• Anonym (förvirrad)

    definiera underklass, arbetarklass, medelklass, övre medelklass och överklass

    Hej FL

    Här kan vi tillsammans definiera olika samhällsklasser.

    Vilka kriterier bör vara uppfyllda för att kunna räkna sig till en viss samhällsklass? :)

  • Svar på tråden definiera underklass, arbetarklass, medelklass, övre medelklass och överklass
  • Anonym (trix)
    Underklass: Samhällets bottenskikt (allt från hemlösa och utslagna till andra marginaliserade grupper)

    Arbetarklass: Arbetare

    Lägre medelklass: Lägre tjänstemän

    Övre medelklass: Högre tjänstemän

    Överklass: Samhällets toppskikt (mäktiga, förmögna osv)
  • Anonym (trix)
    Anonym (mm) skrev 2013-12-26 22:40:34 följande:

    Sjuksköterska är väl lägre medelklass har jag för mig?
    Undersköterska: Arbetarklass

    Sjuksköterska: Lägre medelklass

    Läkare: Övre medelklass

    (Sett till utbildningsbakgrund, lön och typ av arbetsuppgifter)
  • Anonym (Gift par)

    Kan ett gift par tillhöra olika samhällsklasser eller smälts man samman till bäst passande?

  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Gift par) skrev 2013-12-26 23:04:27 följande:
    Kan ett gift par tillhöra olika samhällsklasser eller smälts man samman till bäst passande?
    Allting handlar tydligen om vilken utbildningsbakgrund man har. Så länge du är har utbildat dig minst tre år efter gymnasiet (om du gått ett treårigt gymnasieprogram) på universitetet och då minst har 180 högskolepoäng så räknas du till medelklass oavsett om du är hemlös narkoman eller har ett jobb.
  • missan75
    Anonym (Gift par) skrev 2013-12-26 23:04:27 följande:

    Kan ett gift par tillhöra olika samhällsklasser eller smälts man samman till bäst passande?


    Nu var det länge sedan jag läste sociologi men jag har bestämt för mig att den med högst klass i familjen "bestämmer" klassen man tillhör. Men jag kan ha fel.
  • missan75
    Anonym (BC) skrev 2013-12-26 22:58:45 följande:

    Spännande tråd! Vart hamnar butikschef?


    Lägre medelklass utifrån jobbet, misstänker att butikschef är ett tjänstemannayrke. Men din utbildning spelar också in, så det skulle kunna vara arbetarklass om du inte är utbildad på universitet/högskola.
  • Socialarbetare

    Ok, då undrar jag var min familj hamnar. Min och min mans sammanlagda årsinkomst är ca 1,2 mk/år. Som ni förstår kommer inte merparten från mig. Stockholms socialtjänst är ju inte känd för att överbetala sina medarbetare 😀 Dock kommer jag från en mer välbärgad familj än min man. Har gått i privatskolor och äger hälften av vårt boende, sommarhus, båt och bil.

  • Anonym (förvirrad)
    Socialarbetare skrev 2013-12-26 23:19:47 följande:
    Ok, då undrar jag var min familj hamnar. Min och min mans sammanlagda årsinkomst är ca 1,2 mk/år. Som ni förstår kommer inte merparten från mig. Stockholms socialtjänst är ju inte känd för att överbetala sina medarbetare 😀 Dock kommer jag från en mer välbärgad familj än min man. Har gått i privatskolor och äger hälften av vårt boende, sommarhus, båt och bil.
    Du är medelklass och din mans utbildningsnivå påverkar vilken samhällsklass han tillhör och handlar inte något om hans inkomst.
  • Socialarbetare

    Ok, så även om jag kommer från en förmögen släkt sedan långt tillbaka i tiden och medhar ärvda pengar in i giftermålet är det ändå min mans utbildning som ger klasstillhörigheten? Han är ingenjör och har längre utbildning än mig.

Svar på tråden definiera underklass, arbetarklass, medelklass, övre medelklass och överklass