• limerick

Hur ta ut dagarna vid prematur födsel, sjukskrivning, FP-dagar??

Hej

Vi fick i helgen vårt första barn, barnet föddes 6 veckor för tidigt och ligger nu på Neo-avdelningen på sjukhuset.

Vi har fått intyg av sköterskorna som vi ombads skicka in till försäkringskassan så att vi skulle få graviditetspenning för tiden vi får spendera på sjukhuset.

På så vis så skulle vi slippa att börja nagga på de vanliga föräldrardagarna och pappans första 10 dgr.

Dock så funderar jag på om det är så fördelaktigt nu när det är jul och så många röda dagar. Jag menar att om vi istället tar semester/flextid/komp-tid från våra respektive jobb de 4st dagar resten av året som inte är röda så får vi ju varsin hel månadslön för december.

Om vi går på linjen med graviditetspenning som vi fått intyg för så får vi 80% av SGI för de 4 dagarna och inte någonting för de röda dagarna och helgdagarna, eller? Tacksam om ni klargör detta.

Ett alternativ är kanske att mamman blir sjukskriven dessa 4 dagar, kan det vara mer fördelaktigt. Eftersom att det var en komplicerad förlossning så är mamman inskriven på sjukhuset också så att få till stånd ett sjukintyg för det borde inte vara några problem.

Men jag vill förstås göra bästa möjliga utav det och är rädd att göra misstag. Tacksam för hjälp och tips hur man hanterar denna situation på bästa sätt.

• Svar på tråden Hur ta ut dagarna vid prematur födsel, sjukskrivning, FP-dagar??
  • Philippa

Ni ska inte ha graviditetspenning, de sa fel. Ni ska ha vård av barn-peng.

• MeJustMe

Vård av barn så länge ni är inskrivna på sjukhuset och därefter tar ni ut dagar som ni skulle gjort om det inte blivit prematur..

• Demmpa

Medans barnet (och föräldrarna behövs i vården av barnet) är inskrivet på sjukhuset (NEO) så får ni båda tillfällig föräldrapenning, när barnet sedan blir utskrivet så blir det föräldrapenning och pappan kan plocka ut sina tio pappadagar inom kommande 60 dagar.

Bägge våra förlossningar har varit prematurer, första med tvillingarna låg vi inne i ca två månader, andra med enling låg vi inne ca en vecka.

• limerick
    Demmpa skrev 2013-12-22 21:31:21 följande:

Medans barnet (och föräldrarna behövs i vården av barnet) är inskrivet på sjukhuset (NEO) så får ni båda tillfällig föräldrapenning, när barnet sedan blir utskrivet så blir det föräldrapenning och pappan kan plocka ut sina tio pappadagar inom kommande 60 dagar.

Bägge våra förlossningar har varit prematurer, första med tvillingarna låg vi inne i ca två månader, andra med enling låg vi inne ca en vecka.

Tack för svar.

Efter att ha läst mer på nätet nu så verkar du ha helt rätt.

Tillfällig föräldrarpenning heter det visst och det är det som står på intyget vi fick.

Det var jag som blandade ihop begreppen.

Hursomhelst så verkar det som att mamman får 7dgr per vecka och pappa 5dgr per vecka fram tills barnet skrivs ut från Neo.

Efter det så får mamma ta av de vanliga FP-dagarna och pappa sina 10dgr.

Verkar detta stämma?

I övrigt så undrar jag ju hur man taktiskt ska tänka i vår situation som jag beskrev i första inlägget.

Sedan även om man ska försöka fixa en sjukskrivning och isf vilka fördelar eller nackdelar det ger.
  • Lillibet

Varit i samma sits. Stämmer ni ska ha vård av sjuks barn så länge barnet är inskriven på  sjukhuset. Glöm ej Ringa FK och anmäl vård av sjukt barn.

• limerick
    Lillibet skrev 2013-12-23 07:08:14 följande:

Varit i samma sits. Stämmer ni ska ha vård av sjuks barn så länge barnet är inskriven på  sjukhuset. Glöm ej Ringa FK och anmäl vård av sjukt barn.

Men är vård av sjukt barn samma som tillfällig föräldrarpenning?

Måste ringa FK skriver du.

När måste man det?

Räcker det inte med att skicka in de intyg vi redan har fått på neo?
  • JPT
    limerick skrev 2013-12-23 10:23:51 följande:
    Men är vård av sjukt barn samma som tillfällig föräldrarpenning?

Måste ringa FK skriver du.
    När måste man det?
    Räcker det inte med att skicka in de intyg vi redan har fått på neo?
    Du ska anmäla tillfällig föräldrapenning (vård av barn/VAB) första dagen ni är hemma egentligen, men i er situation kommer det inte vara några problem med att det görs i efterhand. När du ska ansöka om ersättning skriver du bara att ni var på sjukhus så är det inget mer med det. 

Generellt går det till som här när man är hemma och barnet är sjukt: 
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/

I ert fall ska ni även skicka intyget som ni har fått från sjukhuset. 
Svar på tråden Hur ta ut dagarna vid prematur födsel, sjukskrivning, FP-dagar??