Behöver tips ang att bli familjehem!!
Hej
jag tycker ni visar stor mognad som vill göra detta, det borde socialtjänsten välkomna. Som relativt erfaren jour- och familjehemsförälder skulle jag rekommendera er att dels skaffa referenser som kan intyga er mognad och ansvarkänsla etc. Det skulle också vara klokt om ni kunde skaffa någon äldre och kanske lite erfarnaren och mogen ''fadderfamilj'' som kan vara ett stöd för er, någon av era föräldrar eller liknande. Då har ni hjälp med praktiska saker, myndighetskontakter, skolan etc och även en back up när ni behöver vara lediga och vill/behöver vara själva ett tag. Det kommer ni att behöva för även om ni känner de här två syskonen så blir det lite annat att ha dem på heltid än att ses då och då. Det kommer att gå rätt mycket tid till myndighetskontakter, skolan, vardagsbestyr som ständiga klädköp (de växer fort i den åldern) matplanering som kommer att bli mycket mer krävande med fyra pers. i st. f. två.
Sen skulle jag nog också satsa på att få tag på en större lägenhet så att ni kan erbjuda barnen vars ett rum så småningom, även tvillingar vill ju ha lite avskildhet ibland. Jag tror detta också skulle noteras som positivt av socialtjänsten.
Lycka till!