• Anonym (tovil)

Hur mycket alkohol över jul?

Har en ganska ny relation med en kvinna i 40-årsåldern och firar nu jul med henne för första gången, med hennes släkt och vänner. Vi har umgåtts över helgen, 23:e och julafton. Det som slår mig är att det konsumeras mycket alkohol jämfört med vad jag är van vid. Själv kommer jag från en ganska stor familj men där i nästan ingen konsumerar alkohol runt juldagarna.

Vore tacksam om ni vill berätta om era traditioner/erfarenheter. Vad är "normalt"?
    Hur mycket dricks per dag? Hur mycket vin? Hur mycket öl? Whiskey? Annat?

Glöm inte mellanölen i era siffror också. En halvliter mellanöl motsvarar ju lika mycket alkohol som ett glas vin.

Tack på förhand

• Svar på tråden Hur mycket alkohol över jul?
  • Vicha

Jag kan tycka att på nästan tre dagar är det inte så mkt men alla är olika.
    Du behöver ju inte dricka "lika mkt" som dom heller vilket du inte har och
    ingen är full o otrevlig så varför inte...
    För mig o övrig släkt blev det ungefär så här o ingen blir full eller annat otrevligt:

julafton:
    ett par-tre vanlig vinglögg på sen fm efter kaffet,
    en-två öl eller ett-två glas vin till sen lunch och var sin snaps,
    en bailys el whiskey till kaffet
    o ett par glas rött till ost o kex på kvällen

• Anonym (karlssons)
    Anonym (tovil) skrev 2013-12-25 17:37:10 följande:
    Tack för alla svar

Då ligger min tjej i överkant, antar jag.
    På 2,5 dagar blev det för henne en halv flaska vinglögg (10%), 2 mellanöl (50 cl) och totalt en flaska vitt vin (14%).
    Övriga drack ungefär lika mycket.

Själv drack jag ett glas vin och tycker ovanstående inte känns helt sunt.
    Dock ingen onykterhet i sikte ännu.
    Vad tycker ni?

God Jul
    Det tycker jag inte var så farligt... 

Jag drack två små glas vinglögg (snapsglas-storlek), 3 starköl och två glas snaps. Det var bara igår. Andra drack alltifrån inget till mycket mer. 

Lyssna på tow2mater istället. Var det någon som spårade ut? Måste din tjej dricka andra helger? Annars är det ju ingen fara. 
  • Majsan70

Den 23 drack jag två glas vin och den 24 ett glas vin. Gissar på att det blir ett glas i dag med då det finns kvar i flaskan.

• frappa
    Tack för alla svar

På 2,5 dagar blev det för henne en halv flaska vinglögg (10%), 2 mellanöl (50 cl) och totalt en flaska vitt vin (14%).

Vad tycker ni?

God Jul

Du startar en tråd att någon så små mängder alkohol, under julen.

Hade denna mängd varit varje 2,5 dagar, så kanske jag hållit med om att det var osunt.

Hade det varit varje vecka, så hade det inte ens hamnat under riskbruk.

Sen mellanöl menar du 4,2% ölen då eller?

Jag drack inget.

Det blir olika från en jul till annan.

Men tycka denna lilla mängd är i överkant, så får jag tyvärr censurera mig här.

Men är helt klart dummaste jag läst idag, utan konkurrens.

• Majsan70
    Tack för alla svar

Vad tycker ni?

God Jul
    Det var väl inte så farligt. Ganska lite utspritt på den tiden.Skulle konsumtionen se ut så årets alla dagar däremot kanske man bör undra lite hur hon mår.
  • Dixie
    Tack för alla svar Då ligger min tjej i överkant, antar jag. På 2,5 dagar blev det för henne en halv flaska vinglögg (10%), 2 mellanöl (50 cl) och totalt en flaska vitt vin (14%). Övriga drack ungefär lika mycket. Själv drack jag ett glas vin och tycker ovanstående inte känns helt sunt. Dock ingen onykterhet i sikte ännu. Vad tycker ni? God Jul

Under 2,5 dagar låter ju inte detta särskilt farligt. Själv drack jag två cider, en snaps och två glas vin under julafton.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tack för alla svar

Vad tycker ni?

God Jul
    Ingen konstig mängd överhuvudtaget, särskilt inte när du skriver "Dock ingen onykterhet i sikte ännu".
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • missan75

Tack för alla svar

Vad tycker ni?

God Jul

Jag tycker inte det är anmärkningsvärt faktiskt. 1/4 glöggflaska, 2 glas vin och en öl per dag. Inga chockerande mängder i min bok.
  • Anonym (julöl)

1 öl till maten och 2 snapsar sedan 2 glas vin under kvällen på julafton. Idag har jag druckit 2 öl och 2 snapsar kanske blir ett glas rött till kvällen. Har inga småbarn och min 17åring är hos sin pojkväns familj ikväll.

När mina barn var små drack jag inte en droppe alkohol under julen ,började med det för ca 4 år sedan. Min äldsta är 21 år och bor inte hemma längre.

• Anonym (tovil)
    Anonym (karlssons) skrev 2013-12-25 17:58:12 följande:
    Det tycker jag inte var så farligt... 

Jag drack två små glas vinglögg (snapsglas-storlek), 3 starköl och två glas snaps. Det var bara igår. Andra drack alltifrån inget till mycket mer. 

Lyssna på tow2mater istället. Var det någon som spårade ut? Måste din tjej dricka andra helger? Annars är det ju ingen fara. 
    Ja, det brukar bli ungefär samma mängd varje helg.
    Nu frågade jag eftersom "alla andra" drack lika mycket.
    Ville veta om det är jag som dricker extremt lite eller om jag hamnat i en "normal" umgängeskrets.
    Inte lätt att veta om man aldrig upplevt något liknande förut.

frappa får gärna kalla det ett "dumt" uttalande, inga problem för mig
  • Anonym (skål)

Det finns inget normalt bara olika bord med olika traditioner.

Sällskapet snapsade besk, snapsa är inte min avdelning riktigt så jag smuttade på drinkar, var lite kvar i vodka flaskan jag hade med mig hem
    Tomten drack sin snaps via sugrör då skägget var i vägen.

Mängder däremot, vad spelar dom för roll egentligen?

Så länge ingen blir full. alla har det trevligt och stämningen är på topp så spelar det ingen roll om det dricks 1 öl eller 10

• Anonym (karlssons)
    Anonym (tovil) skrev 2013-12-25 20:24:22 följande:
    Ville veta om det är jag som dricker extremt lite eller om jag hamnat i en "normal" umgängeskrets.

Varenda helg? Det är ju lite mer oroväckande än att hon dricker den mängden till jul. Som sagt tycker jag inte att det är några extrema mängder, men varje helg låter inte alls bra. Testa att säga att det inte är din stil och fråga om ni kan ha varannan helg helt nykter och varannan helg med alkohol? 

Jag hade själv aldrig gått med på det om jag kände att min nya partner ville mästra eller kontrollera mig, men känns det som att det är av en legitim anledning hade det inte varit några problem. 
  • frappa
    Anonym (tovil) skrev 2013-12-25 20:24:22 följande:

Svårt att kalla det nått annat tyvärr.
    Det är ju så små mängder alkohol, så lite att man undrar vad du tänker med.
    Jag antar du aldrig druckit dig onykter, efter du är så chockerad av mängden.

• Guldtrollsmamman

Vi dricker kanske en flaska starkvinsglögg per dag under juldagarna (alltså 2-4 vuxna delar en per dag vilket blir ca 2 dl per person och dag), en mugg på eftermiddagen och en eller två på kvällen. Sedan dricks till julmiddagen en snaps per person till sillen. Mannen gillar julöl och dricker sådan ibland. Dock inte varje dag eller ens varje jul.

• Anonym (tovil)
    frappa skrev 2013-12-25 23:50:38 följande:

Svårt att kalla det nått annat tyvärr.
    Det är ju så små mängder alkohol, så lite att man undrar vad du tänker med.
    Jag antar du aldrig druckit dig onykter, efter du är så chockerad av mängden.

Nej, jag har aldrig druckit mig onykter.
    Är det ett problem på något sätt?
    Eller borde det omvända vara ett problem?
    Vad är du ute efter? Att rättfärdiga ditt eget supande?
  • Anonym (Michael)

Jag brukar undvika alkohol på julen om det finns barn med, dom har svårt för den oundvikliga personlighetsförändringen man genomgår när man dricker alkohol

• frappa
    Anonym (tovil) skrev 2013-12-26 01:17:21 följande:
    Nej, jag har aldrig druckit mig onykter.
    Är det ett problem på något sätt?
    Eller borde det omvända vara ett problem?
    Vad är du ute efter? Att rättfärdiga ditt eget supande?

Ja, för du fattar noll om vad du pratar om.

Det är helt omöjligt att supa på den mängden utspritt på den tiden.

Vad är det jag skulle rättfärdiga sa du?

Supa?

Sa jag just inte nyss jag varit nykter på julen?
    Vad jag är ute efter är att få dig att inse hur in i helvete idiotiskt det du är säger om mängden, och här blev det censur IGEN.

• frappa
    Anonym (Michael) skrev 2013-12-26 01:19:52 följande:
    Jag brukar undvika alkohol på julen om det finns barn med, dom har svårt för den oundvikliga personlighetsförändringen man genomgår när man dricker alkohol

Långt ifrån alla som blir skadligt personlighetsfrämmande.

När det var fest hos oss, eller iv gick på fest.

Så var det trevlig uppsluppen härlig stämning, som barnminne mycket positivt minne av fester.

Jul har aldrig varit en dricka helg i vår familj, varför vet jag inte.
    Som andra större helger kunde vara.

Dock alltid öl och nubbe till sillen på julen, en högst begränsad mängd alkohol.

• Anonym (....)

Men herregud... onykterhet i mängder är ju fan en förutsättning för att klara av att ta sej igenom julen. Har ingen aning om hur mycket det gick åt, vill du att jag ska uppskatta i liter eller kubik ? 

• lovisamarianilsson

Deltagare till fokusgrupp sökes! Du är mamma, 35-45 år och bor i Stockholm.

Under fokusgruppen kommer vi att tillsammans diskutera föräldrarskap och syn på alkohol i samband med högtider.

Tidpunkt: imorgon onsdag (15/4) klockan 10-11.30 på Hötorget.

Ersättning: Presentkort med ett värde på 500 kronor på presentkorttorget.se.

Maila lovisa.nilsson@reformact.se för mer information.

Svar på tråden Hur mycket alkohol över jul?