• NiCe1213

Ergobaby eller babybjörn

Vilken börsele rekommenderar du ich varför? Behöver en bekväm sele och undrar vilken som är bäst och skonsammast mot ryggen. Tacksam för svar...

• Svar på tråden Ergobaby eller babybjörn
  • passo

Ergobaby är ergonomisk, babybjörn är det inte. Sjal är klart bäst.

• Egendomligt

En ergobaby har ett avlastande midjebälte vilket gör det lättare för bäraren, och barnet sitter i en position som är bra för barnet -bred sittyta som ger stöd för hela låren istället för bara en liten del.

En klassisk babybjörn har varken midjebälte eller bra ergonomi för barnet, deras senaste variant ONE är dock betydligt bättre efter vad jag förstått, har dock bara provat Ergobaby.

• Egendomligt

...utav de två alternativen alltså. Jag har också provat Manduca som jag upplever sitter bättre på mina axlar än Ergobaby, men det beror ju på hur man är byggd.

• Singoallaa

Beco gemini är klart bäst. Barnet kan dessutom vändas i selen, kan sitta framåt och även bakåt!

• supersötasilversara

Går i samma tankar! Har läst om babybjörn one, den verkar ju vara mycket bättre än föregångarna. Skulle vara så bra att få testa båda med barn i. Tror ju att det kan vara väldigt individuellt beroende på kroppsbggnad.

• passo
    supersötasilversara skrev 2013-12-27 21:41:19 följande:
    Går i samma tankar! Har läst om babybjörn one, den verkar ju vara mycket bättre än föregångarna. Skulle vara så bra att få testa båda med barn i. Tror ju att det kan vara väldigt individuellt beroende på kroppsbggnad.

Varför köpa en sele som inte är ergonomisk för barnet?
  • supersötasilversara
    passo skrev 2013-12-27 21:47:36 följande:
    Varför köpa en sele som inte är ergonomisk för barnet?

Jag vet inte var du har fått det ifrån, på babybrjörns hemsida står det att selen är ergonomisk. Babybjörn verkar ju vara ett seriöst märke, så jag litar på att det stämmer. Så därför ser jag bb one som ett alternativ. Är dock inte säker än, skulle helst vilja prova först.
  • passo
    supersötasilversara skrev 2013-12-27 21:55:21 följande:
    Jag vet inte var du har fått det ifrån, på babybrjörns hemsida står det att selen är ergonomisk. Babybjörn verkar ju vara ett seriöst märke, så jag litar på att det stämmer. Så därför ser jag bb one som ett alternativ. Är dock inte säker än, skulle helst vilja prova först.

Ja alltså den må vara ergonomisk för dig, bäraren. Men inte för barnet. Barnet ska sitta med breda ben, upphöjda knän, grodposition. På babybjörn hänger benen rakt ner. Det är inte bra.
  • Loriyana

Babybjörn är URUSEL i jämförelse med Ergo! Jag hade först en babybjörn och den tog kål på min rygg! Köpte sedan en Ergo begagnad och kunde ha den hur länge som helst. När barnet blev större bar jag henne på ryggen. Använde den ända tills hon var fyra år gammal.

• straw2008

Man sänker rumpan på bb !! Vips så är barnet bredbent i groda!! Detta berättar de vid demonstration. Ush är så trött på alla sjaltanter som alltid ska racka ner på bb. Vet inte en enda läkare som härlett några skador till bb tex. Då ni ska prova i affären prova att ta på den själv, plus att få i barnet själv. Det är liksom en förutsättning för att det ska funka hemma sen. Prova ta på en manduca själv liksom... O försök ha normal jacka på dig uppepå.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Ergobaby eller babybjörn