• Anonym (Trött)

Trött som bonusmamma!

Mitt liv är en enda känslomässig röra. Väntar barn med sambon som har två sedan tidigare och ett gemensamt. Är så trött och slut på hela min livs situation just nu och vet inte hur jag tänkte från början när vi blev tillsammans. Han är en stor curlingförälder till sina två äldre barn och han har inte rutiner eller gränser. Känner hur jag håller på bryt sönder mer och mer.
    Det är tjafs mellan mig och han och mellan barnen. Vill inte att mina barn ska växa upp i sån här miljö men samtidigt vill jag inte heller att dom ska bli skiljsmässobarn. 
    Vi träffas riktigt en helg i månaden pga våra jobb och det tar väldigt mycket på förhållandet. Innerst inne älskar jag honom men har senaste tiden retat upp mig mer och mer. 

Jag ångrar att jag från början tog för mycket ansvar för hans barn och det får jag ångra nu. Jag gick in med öppna armar och ställde upp i vått och torrt för dom. Känner nu när jag har egna barn att jag inte orkar med det ansvaret på samma sätt längre och har backat och då fått skit från barnens mammas sida. 
    Jag anstränger mig inte lika mycket längre. 

Jag och sambon har gjort 3-4 utomlandsresor själva innan vi fick gemensamma barn och det har hans barn reagerat hårt på att dom inte fått följa med. När jag sitter och tänker så har det mycket att göra med våra jobb att vi jobbat om vandra och vill gärna göra något själva när vi väl träffas. Rätt eller fel jag vet inte. Känner att vi skulle behöva göra saker själva för förhållandet men framförallt jag har tänkt för mycket på barnens känslor och lyssnat för mycket på dom så nu är det dom som styr hela vår familj.

Vad man är gör som bonusmamma har man alltid fel. Förut engagerade jag mig för mycket i barnen och nu för lite. Om jag hade vetat för 9 år sedan när jag träffade sambon hur mitt liv skulle bli hade jag backat på en gång. 
    Orkar inte lämna och hämta på skolan som jag gjorde tidigare innan jag fick egna barn. Jobbar själv heltid...

Vet inte vad jag vill med denna tråd mer än att få skriva av mig lite och kanska få lite kloka råd om det några fler som varit i samma situation.

• Svar på tråden Trött som bonusmamma!
  • Anonym (A)
    Anonym (Vera) skrev 2013-12-27 12:00:52 följande:
    Och där kom det också, och nu kommer mitt svar på det: Nej det gör man inte om man inte själv vill det, man har det upplägg som passar en bäst.

Självklart men då ska man alltså inte klaga heller så då är ju tråden onödig om man inte vill vara familj och hjälpas åt! Ditt råd blir alltså till ts skit i ungarna och skilj dig
  • SupersurasunkSara
    Anonym (A) skrev 2013-12-27 12:15:39 följande:

Självklart men då ska man alltså inte klaga heller så då är ju tråden onödig om man inte vill vara familj och hjälpas åt! Ditt råd blir alltså till ts skit i ungarna och skilj dig
    Newsflash! Man kan vara en absolut ypperlig familj UTAN att bonusföräldern tar ett dugg ansvar för bonusbarnen. Som bonusförälder har man valt en partner med barn, det innebär att man måste acceptera barnen och behandla dem väl. Inget annat.
    Om föräldern inte kan ha dem varannan v pga jobb så varför ska h*n kunna det bara för att h*n skaffat sig en partner? Om partnern VILL ta ansvar så är ju det bra, men vill denne inte, så är det också bra.

Jag har valt att skaffa barn, mina är nu stora och tar hand som sig själv. Min man har ett ganska litet barn och om jag vill dra ut på krogen när barnet är här, åka till Ikea eller något annat som inte är barnvänligt så kan jag göra det utan att behöva skaffa barnvakt. Men han kan inte det, för ansvaret är hans. H A N har valt att ha det så, jag har det inte bara för att jag valt att gifta mig med en man som har ett litet barn. Att vi sen hjälps åt NU är mitt val, men i framtiden kanske mitt val ser ut på ett annat vis.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (A) skrev 2013-12-27 12:15:39 följande:

Ehh nä det skrev jag inte va? Jag skrev att man gör som man vill. Skrev mitt råd till ts i inlägg 2
  • Anonym (A)
    Anonym (Vera) skrev 2013-12-27 12:25:33 följande:
    Ehh nä det skrev jag inte va? Jag skrev att man gör som man vill. Skrev mitt råd till ts i inlägg 2

Som sagt indirekt säger du det jag satte bara ord på det du menar, vart obehagligt va
  • Ann Cistrus
    Anonym (A) skrev 2013-12-27 12:30:02 följande:

Som sagt indirekt säger du det jag satte bara ord på det du menar, vart obehagligt va
    Trams. Det finns en stor gråzon mellan att agera som om man vore bioförälder och att knappt notera barnens existens. De flesta bonusfamiljer brukar hitta en lösning någonstans mellan desa två. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (oxå trötter)

känner igen mig ts. vi har oxå det jobbigt som bonus familj. varit tillsamans i 6 år. hade jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig skaffat en man med barn sen tidigare. nu har vi också 2 gemensamma barn men jag älskar min sambo och tycker om hans barn sen tidigare så vi har gett oss fan på att det ska gå. tror det är viktigt att priotera sig själv med. något som jag själv varit väldigt dålig på. det mesta har handlat om alla barn 2013, så nu under 2014 ska jag börja pio oss , mig själv med.

• Anonym (***)

Varför skaffar ni en unge till om du redan nu inte orkar med dom som finns i familjen? Förstår faktiskt inte sånt.

• Anonym (oxå trötter)
    Anonym (***) skrev 2013-12-27 12:49:59 följande:
    Varför skaffar ni en unge till om du redan nu inte orkar med dom som finns i familjen? Förstår faktiskt inte sånt.

man kanske vill ha egna barn? det är väl inte konstigt?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (A) skrev 2013-12-27 12:30:02 följande:

Herregud!! Här tolkar vi fritt. Med stora bokstäver nu då. JAG MENAR ATT MAN BEHÖVER INTE HJÄLPAS ÅT MED BONUSBARNEN OM MAN INTE ORKAR/VILL/ ELLERANNAN ANLDENING. Tycker inte ts ska söka skilsmässa skrev i inlägg 2 att hon ska säga vad hon tycker, känner och hur hon mår till sin sambo
  • Ann Cistrus
    Anonym (***) skrev 2013-12-27 12:49:59 följande:
    Varför ska ts "orka med" någon annans barn? Den som ska orka med alla barn är den som är förälder till dem alla, dvs pappan. 

Min personliga åsikt är att det skulle vara svårt för mig att få vårt familjeliv att fungera om jag inte tog ett visst ansvar även för min sambos dotter men jag är fullt medveten om att det finns familjer som lägger upp det på annat vis och får det att fungera också. Jag är också av den åsikten att jag tar ansvar för henne så länge/mycket jag känner att jag vill och orkar och det absoluta ansvaret ligger givetvis på hennes förälder: min sambo. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Svar på tråden Trött som bonusmamma!