• ElJo

    Utslag av tvättmedel?

    Hej, jag har haft problem med min bebis hemma att han får utslag på kroppen av troligtvis tvättmedlet jag använder. Jag är fortfarande inte säker på om det är tvättmedlet det handlar om men börjar tro att det är det. Jag har försökt att kolla runt lite efter parfymfria tvättmedel på internet men har inte lyckats hitta något. Är det någon som vet eller har testat något bra tvättmedel till barn som är lite känsliga mot tvättmedel och vet om det funkar? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Utslag av tvättmedel?
  • Arbetsvegan
    Sticka skrev 2013-12-25 17:12:03 följande:
    Tvättnötter eller såpa.
    Du vet att tvättnötter är precis lika effektivt som varmt vatten va?

    Sen bidrar det till utsläppen eftersom det inporteras och därmed transporteras rätt långa sträckor. Rätt dumt eftersom vi både har lika effektiva tvättmedel här i Sverige (vatten) och inhemska växter med Saponider (såpnejlika bland annat)
  • Sticka
    Arbetsvegan skrev 2013-12-25 17:17:42 följande:
    Du vet att tvättnötter är precis lika effektivt som varmt vatten va?

    Sen bidrar det till utsläppen eftersom det inporteras och därmed transporteras rätt långa sträckor. Rätt dumt eftersom vi både har lika effektiva tvättmedel här i Sverige (vatten) och inhemska växter med Saponider (såpnejlika bland annat)
    Jag tål dem. Ursäkta. 
  • Arbetsvegan
    Sticka skrev 2013-12-25 17:55:50 följande:
    Jag tål dem. Ursäkta. 
    Ja det är klart att du tål dem. Grejen är ju att de inte är så effektiva som människor tror utan de är ett marknadsföringsknep för att få folk att köpa onödiga saker (som dessutom medverkar till utsläppen).

    Syftet var inte att knäppa dig på näsan utan att informera hur det ligger till med tvättnötterna. Jag ber om ursäkt om du kände dig sårad och kränkt men det var som sagt inte mitt syfte.
  • sanna12345

    Efter jag läste artikeln på estell.nu om dammande tvättmedel och vad som fans i mjukplast som dammet binder och i detta kröp mina barn i. Till och med Neutral har zeoliter som ska var så bra har  asma allergiförbundets symbol. 

  • Arbetsvegan
    sanna12345 skrev 2013-12-26 12:02:46 följande:
    Efter jag läste artikeln på estell.nu om dammande tvättmedel och vad som fans i mjukplast som dammet binder och i detta kröp mina barn i. Till och med Neutral har zeoliter som ska var så bra har  asma allergiförbundets symbol. 

    Man ska vara försiktig med att lita blint på tillverkarnas egen information.


    Egentligen är det helt omöjligt idag att hitta någon produkt som är 100% naturlig utan det blir en fråga om vad som är värst, värre, och mindre skadlig. Oftast är något bra ur en synpunkt men värre ur en annan.

    Zeoliter slipper man genom att inte tvätta med pulver eller har en tvättmaskin som inte är de mest vattensnåla. Fördelen med det är att det ersätter fosfor och därför minskar övergödningen.

  • Arbetsvegan
    sanna12345 skrev 2013-12-26 12:39:24 följande:
    Det finns tvättmedel utan zeoliter  har du läst artikeln.   
    Jag skrev det som du säkert såg?

    Det är trots allt relativt enkelt att komma bort från problemet med dammet med zeoliter.
  • Lyckan 382

    Vi kör flytande oparfymerat tvättmedel och struntar i sköljmedel. Tror vi haft både Änglamark och något av affärernas egna märke. Jag har förstått att det är vanligt att det är själva pulvret som kan irritera små barns ömtåliga hud.

  • shine

    Utslag kan bero på födoämnesallergi också. Vanligast är mjölkproteinallergi och ägg. Vart på kroppen och hur ser det ut? Hur gammal är barnet? Ammar du?

  • Backsippa

    Tips: Testa skölja något plagg för hand direkt efter tvätt för att få en uppfattning om hur väl tvättmaskinen sköljer. Man känner på en gång om det är för mycket tvättmedel kvar.

    Jag hade problem med vår tvättmaskin förut att den sköljde dåligt, och då hade det blivit en propp där vattnet skulle rinna ut, så det rann inte ut tillräckligt bra. Men det var enkelt åtgärdat! Man skulle öppna en lucka längst ner på maskinen och skruva upp en mojäng och låter vattnet rinna ut där, och då följer eventuella tussar  och proppar med ut...

Svar på tråden Utslag av tvättmedel?