• Elmiina

Resevagns tips sökes

Vi ska ut och resa med våran dotter som kommer att vara 5mån. Vi har just nu en Emmaljunga duo edge som passar för vårat väder och väglag men den kommer definitivt inte passa att släpa med sig utomlands, alldeles för stor och klumpig. Vi ska dessutom resa mer i framtiden.

Våra krav:
    Lilltjejen är såpass stadig så att hon sitter finfint med stöd så vi behöver ingen liggdel på resevagnen. Den ska dock kunna fällas ner när hon vill sova/vila i den. Den ska ha en stor sufflett så att man får skugga. Den ska ha nån slags korg som man kan packa lätt i (så som handduk till stranden).

Om det finns så vill vi gärna ha en vagn som man får ta med sig igenom säkerhetskontrollen, in på gaten och sedan in på planet där man kan fälla ihop den och få plats i handbagaget.

Och sambon är 2m lång om det är något att ta hänsyn till, hehe.

Har ni några tips?

• Svar på tråden Resevagns tips sökes
  • Skalabanan

Vi fick med oss den på planet. Kruxet är att man får visa personalen hur den ser ut i ihopfällt läge

• Elmiina

Valet står mellan en yoyo och en quinny sulky. Men guinnyn kan man inte fälla ner till liggläge vad jag förstår det som. Då har vi inte så mycket mer val än att välja yoyon, men den ska tydligen vara jävligt ostabil och tippa över så fort marken blir lite oplan.

• Dixie
    Elmiina skrev 2013-12-26 20:45:28 följande:
    Valet står mellan en yoyo och en quinny sulky. Men guinnyn kan man inte fälla ner till liggläge vad jag förstår det som. Då har vi inte så mycket mer val än att välja yoyon, men den ska tydligen vara jävligt ostabil och tippa över så fort marken blir lite oplan.

Var ska ni flyga ifrån? För att få med vagnen till gaten är det inte alltid man får, så att ni inte väljer vagn bara pga det - och sen inte får ta med vagnen. Flyger ni från Kastrup kan man få ta med vagnen, om det är av paraplymodell, men när ni landar på Kastrup får ni inte vagnen förrän vid bagageutlämningen och det är en lång väg att gå från planet dit.
  • Elmiina

Vi flyger från Arlanda och där är dom väldigt strikta med att man inte får ta med sig vagn. Men yoyon blir så liten så när man stoppar den i väskan som medföljer så ser inte personalen vid incheckningen den. Man får fälla ihop den vid incheckning samt innan påstigning på planet, då har dom ingenting att säga till om. Den väskan tar ju lika mycket plats som en vanlig handbagage väska och det kan dom inte neka. Har läst massa rescensioner på folk som gjort så :) Man får fula sig lite helt enkelt.

• Pippi Långstrump

Vi fick nej från landvetter från bolagen som flyger därifrån! Vi hade köpt vagnen men fick lämna tillbaka den pga av detta.

• Elmiina

Arlanda är tuffa jag vet, men jag tänker brottas med personalen om det ;) Dom märker ju inget om man använder väskan endå.

• Kajsa Anka 02

Njoy bubble kan jag verkligen rekommendera! Vi köpte den till vår 6-månaders. Liggläge, vändbar sittdel (görs väldigt enkelt utan att behöva lyfta av sittdelen), stoooor sufflett och även lite solskydd på sidorna. Den har en varukorg men den är dock liten. Ganska höga handtag så det borde passa en lång person.

Det är inte någon mini-sulky men för en sådan liten bebis tycker jag att den är perfekt!

• Elmiina

Nu står jag och väljer mellan babyzen yoyo och quinny zapp xtra. Kan inte bestämma mig!!!!

Yoyon har 4 hjul vilket känns som att den är lättare/stabilare att köra.

Men zappen har fullt liggläge och man kan ha barnet vänta mot sig.

Vilken är lättast att köra med på tex kullersten och grusvägar?

• Kalopsis

Vi köpte en Quinny zapp extra till vår resa och är supernöjda!!! Vi har en Teutonias fun annars (som det skrevs om ovan i tråden, men den hade jag inte velat ha som resevagn dels för att vår är ny och dyr och dels för att den tar stor plats ihopfälld). Nu ville vi inte ha vagnen på flygplatsen för vi körde med sele då istället, så jag vet inte hur den funkar där. Men som vagn i övrigt är den toppen. Vår vanliga vagn är såklart bättre på gatsten och över kanter, men å andra sidan är Quinny väldigt lätt och smidig. Jag rekommenderar den verkligen!

• Elmiina

Jag får nog ta med bärselen endå och skippa vagn som handbagage.

Det lutar nog mot zappen. Men det kommer inte va nån kul om man får tvär stopp så fort vägen blir lite oplan. Skumpar den supermycket? Om man skulle jämföra tex en kundvagn med zappen haha. Kundvagnen rullar på fint i affären men på parkeringen tror man att äggen ska gå sönder för att det skakar så mycket. ;)

Och är det nån som vet om man kan få tag på den nya zappen med 4 hjul?

• Dixie
    Elmiina skrev 2014-01-15 07:56:56 följande:
    Jag får nog ta med bärselen endå och skippa vagn som handbagage.

Det lutar nog mot zappen. Men det kommer inte va nån kul om man får tvär stopp så fort vägen blir lite oplan. Skumpar den supermycket? Om man skulle jämföra tex en kundvagn med zappen haha. Kundvagnen rullar på fint i affären men på parkeringen tror man att äggen ska gå sönder för att det skakar så mycket. ;)

Och är det nån som vet om man kan få tag på den nya zappen med 4 hjul?

vi har en quinny zapp xtra - det är ju ingen terränggående vagn precis med funkar ok på kullersten!

ett tips är att kolla på www.babycare.nl där köpte jag min quinny zapp (köpte senare till sittdelen till xtra) det blev billigare att beställa därifrån.
  • Elmiina

Det är samma pris på jollyroom just nu :)

Det blir nog en zapp då! Känns bra :) Nu är frågan vilken färg? Rosa, svart eller natural mavis

• Kalopsis

Vi har inte kört vagnen i terräng än men nu när jag tänker efter så tog vi en testsväng till affären precis när vi fått hem vagnen och det gick bra att köra på gatsten dit:) men jag vet inte hur den är att köra på grus eller så.

• Elmiina

Okej vad bra. Så länge den funkar att köra hyfsat så att man slipper svära hela tiden ;) Paraplyvagnar kan ju jävlas endel med en.

Men jag skulle helst vela ha den nya zappen med 4 hjul. Finns den att få tag på på något sätt?

• Solen11

På Arlanda finns ju lånevagn som du får använda hela vägen till gaten så du behöver inte bära runt i sele där. Dock när du landar så är sele bra att ha tills du får ut vagnen på bandet. På hemresan kan man ibland få ha vagnen hela vägen till gaten, beroende på vilken destination ni skall till. 

Svar på tråden Resevagns tips sökes