• Anonym (skott)

Patroner/skott, smälla???

När en nära släkting till mig dog häromåret så hittade jag min pappas burk med paroner/skott eller vad tusen det heter på hennes vind (min pappa visade mig dem för några år sen). Han avled för några år sedan så självklart tog jag hand om burken.
    Nu är det så här att jag vet inte ett skit om patroner och jag har hört att de kan smälla helt plötsligt, är det sant? Finns det något jag kan göra åt det i så fall? Vore ju inte så jävla kul om hela lägenheten exploderar eller nåt Skäms De ligger i en gammal kaffeburk från 1997, de är definitivt äldre än så tror jag. Vågar knappt röra dem men tror att det står Gyttorp 20 på dem om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Patroner/skott, smälla???
  • Lantis2013

Är väl ingen större risk att dom bara helt plötsligt ska smälla. Krävs ett rejält slag på en patron för att den ska smälla. Eld är väl ingen höjdare heller... Men lämna in dom hos polisen så dom får förstöra dom? Låter ju inte som att du har tänkt använda dom

• Anonym (skott)
    Lantis2013 skrev 2013-12-22 15:10:15 följande:
    Är väl ingen större risk att dom bara helt plötsligt ska smälla. Krävs ett rejält slag på en patron för att den ska smälla. Eld är väl ingen höjdare heller... Men lämna in dom hos polisen så dom får förstöra dom? Låter ju inte som att du har tänkt använda dom
    Det blir inte större risk att de smäller lättare på grund av att de är gamla eller så? De är ju typ runt 20-40 år gamla? Har inte haft en tanke på att lämna in dom till polisen faktiskt, de är inte olagliga eller så så att man hamnar i knipa? Foten i munnen 
  • bängolle

Du måste ha licens för att ha ammunition hemma. Om du inte redan har licens för ett vapen där ammunitionen passar.

• Anonym (skott)
    bängolle skrev 2013-12-22 15:31:52 följande:
    Du måste ha licens för att ha ammunition hemma. Om du inte redan har licens för ett vapen där ammunitionen passar.
    Nope har ingen licens :/
  • Lantis2013

Om du förklarar läget, hur du har fått tag på dom, så har jag väldigt svårt att tro att du skulle hamna i knipa. Borde iaf vara det bästa sättet att bli av med dom. Man får inte köpa ammunition utan licens för den typen av vapen de ska användas till, men hur olagligt själva innehavet är kan jag inte svara på.

Kan inte heller svara på hir säkerheten på patroner påverkas av åldern, men dom ska ju inte smälla utan hårt slag eller väldigt hög värme.

Jag är verkligen ingen expert på ämnet, men tänker att du kan få lite hjälp av mina svar iaf.

• Anonym (nej)

Nej de kommer inte att explodera, oroa dig inte för det.

• Anonym (skott)
    Lantis2013 skrev 2013-12-22 15:37:58 följande:
    Om du förklarar läget, hur du har fått tag på dom, så har jag väldigt svårt att tro att du skulle hamna i knipa. Borde iaf vara det bästa sättet att bli av med dom. Man får inte köpa ammunition utan licens för den typen av vapen de ska användas till, men hur olagligt själva innehavet är kan jag inte svara på.
    Kan inte heller svara på hir säkerheten på patroner påverkas av åldern, men dom ska ju inte smälla utan hårt slag eller väldigt hög värme.
    Jag är verkligen ingen expert på ämnet, men tänker att du kan få lite hjälp av mina svar iaf.
    Tack tack jag ska nog ta att lämna in dem till polisen, med tanke på att jag är en liten 20 årig tjej så tror jag inte att de kommer tror jag är kriminell haha :)
  • Lantis2013

Näe! Säkert inte! Å är man kriminell kanske man inte skulle gå och lämna in dom heller :-P

• Anonym (nej)
    Anonym (skott) skrev 2013-12-22 15:48:56 följande:
    Tack tack jag ska nog ta att lämna in dem till polisen, med tanke på att jag är en liten 20 årig tjej så tror jag inte att de kommer tror jag är kriminell haha :)
    Nja du kanske borde vänta tills nästa vapenamnestin för att slipa möjliga problem.Som det är nu så måste du helst ljuga tyvärr då du är lite sen med inlämningen från dödsbo.
  • Anonym (skott)
    Anonym (nej) skrev 2013-12-22 15:52:31 följande:
    Nja du kanske borde vänta tills nästa vapenamnestin för att slipa möjliga problem.Som det är nu så måste du helst ljuga tyvärr då du är lite sen med inlämningen från dödsbo.
    Vad sjutton är vapenamnestin har jag aldrig hört talas om?
  • Anonym (nej)
    Anonym (skott) skrev 2013-12-22 15:57:40 följande:
    Vad sjutton är vapenamnestin har jag aldrig hört talas om?
    Man får lämna in vapen och ammunition hos polisen utan att riskera straff och de ställer inga frågor. Man bara lämnar in och går. Tyvärr var det en i våras så det kan nog dröja tills nästa tyvärr.
  • Anonym (skott)
    Anonym (nej) skrev 2013-12-22 16:02:52 följande:
    Man får lämna in vapen och ammunition hos polisen utan att riskera straff och de ställer inga frågor. Man bara lämnar in och går. Tyvärr var det en i våras så det kan nog dröja tills nästa tyvärr.
    Jaha ja det låter ju rätt bra faktiskt, tvivlar dock på att det ens finns i min lilla stad :/
  • Anonym (skott)

Kolla upp det och tänka sig det finns här också, ja då ska jag nog vänta tills nästa tillfälle och lämna in det då :)

• Anonym (nej)
    Anonym (skott) skrev 2013-12-22 16:05:46 följande:
    Jaha ja det låter ju rätt bra faktiskt, tvivlar dock på att det ens finns i min lilla stad :/
    Det finns överallt när det finns, problemet är att det inte är något som finns hela tiden utan enbart under vissa bestämda perioder. När nästa kommer vet jag inte, kan dröja några år.
    Går du till polisen nu med patronerna så finns det en risk att de startar en utredning om det eftersom du har begått ett brott när du inte lämna in dom inom ett år från dödsfallet.
  • Lantis2013

Håller med. Ring 11414 och fråga. Det kan ju vara flera år innan nästa vapenamnesti...

• Anonym (nej)
    Lantis2013 skrev 2013-12-22 17:58:37 följande:
    Håller med. Ring 11414 och fråga. Det kan ju vara flera år innan nästa vapenamnesti...
    En sak hon kan göra är att ringa och säga att hon hittade patronerna nu och inte har sett dom tidigare eller helt enkelt säga att hon hittade dom utomhus och inte har något med dom att göra.
    Det är rät vanligt att man lämnar in vapen så, man  säger att man har hittat ett okänt vapen i skogen.
Svar på tråden Patroner/skott, smälla???