lgh säljs minst för 2.5 miljoner.

Det är min buffert.

Svar på tråden Ni som bor i hyresrätt- har ni någon buffert?