Fånig fråga men vill gärna ha svar!
Är det någon skillnad på andemeningen bakom "Jag saknar dig" och "Jag längtar efter dig"? Eller betyder båda samma sak?
Är det någon skillnad på andemeningen bakom "Jag saknar dig" och "Jag längtar efter dig"? Eller betyder båda samma sak?
Ja lite skillnad. Jag saknar dig är mer passivt. Jag längtar efter dig innehåller mer att man ganska snart ska ses och att man längtar tills då. Hur så TS? :)
Jag undrar för att jag är fånig och osäker. Han brukade alltid säga och skriva att han längtar efter mig men det har övergått i att han saknar mig och jag tycker också att det inte är lika starkt som att längta efter någon. Hans känslor kanske har svalnat.
Fast oj, så behöver det inte vara! Har ni långdistansförhållande?
Jag undrar för att jag är fånig och osäker. Han brukade alltid säga och skriva att han längtar efter mig men det har övergått i att han saknar mig och jag tycker också att det inte är lika starkt som att längta efter någon. Hans känslor kanske har svalnat.
Hade tagit det positivt om någon skrivit att han längtade efter mig, känns som han vill ha mig, jag blir bekräftad. Han längtar att få träffa mig helt enkelt. En längtan efter en människa är fint, personligen tycker jag det betyder mycket för mig, sen kan det väl bero på vilket sammanhang det rör sig om också. Tja, lite OT men man kan ju skriva att man längtar efter andra saker också, behöver inte bara innebära en längtan efter en människa.
Saknar, ja, det är skillnad. Om man nu saknar den man är tillsammans med till exempel, då är väl det positivt? Hade inte ens undrat varför min pojkvän hade "bytt ut" sina ord från tidigare... Som någon skrev ovan; Överanalysera inte så mycket, var glad att någon saknar dig istället! Det är väl bra att han skriver det han känner?
Lustigt. För många år sedan tänkte jag inte på skillnaden mellan orden, men så hade min ex och jag motsvarande diskussion. Ungefär såhär skiljde han på begreppen och han ville hellre vara efterlängtad än saknad, på den tiden vi var ett par men inte altid kunde träffas. Efter hans förklaring håller jag med honom. Nu förtiden skiljer jag begreppen på samma sätt: Längta, är positivt. En längtan efter någon man tycker om, efter jul, efter något roligt som ska ske. Positivt laddat. Vet att det där trevliga faktiskt finns runt knuten och att det ska bli trevligt. Något att se fram emot. Saknad är mer sorgset, som någon före mig skrev. Saknar någon, då är det tungt för den som känner sig ensam. Saknar kanske sin hund som dog, saknar kanske en god vän att tala med i svåra stunder, saknar mat på bordet. Nu för tiden saknar jag helt kontakt med mitt ex och det är ju lite sorgligt...
"Jag saknar dig" är väl egentligen starkare än att "jag längtar efter dig". Att sakna någon är ju ett tecken på noterad brist eller förlust som man inte vill vara utan medan "jag längtar efter dig" mer känns som något man säger typ varje dag.