• Familia

Vilket datum är smartast att sätta som startdatum på förskola?

Jag kommer börja jobba i september 2014 och vi kommer då att sätta vårt barn i förskola.
    En pedagog sa att vi ska sätta dagen han fyller ett år som önskat startdatum för att vara säker på att få en plats.
    Han fyller ett redan i juli?
    Om han får en plats till det datumet, kan man få vänta med inskolning i augusti iallafall?

• Svar på tråden Vilket datum är smartast att sätta som startdatum på förskola?
  • Luna2

Minst 4 månader innan du planerar att börja jobba är det i min komun men då kan man få var som helst inom kommunen och alltså kanske inte valen man gjort, just nu finns en väntetid på 9 månader, så jus snabbare du får plats så bestämmer ni inskolning sedan

• Familia

Ok.

Så det är inte så att jag förlorar min plats om jag inte börjar inskolningen det datum jag har satt?

• Luna2
    Familia skrev 2013-12-26 18:50:34 följande:
    Ok. Så det är inte så att jag förlorar min plats om jag inte börjar inskolningen det datum jag har satt?

Har du fått plats redan? Inskolningen sker ju oftast juni eller aug det bestämmer förskolan och du tillsammans men det finns vissa veckor så alla nya skolas in samtidigt
  • violis

Störst chans att få plats på just den förskola ni vill ha är om ni väljer inskolnings datum runt v 32 - 33 dvs i augusti efter sommar stängningen. Det är då det finns flest platser på förskolorna iom att en årskull just lämnat för att börja förskoleklass. ( kommunen sparar alltid 1-2 platser så vi har ett uppdrag på 23 barn på syskon på hösten o 24 barn på våren )

• Familia

Nej, han har inte fått plats.

Vi ska ansöka om plats nu.

Det jag var rädd för är om jag kan förlora platsen om vi sätter en dag i juli som startdatum, när vi inte kommer skola in honom förrän i augusti.

De sa att de skolar in alla månader.

• cosinus

Hos oss funkar det så här.

Man ska ansöka om plats senast 3 månader innan man behöver platsen. Undantaget om man vill ha in barnet till hösten, då ska man ha ansökan inne senast 31 mars.

Sen klumpar de ihop alla som sökt plats till hösten d v s aug/sep i samma kö så datum spelar ingen roll, inte heller om du sätter i juli eftersom dagis är stängt då. Har flera barn samma ködatum går de på äldsta syskon på det dagiset vem som får platsen. Så ett småsyskon slår inte bort ett annat barn med bättre datum men är datumet samma har syskonet förtur.

2 månader får man hålla en plats utan att börja skola in enligt reglerna i min kommun.

• Luna2
    Familia skrev 2013-12-26 21:32:19 följande:
    Nej, han har inte fått plats. Vi ska ansöka om plats nu. Det jag var rädd för är om jag kan förlora platsen om vi sätter en dag i juli som startdatum, när vi inte kommer skola in honom förrän i augusti. De sa att de skolar in alla månader.

Men juli börjar inga nya då är det bara de barn vars föräldrar som jobbar som får gå och ofta har förskolorna stängt med ett sommaröppet förskola för de barnen
  • violis

Att de skolar in alla månader är en sanning med modifikation, vi skolar inte in några barn mellan v.28-31 och bara i undantagsvis v 25-27 ( eftersom barnet då bara precis hinner avsluta inskolningen innan semestern börjar och när barnet kommer tillbaka i augusti får man mer eller mindre göra om inskolningen då)

• Familia

Så om jag då sätter början av juli som startdatum så kommer han ändå inte få skolas in förrän i augusti?

• cloudberry79

I min kommun får man hålla platsen två månader, alltså satte vi 25 augusti som startdatum och började inskolningen den 25 oktober. Du måste fråga de som är ansvariga för placeringarna om saken!

(M)amma till V -07 och E -12
  • frullan

Sätt juli som startdatum, för troligast får ni ändå inte plats förrän aug, men annars kan du ha platsen två månader utan att "använda" den= alltså vänta med inskolning till slutet av aug om ni känner för det. 

• mammalovis

Reglerna är något olika i olika kommuner, så det bästa är att ange vilken kommun det gäller, så KANSKE du får ett korrekt svar eller ringa den ansvarige i din kommun!!

Här skolas barn tidigast in vecka 32, oftast vecka 33. Ett datum innan dess gör ingen nytta här.

När jag satte datum till 2 januari här utan att tänka mig för, så kunde hon inte skolas in förrän efter 13-helgen och pappan fick ta större delen av inskolningen då jag började redan den 2. 

Om du tackar nej, till din plats förlorar du din köplats i vissa kommuner och får börja om.

• frullan

då kan du ha platsen utan att använda den i två månader, men du får dock betala för den. Med tanke på köerna i malmö så ha 1 juli som start datum. 

• Majken03

Jag ringde förskolechefern o frågade vad som gällde här. Och vi fick endast skjuta upp inskolningen en månad. Så jag sökte plats till början av augusti när höstterminen börjar men med uppskjuten inskolning eftersom hon skulle börja i september.

• IsDimma

Med största sannolikhet så kommer ingen förskola att skola in några barn under sommarsemestern. Då slår man ihop avdelningar och slår ihop förskolor. Vi är normalt åtta förskolor i området där jag bor, två skolor och så brukar vi få ta barn från området runt omkring. Då fyller vi ut två avdelningar första och sista veckan och en avdelning dom två veckorna i mitten. Så att ha en inskolning då vore omöjligt (inte bra för barnet alls!).
    Så det är hellångt att söka plats till mitt i sommaren. Barnet får ändå inte börja förrän tidigast i augusti

Svar på tråden Vilket datum är smartast att sätta som startdatum på förskola?