• Scratt

Julskinke-hjälp!

Vad händer med min julskinka egentligen? Jag köpte en rimmad julskinka på 3,8 kilo.
    Jag satte in den i ugnen klockan tolv, nu är klockan halv två och termometern står på 57 grader!
    Ugnen står på 125 grader och jag hade räknat med en timme per kilo, så runt fyra tiden hade jag tänkt mig...

Varför går det så fort?

• Svar på tråden Julskinke-hjälp!
  • Fjärilslarv

sänk värmen!
    vi hade vår inne på 100 grader bara.

• Scratt

Testar det... Men går endå fort upp tycker jag... Kan jag ha fel på min termometer?

• slemtorsk i din bralla
    Scratt skrev 2013-12-23 14:34:18 följande:
    Nej vara rimmad
    Ja det var inte menat elakt Min moster som annars är en mästerlig kock gjorde nämligen det felet att slänga in en redan kokt skinka i ugnen och temperaturen steg men fruuuuktansvärt långsamt.. Behöver jag säga att skinkan var den torraste jag ätit *S* Men även den som är duktig kan göra det misstaget i stressen tänkte jag. Hoppas du inte tog illa upp.
  • slemtorsk i din bralla
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-12-23 14:37:29 följande:
    Ja det var inte menat elakt Min moster som annars är en mästerlig kock gjorde nämligen det felet att slänga in en redan kokt skinka i ugnen och temperaturen steg men fruuuuktansvärt långsamt.. Behöver jag säga att skinkan var den torraste jag ätit *S* Men även den som är duktig kan göra det misstaget i stressen tänkte jag. Hoppas du inte tog illa upp.
    fruuuktansvärt fort menar jag .......*snacka om stressad haha*
  • Scratt

Nä absolut inte, jag är långt ifrån någon mästerkock annars, och har bara gjort julskinka en gång tidigare, men därför he jag dubbel kollat att den var okokt sisådär tio gånger innan den åkte in i ugnen, dessutom så syntes det på den att den var så rå som den bara kunde bli när den kom ur plasten...

• Scratt

Flyttade lite på termometern nu och det sjönk till 58 grader... Var kanske där felet låg.

Någon som snabbt vill berätta vilken temp. den är färdig vid? Har läst 65 grader sen vila tidigare, men på förpackningen stod det 75 grader...

• Harmagedon

Jag har en gammal kvicksilvertermometer så den är inte superexakt. Men jag tar ut min skinka vid 74 grader och låter den svalna i folien. Då vänder tempen vid 75.

• IsDimma

Sent påtalat kanske men till nästa skinka så på 67-68 grader tar jag ut min. Den blir alltid perfekt.

Svar på tråden Julskinke-hjälp!