• Forumvärd

    Skippar du snapsen till julsillen i år?

    Om du inte redan har ätit första julbordet så är det snart dags!
    I morgon är det julafton Tomte
    Sill, Janssons, skinka och gu´vete allt man sätter i sig.
    Men hur blir det med alkoholen?
    Blir det en vit jul eller tar du dig en snaps något annat till maten.

    God Jul! Tomte

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skippar du snapsen till julsillen i år?
  • Philomena
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-23 12:20:53 följande:
    Beror på hur man menar med jättevanligt. Det du beskriver är ett klart riskbruk, ungefär 700000 svenskar har detta enligt FHI (eller SoS, minns inte) men då inkluderas också övrigt riskbruk i detta.

    Det är knappast "jättevanligt" att man inte kan sluta dricka när det finns alkohol hemma. Upplever du det är det förmodligen dags att byta umgänge alternativt göra ditt nuvarande umgänge uppmärksamma på att de har ett riskbruk i en skala som är långt mycket högre än genomsnittet.
    Inte jag och inte mitt nuvarande umgänge, men förr innan jag fick barn fanns det ju sådana i vänkretsen... och släkten, tyvärr.
  • Themis
    Philomena skrev 2013-12-23 12:22:47 följande:
    Jo. Och tar alkoholen slut, så kan de springa iväg - eller i värsta fall ta bilen - till en nattöppen bensinmack och köpa svindyr folköl...
    Alltså jag känner igen det där på ett vis men för mig gäller det choklad...Skäms Skrattande

    (sa hon som har sprungit från nyårsfesten på högklackat i snöslask in till nattportiern på Grand kl 02.40 för att där såldes mörka chokladkakor)

    Ett nyår utan någon form av choklad är helt enkelt otänkbart.


    Be a voice, not an echo. /Unknown
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Philomena skrev 2013-12-23 12:24:34 följande:
    Inte jag och inte mitt nuvarande umgänge, men förr innan jag fick barn fanns det ju sådana i vänkretsen... och släkten, tyvärr.
    Och det var alltså "jättevanligt" där?

    Du extrapolerar dessutom detta till att det är "jättevanligt" i allmänhet, ett stort misstag.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Philomena skrev 2013-12-23 12:22:47 följande:
    Jo. Och tar alkoholen slut, så kan de springa iväg - eller i värsta fall ta bilen - till en nattöppen bensinmack och köpa svindyr folköl...
    Det ni beskriver är ett riskbruk/missbruk. Det har väldigt lite med en julöl eller en snaps till maten att göra.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Daniel12
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-23 12:24:28 följande:
    Jag tog endast upp mig själv som ett exempel, jag vet att jag inte har ens i närheten av ett riskbruk och det råder liksom ingen tvekan om det. Men poängen var inte att beskriva mitt alkoholbruk utan den är att det du beskriver är ett glasklart riskbruk som jag menar inte finns hos de flesta trots att du och andra i tråden försöker påskina det.

    Det finns de personer som efter ett par öl eller en snaps inte kan sluta dricka om alkohol finns tillgängligt, men de tillhör undantagen snarare än regeln.
    Du får ju ta med i beräkningen att vi tyvärr lever i en alkoholkultur. Den som dricker för att bli full ses som rolig och social. Den som bara sitter hemma och ugglar i sin ensamhet ses som konstig, tråkig och asocial.

    Jag har knappast något riskbruk då jag själv väljer att avstå alkoholen.

  • Daniel12
    La Lola skrev 2013-12-23 12:23:42 följande:
    Nä men det är ju då man har problem.
    De flesta kan hantera alkohol.
    Kan "de flesta" verkligen det? Jag har sett motsatsen. Det verkar tyvärr bara vara ett fåtal som kan hantera alkoholen.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Daniel12 skrev 2013-12-23 12:35:47 följande:
    Du får ju ta med i beräkningen att vi tyvärr lever i en alkoholkultur. Den som dricker för att bli full ses som rolig och social. Den som bara sitter hemma och ugglar i sin ensamhet ses som konstig, tråkig och asocial.

    Jag har knappast något riskbruk då jag själv väljer att avstå alkoholen.
    Sitter man "hemma och ugglar" så är man väl per definition asocial? Om du menar att man ses som det trots att man är med men inte dricker alkohol så kommer vi åter till detta med umgänge. Jag dricker nästan aldrig alkohol när jag är ute med mina kompisar, jag ses knappast som tråkig eller asocial.

    Dessutom får du beakta att det finns en skillnad mellan en helg där man ska gå ut för att dricka alkohol, dans och umgås och julafton, blir man full på julafton med släkten så ses man knappast som "rolig och social" i de flesta sammanhang. Tvärtom ses man förmodligen som någon som inte kan hantera alkohol.

    Det måhända, men det sätt att dricka som du tidigare beskrivit är klara riskbruk.

    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • La Lola
    Daniel12 skrev 2013-12-23 12:36:54 följande:
    Kan "de flesta" verkligen det? Jag har sett motsatsen. Det verkar tyvärr bara vara ett fåtal som kan hantera alkoholen.

    Japp det är jag övertygad om att de flesta kan.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Daniel12 skrev 2013-12-23 12:36:54 följande:
    Kan "de flesta" verkligen det? Jag har sett motsatsen. Det verkar tyvärr bara vara ett fåtal som kan hantera alkoholen.
    Hur stort är då ditt dataurval och hur randomiserat är det?

    Det här är själva problemet med anekdoter av det här slaget, de är av sin natur begränsade till den mycket begränsade umgängeskrets man har.

    Statistiken visar att även om många har ett riskbruk så är det verkligen inte "de flesta".
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Daniel12
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-23 12:46:06 följande:
    Hur stort är då ditt dataurval och hur randomiserat är det?

    Det här är själva problemet med anekdoter av det här slaget, de är av sin natur begränsade till den mycket begränsade umgängeskrets man har.

    Statistiken visar att även om många har ett riskbruk så är det verkligen inte "de flesta".
    Men vi kan ju ändå vara ganska överens om att allt för många inte klarar att hantera alkoholen.

    Och det får ju naturligtvis konsekvenser för barnen.


Svar på tråden Skippar du snapsen till julsillen i år?