• Madelaiine

Solskenshistorier, lämna din?

Hej allihopa, 
    Jag skulle vilja få lite hopp inför kommande IVF. Ert/era barn behöver absolut inte ha kommit till via IVF utan hur som helst. Vill bara höra lite solskenshistorier ifrån gravida/föräldrar som verkligen kämpat och haft en trasslig väg innan de blev gravida. 

Så är evigt tacksam om ni vill ta er en stund och dela med er av eran historia. 

Våran historia kan man läsa om på min presentation. Jag och min fästman har försökt att bli gravida i över 2 års tid och inväntar nu IVF i februari. Innan det har jag försökt bli gravid i en tidigare relation när jag var väldigt ung. Så min längtan har funnits i 6 års tid nu. Så efter alla dessa år börjar hoppet försvinna om att jag faktiskt kommer att bli mamma än dag och att min fästman kommer få bli pappa. Det är mycket tankar som rör sig. 

Så tack till alla er som delar med er av era historier för just nu behöver jag det verkligen och säkert många andra där ute också som kämpar och kämpar och känner att det känns som att det aldrig någonsin kommer att lyckas!

• Svar på tråden Solskenshistorier, lämna din?
  • puss

min bekant fick tvillingar. oerhört fina på alla sätt.

*puss puss puss puss*
  • Madelaiine
    puss skrev 2013-12-22 16:55:30 följande:

min bekant fick tvillingar. oerhört fina på alla sätt.

Vet du hur länge dom kämpade för innan de lyckades? :) vet du efter hur många ivf-försök? :) 
  • puss

andra färsk. ett misslyckat färsk innan och två misslyckade frys.

*puss puss puss puss*
  • Madelaiine
    puss skrev 2013-12-22 17:31:38 följande:
    andra färsk. ett misslyckat färsk innan och två misslyckade frys.
    Okej, tack så mycket :) Ger lite hopp på vägen om att man inte behöver ge upp efter första.
  • puss
    Madelaiine skrev 2013-12-22 18:13:49 följande:
    Okej, tack så mycket :) Ger lite hopp på vägen om att man inte behöver ge upp efter första.

ja, det hoppas jag. lycka till.
    *puss puss puss puss*
  • Koala

Min kompis lyckades på femte försöket IVF, har världens sötaste lilla barn nu. Oförklarlig barnlöshet vid utredningen. Många lyckas ju på färre försök men det här var mest för att säga att man inte ska tro att det är kört om det inte går på första försöket! Lycka till!

• Madelaiine
    Koala skrev 2013-12-22 18:17:31 följande:
    Min kompis lyckades på femte försöket IVF, har världens sötaste lilla barn nu. Oförklarlig barnlöshet vid utredningen. Många lyckas ju på färre försök men det här var mest för att säga att man inte ska tro att det är kört om det inte går på första försöket! Lycka till!
    Tack :) Skönt att höra sådant, givetvis hoppas jag att vi lyckas på första försöket MEN gör vi inte det och inte på tredje heller så vet man att man kanske borde fortsätta kämpa med fler försök ändå :) Allt är värt det för att lyckas. Men smärtan med att aldrig lyckas gör också så sjukt ont. 
  • Löparnörden

Har en liten underbar tjej som idag är 4 månader som är resultatet av vår tredje äggdonation med en riktig solskenshistoria med fruktansvärd tur. Men hon lät vänta på sig. Kötiden för äggdonation är cirka 2 år.

Sommaren 2009 bestämde vi oss att vi vilja börja försöka. Min läkare missförstod oss då så remissen till fertilitetsenheten skickade inte in förrän våren 2010, ett antal månader åt skogen. Våren 2011 fick vi göra vår första äggdonation, då sattes 1 ägg in och vi fick bara ett ägg till frysen. Det försöket och även frysförsöket med det andra ägget som vi gjorde månaden efteråt misslyckades och man får bara ett landstingsfinansierat försök i Sverige så vi hade tagit kontakt med en klinik utomlands. Det var många tårar då frysförsöket misslyckades och vi inte hade något ägg kvar i Sverige. Men då fick de ett återbud i Huddinge där vi gått så vi fick ett till försök som vi inte skulle ha fått egentligen. Denna gång fick vi inget ägg till frysen för äggen utvecklades inte riktigt som de skulle och jag hade inte allt för höga förhoppningar att det skulle funka, förväntade mig ett minus i vanlig ordning på testdagen. Men läkaren lyckades välja ut guldägget som idag är vår underbara dotter. Går inte en dag utan att jag tänker på vilket otrolig tur vi haft.

• Madelaiine
    Löparnörden skrev 2013-12-22 18:25:41 följande:
    Har en liten underbar tjej som idag är 4 månader som är resultatet av vår tredje äggdonation med en riktig solskenshistoria med fruktansvärd tur. Men hon lät vänta på sig. Kötiden för äggdonation är cirka 2 år.
    Sommaren 2009 bestämde vi oss att vi vilja börja försöka. Min läkare missförstod oss då så remissen till fertilitetsenheten skickade inte in förrän våren 2010, ett antal månader åt skogen. Våren 2011 fick vi göra vår första äggdonation, då sattes 1 ägg in och vi fick bara ett ägg till frysen. Det försöket och även frysförsöket med det andra ägget som vi gjorde månaden efteråt misslyckades och man får bara ett landstingsfinansierat försök i Sverige så vi hade tagit kontakt med en klinik utomlands. Det var många tårar då frysförsöket misslyckades och vi inte hade något ägg kvar i Sverige. Men då fick de ett återbud i Huddinge där vi gått så vi fick ett till försök som vi inte skulle ha fått egentligen. Denna gång fick vi inget ägg till frysen för äggen utvecklades inte riktigt som de skulle och jag hade inte allt för höga förhoppningar att det skulle funka, förväntade mig ett minus i vanlig ordning på testdagen. Men läkaren lyckades välja ut guldägget som idag är vår underbara dotter. Går inte en dag utan att jag tänker på vilket otrolig tur vi haft.
    Åhhh, STORT GRATTIS till eran dotter :) Ett riktigt litet mirakel. Det är sådana här underbara historier som får än att orka hoppas lite till. Kanske att IVF kan få lyckas för oss, hoppas att vi också kan få ha lite tur efter alla år. Kan bara föreställa mig den känslan när ni äntligen fick ett +, WOW :)
  • Mamori

Min syster har försökt i många år med IVF (minns inte ens hur många det blivit vid det här laget... tio kanske?) och det har aldrig tagit sig trots fina ägg/embryon, inte ett plus en enda gång. Nu senast vid äggplocket blev hon hemskt överstimulerad och fick ligga på sjukhus i två veckor och fick förstås inget embryo tillbaka pga överstimuleringen. Men då visade det sig när de gjorde rutintester på sjukhuset att hon var gravid! Hon måste alltså ha blivit det på "naturlig" väg efter äggplocket men innan hon åkte in på sjukhus, säkert med hjälp av medicinerna och det faktum att de inte lyckades få ut alla ägg vid äggplocket utan fick lämna kvar ett par små. Det känns som ett mirakel då de före IVFet har försökt bli gravida på vanligt sätt länge också utan att lyckas. Allt ser bra ut hittills trots tidig graviditet så vi hoppas på att det går vägen!

Svar på tråden Solskenshistorier, lämna din?