• Loriyana

Sover hon för mycket?

Är lite orolig över dottern. Hon fyller snart 7 år och sover ofantligt mycket. Jag märker det nu när vi är lediga.. När jag jobbar så måste jag väcka henne rätt tidigt, men nu verkar hon kunna sova hur länge som helst! Igår lade jag henne kl 19 som vanligt, nu är klockan 09 och hon sover fortfarande. På dagen brukar hon klaga över att hon är trött och ibland så lägger hon sig ner för en liten tupplur. Är detta verkligen normalt? 

När jag jobbar så brukar jag lägga henne 18.30 och så väcker jag henne 06.30.

• Svar på tråden Sover hon för mycket?
  • Loriyana
    Queenie70 skrev 2013-12-27 11:06:56 följande:
    Sömn föder ju sömn brukar det heta. Varför går ett så stort barn till sängs redan 18.30?
    Därför att hon är trött. Hon VILL gå och lägga sig. Men trots bra nattsömn så vill hon ändå sova på dagen. Hon har precis gått och lagt sig igen. Jag försöker aktivera henne, ta henne ut för att leka...men hon klagar bara hela tiden på att hon är trött. Vi var precis nu ute en stund och hon lade sig bara ner på marken och ville inte göra något. Så fort vi kom hem så gick hon direkt och la sig.
  • Natulcien
    Loriyana skrev 2013-12-27 11:23:46 följande:
    Därför att hon är trött. Hon VILL gå och lägga sig. Men trots bra nattsömn så vill hon ändå sova på dagen. Hon har precis gått och lagt sig igen. Jag försöker aktivera henne, ta henne ut för att leka...men hon klagar bara hela tiden på att hon är trött. Vi var precis nu ute en stund och hon lade sig bara ner på marken och ville inte göra något. Så fort vi kom hem så gick hon direkt och la sig.
    Oj. I det läget hade jag definitivt tagit barnet till en läkare!
  • Flickan och kråkan
    Låter absolut som något du ska kolla upp. 
  • Queenie70

Då skulle jag nog blivit väldigt orolig och gått till doktorn. Kanske nåt så enkelt som järnbrist.
  • Loriyana

Ja jag ska ta henne till doktorn. Först trodde jag hennes stora sömnbehov berodde på förkylningar, barn blir förkylda ofta. Men nu har det gått så pass lång tid att jag verkligen börjar bli riktigt orolig. Hon har dessutom ingen feber och har inte haft några symptom på någon förkylning ett bra tag...förutom trötthet då.

• Loriyana
    Queenie70 skrev 2013-12-27 11:34:32 följande:

Då skulle jag nog blivit väldigt orolig och gått till doktorn. Kanske nåt så enkelt som järnbrist.
    Jag har själv haft järnbrist, samt brist på vissa vitaminer. Jag lider av crohns vilket gör att min mage har svårt att ta upp näringsämnen. Det KAN ju vara så att hon har något liknande. Hon klagar ofta på ont i magen, och jag hade också ont i magen som barn.
  • Lovizas Mamma

Låter som min äldsta, hon gick och la sig vid 19 på kvällen, jag väckte henne vid 7 på morgonen och sen somnade hon efter skolan och kunde sova till 16...på helgerna kunde hon sova till 9-10... Hon sov mycket redan som bäbis men när hon var runt 9 år så började hon få en mer "normal" dygnsrytm

• sextiotalist

Alltså, hon kan vara en ung dam med stort sömnbehov, men för att utesluta medicinska orsaker, så ta henne till en läkare så kan de kolla järnvärden för att se om det är där det brister.

• Loriyana
    Lovizas Mamma skrev 2013-12-27 11:44:40 följande:
    Låter som min äldsta, hon gick och la sig vid 19 på kvällen, jag väckte henne vid 7 på morgonen och sen somnade hon efter skolan och kunde sova till 16...på helgerna kunde hon sova till 9-10... Hon sov mycket redan som bäbis men när hon var runt 9 år så började hon få en mer "normal" dygnsrytm
    Tack för ditt inlägg. Det ger mig hopp om att det kanske ordnar sig tillslut. Jag tänker ändå ta henne till läkaren för att utesluta att något är fel.
Svar på tråden Sover hon för mycket?