• Utvandraren

    Fråga till er som tänker mycket på anknytningsproblem

    Jag blir lite förvirrad av hur många det är som verkar prata anknytning. Finns det verkligen så många som blir arga/rädda inte "räddar" sina barn när de blir rädda?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-26 13:13
    Jag har hört folk i massa trådar prata om och oroa sig över anknytning och verkligen gått in för det men jag blir lite förvirrad. Den informationen som jag har läst mig till talar om att ett barn kan få problem med anknytningen ifall en förälder blir rädd/arg eller hånfull ifall ett barn blir rädd och behöver den vuxnas stöd. Så jag undrar har jag missat något eller finns det verkligen så många föräldrar som blir arga/rädda/hånfulla när deras barn blir rädda?

  • Svar på tråden Fråga till er som tänker mycket på anknytningsproblem
  • Utvandraren

    Jag har hört folk i massa trådar prata om och oroa sig över anknytning och verkligen gått in för det men jag blir lite förvirrad. Den informationen som jag har läst mig till talar om att ett barn kan få problem med anknytningen ifall en förälder blir rädd/arg eller hånfull ifall ett barn blir rädd och behöver den vuxnas stöd. Så jag undrar har jag missat något eller finns det verkligen så många föräldrar som blir arga/rädda/hånfulla när deras barn blir rädda?

  • Flickan och kråkan
    Utvandraren skrev 2013-12-26 13:12:55 följande:
    Jag har hört folk i massa trådar prata om och oroa sig över anknytning och verkligen gått in för det men jag blir lite förvirrad. Den informationen som jag har läst mig till talar om att ett barn kan få problem med anknytningen ifall en förälder blir rädd/arg eller hånfull ifall ett barn blir rädd och behöver den vuxnas stöd. Så jag undrar har jag missat något eller finns det verkligen så många föräldrar som blir arga/rädda/hånfulla när deras barn blir rädda?
    Anknytning är mycket mer komplext än det du beskriver. Vet  inte riktigt varifrån du fått din "information". Här har du en bra grundkurs i anknytningsteori, så blir det nog lättare att förstå vad man pratar om. För ett par år sedan kom en rapport från BO som visade att cirka 30% av barnen i Sverige hade otrygg anknytning, så så lätt är det inte alltid:

    http://www.ur.se/Produkter/166756-UR-Samtiden-Vad-spadbarn-behover-Sa-blir-barn-trygga
  • Utvandraren
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-26 13:20:46 följande:
    Anknytning är mycket mer komplext än det du beskriver. Vet  inte riktigt varifrån du fått din "information". Här har du en bra grundkurs i anknytningsteori, så blir det nog lättare att förstå vad man pratar om. För ett par år sedan kom en rapport från BO som visade att cirka 30% av barnen i Sverige hade otrygg anknytning, så så lätt är det inte alltid:

    www.ur.se/Produkter/166756-UR-Samtiden-Vad-sp...
    Tack. Ska se på den när vi kommer hem från landet. Har begränsad meg här
  • Utvandraren
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-26 13:20:46 följande:
    Anknytning är mycket mer komplext än det du beskriver. Vet  inte riktigt varifrån du fått din "information". Här har du en bra grundkurs i anknytningsteori, så blir det nog lättare att förstå vad man pratar om. För ett par år sedan kom en rapport från BO som visade att cirka 30% av barnen i Sverige hade otrygg anknytning, så så lätt är det inte alltid:

    www.ur.se/Produkter/166756-UR-Samtiden-Vad-sp...
    Du har inte möjligtvis info i skriflig form som jag kan läsa så länge?
  • Flickan och kråkan
    Utvandraren skrev 2013-12-26 13:34:06 följande:
    Du har inte möjligtvis info i skriflig form som jag kan läsa så länge?
    Goggla på anknytningsteori.
Svar på tråden Fråga till er som tänker mycket på anknytningsproblem