• Anonym (Trött mamma)

Hur får bebis att ta flaska?

Nu börjar min trötthet tydligt visa sig.
    Vår lilla kille är 6månader och helammas. Han godtar inget annat! Jag får sova Max 2timmar i följd sen ska det ätas.
    Han vill inte ta flaska, och inte napp. Vi har försökt locka med gröt 1gång om dagen sen han blev 5månader men han bara fräser och spottar!

Hur ska vi göra? Jag måste få sova ut snart. Han har två äldre syskon men dem var aldrig så här svåra..

• Svar på tråden Hur får bebis att ta flaska?
  • Anonym (.)

Vi fick börja med sked först. Han ville inte ta flaskan alls. Efter några dagar och ett antal jobbiga måltider med bara sked var det precis som att han tyckte att flaska var en härlig bris i jämförelse, och då åt han glupskt.

• fluu

Testa med kopp istället?

Vi tränade OFTA med flaskan. Jag matade, sambon matade, farmor matade etc. Jag var borta i sju timmar. Hon åt inte. Napp och flaska fick bara inte. Koppen funkade när hon var riktigt hungrig i alla fall.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

För övrigt...

Vi fixade sömnen så att jag när det var som värst fick sova i sovrummet med öronproppar och sambon hade dottern ute och kom in varannan- var tredje timme(de första 4-5 månadera) när hon skulle äta och så fick jag amma halvsovandes. Det gick ändå.

Maten funkade någorlunda vid 10 månader så då var det ju rätt lugnt.

• pgw

En engångsspruta, sån som man doserar medicin med, fungerade på min pojke den gången han behövde få mjölk när jag var borta. Han förstod inte alls hur man dricker ur nappflaska, och med pipmugg blev det bara kladd.

• Fairytale01

Straw...han var 8,5 mån när han accepterade flaskan, då hade vi övat dagligen sedan 3mån ålder. Med ersättning. Började blanda med välling till 50% efter han blivit 6mån, och efter en månad kunde han ta några klunkar men inte mer. När vi gick över till ren välling lossnade det.
    Ja du...han ammade som en galning dygnet runt i princip och vi började med smakisar runt 4-5 mån för att han skulle få i sig mat, vilket inte heller gick något vidare. Vid 6 mån sade BVC ge honom vad han vill ha, så länge han äter och mår bra. Han har varit pigg och glad hela tiden om än gått upp extremt långsamt i vikt, i snitt 50 gram i veckan och väger nu 7,8kg och 71,5 cm lång (3380g 53cm vid födseln)
    Nu är han 9 månader och älskar välling, fast får jag i honom 1dl är det mycket för att vara honom

• Anonym (Trött mamma)

Kopp har jag inte testat, har väl mest känt att han borde vänja sig snart.. Vi har testat de flesta flaskor, dock inte NUK så ska köpa den också! Tack för alla tips... Inatt har det varit ett väldigt skrikande så idag är jag halvdöd!

• Dracarys
    fluu skrev 2013-12-26 23:34:13 följande:
    För övrigt...

Vi fixade sömnen så att jag när det var som värst fick sova i sovrummet med öronproppar och sambon hade dottern ute och kom in varannan- var tredje timme(de första 4-5 månadera) när hon skulle äta och så fick jag amma halvsovandes. Det gick ändå.

Maten funkade någorlunda vid 10 månader så då var det ju rätt lugnt.
    Vilka helveten folk utsätter sig för bara för amningens skull...  seriöst, varför?
  • fluu
    Dracarys skrev 2013-12-28 14:21:34 följande:
    Vilka helveten folk utsätter sig för bara för amningens skull...  seriöst, varför?
    För att det annars var så otroligt smidigt och jag haft sådan tur med amningen. Och det faktum att hon inte tog flaska och vi inte hade någon lust att köra med kopp i tid och otid.
  • straw2008
    fluu skrev 2013-12-26 23:34:13 följande:
    För övrigt... Vi fixade sömnen så att jag när det var som värst fick sova i sovrummet med öronproppar och sambon hade dottern ute och kom in varannan- var tredje timme(de första 4-5 månadera) när hon skulle äta och så fick jag amma halvsovandes. Det gick ändå. Maten funkade någorlunda vid 10 månader så då var det ju rätt lugnt.

Gode gud varför gör man detta ??? Klart barnet tagit flaska om bara det alternativet funnits.
    I kinamockaskogen.....
  • fluu
    straw2008 skrev 2013-12-28 19:25:33 följande:
    Jag är inte så värst säker på det. Hon fattade faktiskt inte hur man sög ordentligt oavsett hur många olika märken vi prövade, vem som matade eller när hon var utan mat i en halv dag trots att hon i normala fall åt var annan- var tredje timma.
    Sen vet jag att det är svårt för dig  att förstå, men det finns faktiskt de som trivs utmärkt med att amma. Jag var en av dem.
Svar på tråden Hur får bebis att ta flaska?