Gathehielm skrev 2014-01-23 13:22:30 följande:
Så vadå? Är det inte oerhört viktigt att lära barn att negativa handlingar får negativa konsekvenser?
Jag tycker att det som diskuteras i denna tråd är straff, inte konsekvenser. En konsekvens för mig är om ett barn kastar sin tallrik på golvet vid en måltid så får barnet inget mer mat. Om barnet stör de övriga vid matbordet genom att t e x skrika och inte lyssnar så får barnet lämna rummet och komma tillbaka när det inte skriker. För man ska äta på en tallrik, inte kasta tallriken. Om man ändå kastar tallriken är en naturlig konsekvens att man inte får mer mat just då. Om man med sitt beteende stör andra, som t e x att skrika vid en måltid får man inte vara närvarande när de andra äter, men man vet att man får komma tillbaka när man kan vara tystare
. Om barnet istället får en timeout genom att sitta isolerad på ett ställe, oavsett om det är rum, hörn, trappa, eller stol, så är det ett straff för det finns ingen logisk konsekvens i att om man kastar sin tallrik när man äter blir man isolerad i x antal minuter.
Jag har inte läst denna tråd så det kan hända att jag upprepar vad någon tidigare skrivit, men jag ser inte hur sådana här straff lär barnen något, annat än att om man inte lyder sina föräldrar blir man isolerad. Men naturliga konsekvenser lär barn något, t ex om man vill ha mer mat så kastar man inte sin tallrik, och om man stör andra med sitt beteende får man inte vara i samma rum som dem. Så då kan barn lära sig, med hjälp av sina föräldrar, att om man vill skrika så får man göra det där ingen annan störs av det, och vill man vara med sin familj får man vara tystare.