• Anonym (TORRIS)

EXTREMT torr, röd och rynkig hur runt ögonen.

Jag har ett stort problem med huden runt mina ögon.
    Det är extremt torrt. Jag är röd, rynkig och nästan lite elefant-skrynklig/hård runt ögonen. På morgonen är jag svullen och ögonen rinner.. Har testat både feta och fuktgivande milda salvor men inget hjälper!

Har haft detta i snart en månad nu.

Någon som känner igen detta?? Vad gör man??

• Svar på tråden EXTREMT torr, röd och rynkig hur runt ögonen.
  • Caroliines

Jag fick precis såna symptom när jag köpte nytt smink från ett annat märke. Kliade dessutom! Har du gjort något liknande? Nytt smink? Linser? Ny hudkräm? Det behöver ju inte vara en allergisk reaktion utan kan även vara ögonlockseksem kanske? Jag fick ögonsalvan Ficortril av läkaren, smörjde morgon och kväll en tid och sedan försvann det. Lycka till!

• Anonym (TORRIS)
    Caroliines skrev 2013-12-22 01:46:42 följande:
    Jag fick precis såna symptom när jag köpte nytt smink från ett annat märke. Kliade dessutom! Har du gjort något liknande? Nytt smink? Linser? Ny hudkräm? Det behöver ju inte vara en allergisk reaktion utan kan även vara ögonlockseksem kanske? Jag fick ögonsalvan Ficortril av läkaren, smörjde morgon och kväll en tid och sedan försvann det. Lycka till!
    Jag testade en ögoncreme från Clarins två gånger, sen var det kört.. Men det är över en månad sen.. Men, ja, det kan nog kanske vara det som utlöste det! Ficortril säger du, är det receptfritt?
  • Koji

Ficortril är receptbelagd, men tills du varit hos läkaren kan jag rekommendera en ögonsalva som heter Oculentum simplex. Den finns att köpa receptfritt och kostar runt 65 kr. Det är en väldigt fet salva som kommer råda på torrheten!

• Anonym (tips)

Avstå från all ögon smink och onaturliga produkter en tid. I framtiden, köp ekologiskt, tex Dr Hauschka (hälsokosten, nätet).

Testa ren kokosolja (ekologisk, kallpressad) som är aniinflammatorisk, fuktgivande och som har funkat bra på min snustorra, kliande hud  ansiktet.

Ett alternativ är 100% kallpressad avocadoolja. Den kör jag även i hårbotten pga mjäll på vintern. Har inte mjäll i år, första gången i mitt vuxna liv!

• Caroliines

Ficortril är receptbelagd men min vc skrev ut den över telefon när jag beskrev symptomen. Jag provade massa andra krämer och oljor innan men inget hjälpte så om jag vore du skulle jag slå läkaren en signal och få medicin utskriven istället för att prova massa annat som, i värsta fall, kan förvärra det. Min läkare sa att det är mycket viktigt att använda en återfuktande kräm (utan massa tillsatser) efter avslutad behandling, tex miniderm. Lycka till!

• taquine

Testa noviform  en receptfri salva som är kanon att ta både i ögonen och runt omkring.

Svar på tråden EXTREMT torr, röd och rynkig hur runt ögonen.