Inlägg från: Tuggummitatuering |Visa alla inlägg
  • Tuggummitatuering

3-åring vill ej sova dagtid - nu tröttkaos, hjälp!

Nu under jullovet har treåringen plötsligt slutat sova dagtid, från att alltid ha sovit 1-2h. Barnet vill helt enkelt inte, säger "jag är inte trött", "jag orkar inte" och en massa annat. Sitter upp och går så småningom iväg. Eftermiddagen är numera katastrofala med mycket frustration, ledsenhet och snäva marginaler som jag tolkar som trötthetsrelaterat. Barnet somnar vanlig tid ca 20-20.30 och vaknar nån timme senare än vanligt, dvs ca 06.30-07. Vi har låtit det gå några dagar och tänkt att barnet är redo att skippa dagsömnen, men eftermiddagarna blir bara värre och värre och alla mår dåligt. Försöker göra lugna aktiviteter men barnet är otroligt rastlöst och irriterat, känner knappt igen min lilla unge!! Hjälp oss snälla, vad kan vi göra? Ska det behöva vara så här och i så fall hur länge? Detta tär på oss alla. Hur kan vi hjälpa vårt barn? Desperat och trött förälder

• Svar på tråden 3-åring vill ej sova dagtid - nu tröttkaos, hjälp!
  • Tuggummitatuering

Såklart det inte går att tvinga någon! Barnet somnar samma tid ändå, det har inte funkat att somna tidigare tyvärr. Vi är ute varje dag, eller menade du sova i vagnen? Testade igår men det gick inte heller. Det är väl toppen om dagsömnen försvinner men om barnet är så här trött och frustrerat känns ju omställningen olidligt jobbig för alla. Brukar det vara så här? Tack för era svar!

• Tuggummitatuering

Tack koala för ditt empatiska svar! Känner mig helt knäckt och slut efter dessa dagar av ilska och gråt, vi som nästan alltid har det harmoniskt och trivsamt. Känner mig som en totalt usel förälder! Har ej bil så kan inte testa din variant. Men idag somnade lilla redan halv åtta, vilket är sjukt tidigt, så förhoppningsvis kanske det sovs ikapp lite inatt då. Bara hoppas det inte blir morgon som startar 05. Är det fler som varit med om att ungen själv bara bestämmer sig för att lägga ner sovandet så där hux flux från en dag till en annan?

• Tuggummitatuering

Två veckor...en kvar, med andra ord *pust pust pust*. Undrar hur vi ska göra när förskolan börjar? Byta till läsvilan eller fortsätta sovvila?

• Tuggummitatuering

Tack snälla apan, du har rätt. Försöker vara lugn och förstående som du skriver men känner att jag lyckades mindre bra idag, verkligen :(. Det är inte underbart att få en massa skäll och vrål från sin lilla unge, även om en vet orsaken bakom...uhhh. Salome, samma här, vi har aldrig någonsin försökt att reglera sömnen utan det verkar ungen ha haft bra koll på själv. Har alltid haft regelbundna tider utan strul (förutom perioder med extremtidiga morgnar men det är ju mest ett problem för den vuxne som måste gå upp). Tack för att ni delat med er allihop, det hjälper mycket att höra att ni känner igen er.

• Tuggummitatuering

Tack för svar alexi! Kruxet med vår förskola är att barnen som sover gör det ute och läser gör de ju inne. Jag tror att min unge behöver vila en kortis...kanske? Eller så försvinner det över jullovet? Åh vad svårt. Tror det blir svårt för barnet att skifta mellan de olika varianterna.

• Tuggummitatuering

Till Mia: min unge orkade inte ens gå till närliggande lekplats idag, gungade i några sekunder ich grät sedan. Fick bära hem. Annars är lekplats alltid skoj. Men det somnas ändå inte i soffa eller så. Usch, vill inte att min lilla ska vara så trött och slut!

• Tuggummitatuering

Alexi: jag tänkte att det skulle vara konstigt/bökigt att växla mellan de olika vilorna, och förvirrande kanske. Vet inte riktigt? Kan uppdatera om någon undrar: idag vaknade vi kl 8, senaste någonsin faktiskt. Och idag har jag känt igen min lilla unge mycket mer. Absolut trött mitt på dagen och lite under em men vid gott mod och ork för lek. Satsar på att gå till sängs tidigt även idag och hoppas att lilla sover länge även imorgon. (Nätter har alltid varit stökiga och är riktigt knepiga nu med en unge som liksom vill krypa in under mitt skinn, känns det som).

• Tuggummitatuering

Giraff, det där låter ju också bökigt, men fördelen är kanske att barnet faktiskt somnar och så kan ni jobba med att reglera sömntiden? Min unge vägrar ju helt enkelt att sova så där är valmöjligheterna noll... Hoppas att det är en snabbt övergående period för er också.

Svar på tråden 3-åring vill ej sova dagtid - nu tröttkaos, hjälp!