10åring vill inte träffa sin förälder
Hur får man en 10åring att gå med den andra föräldern på umgängestiden, när barnet inte vill ens prata på telefon?
Säger rakt ut, ja vill inte träffa den föräldern
Hur får man en 10åring att gå med den andra föräldern på umgängestiden, när barnet inte vill ens prata på telefon?
Säger rakt ut, ja vill inte träffa den föräldern
Stödperson håller soc på att fixa till utökade träffar, släkten bor långt bort o andra sidan av släkten har "hjälpt till" med problemen genom att stödja föräldern framför barnet, vilket gör att barnet inte litar på de heller.
Min familj har uttryckligen påpekats att de inte har med saken att göra, så tyvärr finns ingen som kan va med, då föräldern vägrar att jag eller min sambo får va med.
Det som har skett har varit både fysik och psykisk misshandel en längre period.
Ja håller med om att barn absolut inte ska bestämma i allt, tror att det är lite där problemen började då barnet alltid fått bestämma allt där. Det handlar inte om lathet, när barnet får ont i magen o springer o spyr samt hellre går o lägger sig än att åka... Det skulle va brist i föräldraskap att inte lyssna på barnet då.
I vårt fall är skolkurator plus soc plus FR plus TR inkopplade i omgångar. Kuratorn har inte lyckats få barnens förtroende, soc väljer att ha skygglappar, FR säger att de inte kan göra något och TR dömer fortsatt enligt rättviseprincipen. Soc, FR och TR har barnen berättat det mesta för. Allra helst till FR men de säger sig vara makt lösa (jag vet att det inte är så men vad göra när de inte tror sig kunna göra mer för barnen…) .
Nu försöker vi bara bygga barnens självkänsla och stärka dem att tro på sin egen makt och vilja. Ta sig från UF om/när något händer med hjälp av telefonlarm, grannar eller vad som helst. Tyvärr törs de fortfarande inte riktigt säga ifrån till UF.
Jag fick höra av soc. att mitt barn inte behövde träffa sin far om hon inte ville detta. Sju år gammal skulle hon då alltså få bestämma själv så som jag tolkade detta. Inte helt utan orsak dock men jag är ändå högst nyfiken på om en domstol skulle säga detsamma...
Jag tycker självklart att man ska lyssna på barnen och medla så gott det bara går. Ett barn ska inte behöva spy för att bli lyssnad på. Usch! Han är tio och att tvinga på umgänge gynnar väl ändå inte direkt relationen mellan far och son?! Det måste finnas andra sätt, tycker jag då.