• Madeleine Louise

Hur hanterar ni mys och snacks?

Hur gör ni med snacks i er familj? Äter ni under hela veckan? Bunkrar ni upp er med chips och godis framför TVn på fredag eller lördag kväll? Eller köper ni nötter, popcorn eller grönsaksstavar med dip?

Har ni speciella kvällar i veckan där ni umgås och myser? När? Vad gör ni isåfall? Ser ni film, spelar ni sällskapsspel, sjunger ni karaoke, dansar tillsammans, går ut och äter, spelar tv-/dataspel?

Berätta hur ni gör med mys och snacks en vanlig vecka/helg?

♥ Florian, Isay och Noelia ♥
  • Svar på tråden Hur hanterar ni mys och snacks?
  • Majsan70

Helgmys sker på lördag och söndag kväll.

Ofta kollar vi på film men ibland händer det att vi spelar Kinect tillsammans. Ibland går vi på bio. Restaurang ibland ja det är väldigt olika.

Vad som äts är olika. Ibland chips o godis, ibland glass, ibland grönsaker med dipp och ibland inget alls. I fredags gjorde vi pizza hemma o smaskade på samtidigt som vi kollade på Smurfarna.

• pigglet

Vi har inget mys som återkommer vare vecka så där. Barnen äter lördagsgodis efter lunch samtidigt som de leker.

Ibland spelar vi spel på kvällen, det tycker de är mysigt. Vi äter inget under tiden.

Ibland går vi på restaurang, men det är för att äta middag eller lunch. Inget vi kallar mys, även om det är trevligt.

Idag såg vi "Så ska det låta" i soffan och åt fruktsallad. Det tyckte barnen var väldigt speciellt, vi ser nästan aldrig tv tillsammans eller äter något extra gott i soffan.
    Annars gillar de i princip allt som vi gör tillsammans. Åker och badar. Leker typ sångleken eller något sådant tillsammans. Går en promenad. Pulk-utflykt. Igår bildade vi ett band och tränade in ett par låtar tillsammans, det var riktigt kul.

Nej, nu kom jag på vad som är vårt ultimata mys! Ibland åker vi till ett hotell och äter hotellfrukost. Hur mysigt som helst!

• idétorka

Mys o ätbart är ej sammankopplat för oss.

Mys kan ske hur som helst. Men hela köksbordet fullt av pärlor o mönster, i soffan med böcker, framför en gemensam film, memory, you name it. Mys är inget tid/dag bestämt utan trevliga situationer som bara händer. När alla är i balans och sugna på att umgås med varann.

Gottgott blir det här på lördagarna. Oftast på kvällen. På dagen får dom köpa lösgodis som dom får häva i sig på kvällen. Oftast blir just den biten dock inte så familjemysig för det brukar bli efter middagen o då står vi vuxna i köket o plockar med disk o gör hemmet klart inför kvällen.

• Natulcien

Vi myser varje dag. Det är inget som är bundet till helger, eller till snacks. Jag har aldrig förstått det där med "fredagsmys", faktiskt. Verkar tråkigt att bara mysa en dag i veckan...och att inte kunna mysa utan chips.

Vi myser varje kväll när vi nattar sonen. Sonen brukar dagligen krypa upp i min famn och mysa/gosa. Vi myser när vi läser ihop. Och sambon och jag myser också dagligen.

Vi gör alltså inget speciellt just på helger. Möjligen lagar vi lite godare middagar på fredag, lördag och söndag, eftersom det oftast finns mer tid att planera och laga mat då.

Och snacks... jaa, det blir det väl lite mer av på helgerna, eftersom vi sitter också uppe lite längre på kvällen (gäller inte sonen som somnar gott 20:30 varje kväll...), och då hinner vi ofta bli sugna på något mer efter middagen, som t.ex. glass, godis, drink, chips eller liknande. Men inget som är ständigt återkommande. Och det kan lika gärna bli en näve jordnötter eller lite choklad mitt i veckan.

• Fjärilslarv

Vi är visserligen bara två i vår familj, min man och jag, men fredagspopcornen och lördagsgodiset tullas det inte på :P.

• pigglet

Annars tycker jag att det verkar som att ALLA andra har fredagsmys? Det är i alla fall vad våra barn hävdar. Att ALLA andra har mys både på fredagar och lördagar och snäääääääääääälla kan inte vi också få ha det?!

Men i den här tråden verkar det ju som att det finns andra som inte heller får till det, eller väljer bort det. Det var ju rätt skönt att se faktiskt.

• Madeleine Louise
    Fjärilslarv skrev 2013-12-22 22:14:32 följande:
    Vi är visserligen bara två i vår familj, min man och jag, men fredagspopcornen och lördagsgodiset tullas det inte på :P.
    Vad gör du då i kategorin "flerbarnsförälder" kan man undra...
    ♥ Florian, Isay och Noelia ♥
  • Fjärilslarv
    Madeleine Louise skrev 2013-12-22 22:39:14 följande:
    Vad gör du då i kategorin "flerbarnsförälder" kan man undra...
    sorry såg inte kategorin, förlåt! =).
  • lövet2

Vi har aldrig ägnat oss åt fredagsmys. Däremot sitter vi ofta och spelar spel tillsammans. Under veckan kan det vara 2-3 stycken som spelar ett spel, medan övriga sitter vid sina datorer. Under helgen är det alltid någon eller några som ser en film, och de som inte vill se filmen, sitter i köket och spelar. Snacks och spel hör inte i hop (särskilt inte kortspel), utan de vuxna dricker möjligen kaffe under tiden.

Chips och dricka till film kör de äldre tonåringarna med, men de växer förhoppningsvis i från det. Familjen som helhet köper hem sådant till större tilldragelser som Melodifestivalen t ex.

Svar på tråden Hur hanterar ni mys och snacks?