Min 16-månaders vill inte äta! Råd tack!
Idag såg det ut som så att hon åt frukost kl 8, vid 13.30 försökte jag få henne att äta en pannkaka (hennes favoritmat) men hon vägrade för att nu en timme senare äta den utan problem. Det känns som hon bara bestämmer sig för att "jävlas" med oss ibland.
Du säger att det känns som hon jävlas med er och jag tror att du är inne på rätt spår, att hon testar sin vilja. Ni blir oroliga vilket visar henne handgripligen att HON kan få saker att hända.
Hur vårt det än är tycker jag att du ska pröva med att slappna av, att mantra "barn svälter inte ihjäl frivilligt" och sen bara rycka på axlarna när hon inte vill ha och ungefär samma engagemang när hon vill ha.
Man är inte duktig när man äter man gör det för att man måste och därför anser jag att man ska uppmuntra ätande lika lite som icke-ätande om du förstår hur jag tänker?
När hon väl inser att hennes vilja inte ger någon effekt kommer det förhoppningsvis att återgå till det normala. För mina matvägrande barn tog det ett par dygn. Men det ÄR skitsvårt att försöka uppträda som om allt är kolugnt. Det går men fasiken vad det krävs mycket järnvilja.