Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Betala för att hjälpa till?

Det är inte alls vanligt, vanligare förr, då det var ovanligt att ha häst.

Min syster har två hästar i ett privatstall med 20 hästar (nära en större stad), där finns många medryttare och ingen tar betalt för det.
    Inte ens (för 15 år sedan) så jag bodde utanför Stockholm så var det vanligt att ta betalt för medryttare. Vi var 5 stycken på jobbet som var medryttare och vi hade alla ridit sedan 70-talet och då var det vanligt med kostnad för medryttare.

Jag hade en kollega som sökte medryttare och hade svårt att få en alls.

Nej betala inte.

• sextiotalist
    Vinterankan skrev 2013-12-22 08:30:14 följande:
    Ja det är normalt att man betalar för att vara medryttare. Undantag brukar vara om medryttaren mer är en som rider hästen så bra att den kan anses träna hästen med sin ridning. Var 20 år sedan jag var hästtjej men då brukade man betala 4-500 kr i månaden för att rida 2 gånger i veckan.
    Ja, förut tog man betalt, men nu när det är mer hästar än någonsin så är det ovanligt.
  • sextiotalist
    Moolie skrev 2013-12-22 14:01:15 följande:
    Jag skrev ju att det var vanligt! ;) Så jag svarade ju faktiskt på frågan! :P
    Vanligt, känner hästfolk i alla tre största städer och nej, det är inte alls vanligt, det förekommer, men inte vanligt. I och med att det har blivit vanligare med hästar och faktiskt även billigare så har det ändrat sig
  • sextiotalist
    Estellan skrev 2013-12-22 16:52:04 följande:
    Nej folk betalar inte längre. Det är jättesvårt att hitta medryttaren idag. Jag har haft häst i många år och varit medryttare och haft foderhäst tidigare. Har man inte tid och råd med häst ska man inte heller ha häst. Och det är både svindyrt och tar flera timmar varje dag. Men är väldigt roligt! Möjligtvis hade jag själv kunnat tänka mig att betala en symbolisk summa om det var en fin häst som jag klickade med och jag fick träna/tävla den.
    Det är vad de hästägare som jag känner berättar, det är jättesvårt att få medryttare idag. Det finns så många som har häst och tar men betalt så har man inte längre samma inflytande över sin häst.

• sextiotalist
    Majsan70 skrev 2013-12-26 17:57:02 följande:
    Här är det vanligaste att man betalar en summa för att vara medryttare. Runt 1000 spänn för två- tre dagar per vecka är inte ovanligt.
    Vill man rida får man ju betala för det precis som med allt annat. Supervanligt med medryttare ju då väldigt få har tiden att verkligen rida sin häst 7 dagar per vecka.
    Skämtar du, jag pratade med min syster om detta. Deras ponny är superduktig och de sätter inte vem som helst på den hästen (tävlingshäst) och aldrig de skulle ta betalt för att någon hjälpte till med den hästen.

Där hon bor så skulle man inte ens få en medryttare om man krävde betalt.

Som min syster säger, tar man betalt, så krävs det så oehört mycket mer av en som hästägare. Tar man inte betalt så styr man helt själv.

Jag har varit medryttare i Stockholmstrakten och det kostade mig inte ett enda öre
  • sextiotalist
    Majsan70 skrev 2013-12-26 19:11:24 följande:
    Det ser som sagt olika ut. Här är det kostnad för att vara medryttare som jag skrev. Vi söker just nu medryttare till dotterns ponny och en liten summa vill vi nog ta ut tror jag. Inga 1000 spänn för det hade vi inte själva betalat men som sagt en viss summa. Kostar det så smakar det och min erfarenhet är att betalar man för det så är man mer noga med att hålla det som avtalas. Och nog styr vi precis som alla de som jag känner som har medryttare som betalar en viss summa. Skulle jag däremot vilja ha hästen utbildad ja då hade JAG betalat den som red den.
    Jag är bara så förvånad, eftersom jag, vad jag förstått av de hästägare som jag känner (främst i de tre största städerna) så är det mycket ovanligt att man tar betalt av medryttare.
  • sextiotalist
    Majsan70 skrev 2013-12-26 19:30:28 följande:
    Kolla på hästnet så ser du själv att det är vanligt att ta betalt. Ofta är det medryttare det kallas eller så vill man hyra ut sin häst ett antal dagar i veckan. En o annan tar inget betalt men då är det oftast nåt krux bakom. Och jag bor i den näst största staden i Sverige. Den ponnyn vi köpte till vår dotter i somras hade två medryttare där båda betalade.
    En kompis till mig har en minishettis som hon hyr ut två dagar i veckan och där betalas det 1000 spänn i månaden.
    Däremot har jag en kompis som var medryttare i Falköping gratis men avdankade och outbildade varmblod som gick att lunka ut i skogen på.
    Min syster bor i Skåne, nej, det är inget fel på hennes hästar, de har välkända hästar i sina stamtavlor, placerar sig bra i tävlingar.
    Ponnyn är så fin och har sådan potential att de har blivit erbjudna väldigt höga summor för hästen.

Min systerdotters vänner tävlar på relativt hög nivå, inte heller de tar betalt av sina medryttare
  • sextiotalist
    Majsan70 skrev 2013-12-26 19:46:16 följande:
    Men har du vart inne på hästnet och kikat?

Generellt sett så kan man ju säga att man HYR ut sin häst till någon som vill rida men inte har råd eller tid att ha egen häst. Då gör man två flugor på smällen. Man får tillbax en liten summa pengar och hästen rids. Personen som hyr hästen kan utföra sin hobby till ett förmånligt pris utan att binda upp sig alla dagar. Är du med i tänket?
    Nej, jag har inte varit inne på hästnet, men jag vet de som har varit där och skippat hela konceptet, för att de föredrar att använda medryttare inom vänkretsen. Annars är de hellre utan
    Jag är med i tänket, men jag vet också att det är inte alls så vanligt.
    Min syster har sina hästar i ett privatstall med 20 privathästar och ingen av dessa skulle tänka sig ta betalt för medhjälp. Hon är också styrelsemedlem i en av de större ridklubbarna i det område hon bor i, nej, det tas inte betalt av de privathästägarna där heller.
  • sextiotalist
    Madick skrev 2014-02-02 20:47:12 följande:

Tyvärr så har alla icke betalande varit sådana som inte går att lita på, som skapar mer problem än hjälp. Skulle jag hitta guldkornet jag skulle önska behövs heller ingen betalning då det verkligen blor en avlastning och någon jag litar på som får njuta av min dyra, väluppfostrade, välridna,försäkrade häst.

Som hästägare står jag för all risk. Kanske den som vill ha pengar onte tycker det är så farligt att låta hästarna vila några dar i veckan, de blir iaf inte sönderridna och hen vet att hästarna behöver tillsyn varje dag, inte ngt som dyker upp på sms kl 21.
    Min syster har haft flera medryttare under sina 20 år som hästägare och det har varit guldkorn alla utom en (som inte fick vara det längre) och det har varit svårridna och välutbildade hästar, som kräver sin ryttare. Och ingen har betalat ett enda öre, förutom egna tävlingsavgifter, egna träningsavgifter etc
  • sextiotalist
    straw2008 skrev 2014-02-17 20:32:49 följande:
    Jag betalade för att få mockat för min häst, men TOG betalt för att de skulle få rida. De dagar de red hade de hästen som sin egna o hade inget ansvar som mocking osv. Det finns absolut gratishästar att hitta, outbildade eller gamla travare.
    Nåja, min bild är annorlunda, och de jag känner som har häst, har inga outbildade hästar (tävlar medelsvår och uppåt) men skulle aldrig tänka sig ta betalt av någon som hjälper till med deras häst. Men å andra sidan så har de flesta haft samma medryttare i många
Svar på tråden Betala för att hjälpa till?