• SandyDee

Hur kan vi hjälpa vår 6-åriga dotter?

Vår dotter på 6 år går i förskoleklass och det fungerar inte så bra. Hon håller sig mest för sig själv och känner sig ensam. Detta är inget nytt för henne men är ett större problem för henne nu än tidigare. Vi har haft flera samtal med lärarna och de säger att hon själv drar sig undan och är väldigt sluten. Hon kan vara väldigt framåt ibland och leker med andra men kan sluta mitt i allt och går in i sig själv.

Hon har haft någon form av tics sen hon var bebis. När hon var ca 8 månader började hon rulla fram och tillbaka när hon skulle sova. Detta gör hon fortfarande och hon blir arg om hon blir stoppad. Hon har aldrig gillat närhet speciellt mycket, aldrig kommit själv för att sitta i knät eller kramats men "gått med på det" vid andras initiativ. Hon har alltid velat somna själv och ber en gå efter att vi läst klart godnattsagan. När hon var tre började hon med ett tics att sitta långt ut på stolen, spänna ut magen och sedan gunga fram och tillbaka helt okontaktbar. Om man rör henne slutar hon. Detta har hon gjort både hemma och på förskolan och vi har haft många kontakter med bvc om det och fått rådet att bryta beteendet. Senaste året har detta försvunnit hemma men har istället ökat i skolan. Lärarna försöker bryta det men hon gör det ofta ändå. Det ser väldigt märkligt ut för andra och jag är jätterädd att hon snart ska bli retad för det.

På förskolan var hon mest för sig själv ända tills hon var 3,5 och fick en bästis. Henne lekte hon med hela tiden och leker gärna med fortfarande. Hennes bästis är ett år yngre så de går inte tillsammans i skolan. Min dotter har aldrig kunnat leka med fler än en person. är de tre eller flera slutar det alltid med att min dotter blir sur och går iväg. Hon har även en granne hon leker med. De kompisar hon har kan hon leka med hur bra som helst och hur länge som helst. Hon är inte blyg för nya människor utan kan prata med främlingar. Ändå har hon jättesvårt med de andra barnen i klassen. Hon har några hon leker med lite grann men det verkar inte fungera för min dotter. Det gör så ont i mammahjärtat när hon säger att hon är ledsen i skolan för att hon är så ensam.

Hon har provat på många fritidsintressen men inget tilltalar henne direkt. Hon säger jämt att hon inte orkar. 
    Hon är ofta trött trots att hon sover långa nätter. Hon bryter ihop om hon måste städa upp efter sig och kan få hysteriska utbrott när hon ska gå hem från en kompis eller råka skriva fel bokstav. Hon är väldigt petig i maten och helst ska maten vara helt okryddad och bestå av en sak tex korv. Det mesta säger hon är för starkt.

Hon vill bara ha mjuka kläder, jeans kan hon inte ha för det gör ont eller kliar. 

Hon kan leka själv i sitt rum långa stunder och vill inte bli  störd då. Hon pratar högt med sig själv när hon leker så man kan följa hennes lekar. Om jag är med ber hon mig ganska fort gå för att hon vill leka själv.

Någon som känner igen sig? Hur kan vi hjälpa vår dotter med det sociala? Vi har bjudit hem flera klasskompisar och det har fungerat sådär. 

Vi har kontaktat bup och ska förhoppningsvis dit i januari.

Jag lider själv av panikångest.

Tack för att du orkade läsa.

• Svar på tråden Hur kan vi hjälpa vår 6-åriga dotter?
  • SandyDee
    hennmau skrev 2013-12-23 21:05:22 följande:
    Har hon inte fått en utredning på diagnos?
    Nej ingen utredning, vi ska till bup i januari på första besöket.
  • SandyDee

På bvc trodde de inte att det var något för hon är väldigt skärpt och "duktig" på alla tester de gjorde.

• Griseknoen35

Känns som om ni skulle behöva få någon utredning på henne. Låter mer som om det är något mer än bara lite "udda" om du förstår vad jag menar. Är det någon typ utav diagnos blir det även enklare att hjälpa och förstå henne.

• SandyDee

Ja precis vi vill ha en utredning på henne. Jag har känt länge att det är något som inte riktigt stämmer.

• Hoppentoss

Påminner lite som min son. Han har autism. Bra att ni skall gå till bup för utredning. Ju tidigare man vet ju bättre hjälp kan ni ge er dotter. Kram på er.

• SandyDee
    Hoppentoss skrev 2013-12-23 21:56:09 följande:
    Påminner lite som min son. Han har autism. Bra att ni skall gå till bup för utredning. Ju tidigare man vet ju bättre hjälp kan ni ge er dotter. Kram på er.

Vad är det som påminner?

Vad får ni för hjälp?

• hennmau

Ja jag tycker att de låter som klockren autism.. ni borde få en utredning så fort som möjligt, så ni kan arbeta därifrån med henne. Tycker ändå att de borde ha gjorts på henne för länge sedan...

Hoppas ni får en fin jul nu =)

• En blå giraff

Tänker också autism på din beskrivning TS. Om hon får diagnos kanske hon kan få en resurs som är med henne på förskoleklassen och stöttar henne med det sociala. Kanske kunde vara bra för henne? Hon verkar ju ha svårt att själv kunna leka med kompisar. 

• daxförnästa

Läs lite om Aspergers och autism så tror jag att du kommer känna igen din dotter där. Det kommer gå bra för henne även om hon får en diagnos och ju mer du lär dig om hur du kan bemöta henne desto närmare kommer ni komma varandra.

• lillajag82

Lycka till TS på BUP!
    Det kommer visa sig där vad det är för något. Det lutar starkt åt autism.
    Min son har Autism och är också 6 år.

• HWikström

Jag tycker det låter som högfungerande Asperger. Det vill säga, svårt med det sociala dock inte i trygga sammanhang, högfungerande i t ex skolan med bra omdömen och betyg. Typiskt för Aspergers är att de bara vill äta t ex mat som är vit eller har mjuk konsistens. Petig med kläder och har svårt för förändringar. Jag hoppas att er dotter får en diagnos så att ni, dottern och omgivningen förstår hennes beteende. God Jul!

• SandyDee

Tack så mycket för era svar!
    Jag har många gånger funderat på autism och Asperger men samtidigt känt att min dotter är så väldigt lätt att ha att göra med och har sådan bra fantasi. Är vi på landet så kan hon roa dig med nästan vad som helst i flera timmar. Hon kan leka med pinnar och stenar och leker att det är figurer som hon gör avancerade rolllekar med dock helst själv. Hon kan även skapa väldigt fantasifullt. Hon har alltså varit så lätt hela tiden och alltid kunnat roa sig själv. När jag läser om autism och Aspergerföräldrar verkar de haft erfarenheter av väldigt missnöjda barn. Vår dotter har tvärtom nästan alltid varit nöjd.
    Ursäkta för texten, skriver från telefonen.

• Mumin80

Min dotter är fyra år och har autism. Men hon har ganska livlig och väl utvecklad fantasi, vilket gör att jag ofta har lite svårt att känna igen henne i beskrivningen av "typisk" autism. 

Hon har definitivt autism, det är det inget tvivel om. Men det psykologen som utredde sa till oss är att fantasin och hennes adekvata lek är styrkor, som kan ge henne en bättre prognos för framtiden. Och det är nog lite så vi ofta upplever dottern, att hon har väldigt stora svårigheter inom vissa områden,  men genom sin intelligens och fantasi så kan hon i viss mån dölja svårigheterna eller kompensera för dem. 

• SandyDee

Jag har funderat på om det kan vara add hon har. Hon har nämligen ingen motor utan allting rar väldigt lång tid och man måste påminna henne flera gånger för att det ska hända något. Hon säger själv ofta att hon inte orkar med saker även fast det är sådant hon älskar. Hon lever mest i drömmarnas värld.

• Ronjami

Låter som Asperger, min dotter (9 år) har inga av dom problembeteenden som man ofta hör talas om. Hon är den gladaste, mest positiva människa jag känner men saknar förmågan att snappa upp sociala koder och delta i gruppaktiviteter ovs.
    Min dotter har en del tics för sig som varierar över tid, se till att få en utredning så snart som möjligt så skolan kan anpassa miljön runt henne för att hon ska trivas så bra som möjligt.

• SandyDee

Tack för svar!
    Har din dotter behov av kompisar? Min dotter vill leka men det blir ofta fel. Jag upplever att hon blir osynlig i stora grupper och att andra inte ser henne. Det andra stora problemet är att få henne ut ur drömmarna.

• Ronjami
    SandyDee skrev 2013-12-27 15:55:20 följande:
    Tack för svar!
    Har din dotter behov av kompisar? Min dotter vill leka men det blir ofta fel. Jag upplever att hon blir osynlig i stora grupper och att andra inte ser henne. Det andra stora problemet är att få henne ut ur drömmarna.

Min dotter är ganska ointresserad av kompisar men  leker om någon frågar, hon försöker verkligen leka men jag ser på henne att hon ofta är uttråkad och skulle helst slippa. Mycket beroende på att hon är intresserad av andra saker än tjejerna i klassen, hon tycker tex Moviestar Planet sugerGlad och vill hellre spela Minecraft...och bygger gärna lego med killarna på fritids.
  • SandyDee

Nu har skolan börjat igen och min dotter säger att hon fått en bästis. Jag har inte sätt dem leka men min dotter pratar massor om henne och gör presenter. Jag hoppas de verkligen blivit kompisar men är rädd att det är min dotters bild av det. Vi har bjudit hem kompisen men inte fått något svar. Min dotter frågar hela tiden bär kompisen ska komma hem till oss. Om kompisen inte vill kommer min dotter att bryta ihop :( .

Är det vanligt vid npf problematik att inte ja riktigt koll på snor tex? Igår när jag hämtade henne hade hon snor och grus i ansiktet. Det såg inte fräscht ut och jag fick torka henne. Vi får jämt påminna henne att snyta sig för annars bara rinner det snor.

Svar på tråden Hur kan vi hjälpa vår 6-åriga dotter?