• Anonym (hjälp mig snälla)

Hur Precis och specifikt gör man abort?

Hur går processen till? Vad gör de med kvinnan? När ska man göra abort? När är det bäst o göra det?

Jag tror min flickvän är gravid, vi är inte redo o ha barn... Vi är för unga fortfarande! :(

Snälla hjälp oss?! Råd? Tips?

Tack för er tid! <3

• Svar på tråden Hur Precis och specifikt gör man abort?
  • Harmagedon

Ta först reda på om hon är gravid. Sedan är det helt upp till henne att bestämma vad hon vill göra.

• HannaS86

Jag gjorde en tidig abort i v. 6, har beskrivit den kort i min profiltext. Det var en hemabort vilket innebär att jag tog första tabletten som dödar fostret på sjukhuset en torsdag har jag för mig. Så fick jag med mig ett "kit" med tabletter hem. 4st skulle man föra in i slidan på lördag morgon, därefter ligga ner så de verkar och inte åker ut. Tabletterna startar utstötningen av fostret. Resterande tabletter var mot smärta. Jag hade ställt ett larm kl 8 och förde in tabletterna då. Sov vidare och efter två timmar behövde jag gå på toa och tyckte det var konstigt att det inte hänt något än. Men jo, det hade det. När jag reste mig upp så började det blöda.

Resten av dagen tillbringade jag hemma med att spela tvspel mm. För mig blödde det som en kraftigare mens i 9 dagar.

• HannaS86

Just det, glömde skriva att jag inte behövde använda några smärtstillande tabletter alls. Jag har aldrig mensvärk så det kan nog vara ett samband där. Kände inte någon smärta öht.

• Anonym (Kan vara klokt trots alla moraldamer här på FL)

Ville bara tillägga att man kan få göra det på sjukhuset också ... Vilket jag gjorde.. Bästa beslutet i mitt liv! Inte ångrat mig en sekund!

Harmagedon skrev 2013-12-27 22:54:28 följande:
    Ta först reda på om hon är gravid. Sedan är det helt upp till henne att bestämma vad hon vill göra.

Det är fortfarande för tidigt för att säga, men vi är oroliga. Hon har redan bestämt sig, abort sa hon

Tack för din tid och svar! :)

HannaS86 skrev 2013-12-27 22:54:55 följande:
    Jag gjorde en tidig abort i v. 6, har beskrivit den kort i min profiltext. Det var en hemabort vilket innebär att jag tog första tabletten som dödar fostret på sjukhuset en torsdag har jag för mig. Så fick jag med mig ett "kit" med tabletter hem. 4st skulle man föra in i slidan på lördag morgon, därefter ligga ner så de verkar och inte åker ut. Tabletterna startar utstötningen av fostret. Resterande tabletter var mot smärta. Jag hade ställt ett larm kl 8 och förde in tabletterna då. Sov vidare och efter två timmar behövde jag gå på toa och tyckte det var konstigt att det inte hänt något än. Men jo, det hade det. När jag reste mig upp så började det blöda.

Resten av dagen tillbringade jag hemma med att spela tvspel mm. För mig blödde det som en kraftigare mens i 9 dagar.

Gäller detta till och med vecka 9?

Men hon ifall hon blöder kraftigt så kommer hennes föräldrar märka... Hennes föräldrar får inte märka något?! :(

• Nyfiken gul

gjorde en kirurgisk abort på sjukhuset.

Fick två piller att svälja hemma några timmar före ingreppet.  En del kan få ont o börja blöda av dessa piller.  När jag sen kom in på sjukhuset fick jag klä av mig o lägga mig i ett rum och vänta på min tur.

Inne på op-sal blev jag sövd och aborten utfördes med vad som kallas "skrapning"  , vilket egentligen är en vacuumsug som används. 

Vaknar upp inne på rummet 15-20 min senare.  Får fika och prata med sjuksköterska och läkare.  Får ligga kvar för observation några timmar. 

Jag var på sjukhuset ungefär 5 timmar totalt. När man mår tillräckligt bra efteråt blir man utskriven och får åka hem.  Man kan blöda nån vecka efteråt som en lättare mens och ha ont som mensvärk. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • PrinsessanLeia

Jag har fått dissfall i v 7 och hade ordentligt ont så se till att ha värktabletter. Det kom inte extremt mycket blod men klumpar. Se till att ha stora bindor hemma, tjocka nattbindor är att rekommendera. Tycker nog att det skulle vara bra om hennes föräldrar vet så hon kan få stöttning psykiskt men det kan nog gå utan att de märker något. Kanske hon kan vara hemma hos dig annars. Det kan säkert vara bra med någon samtalskontakt också, kanske skolsyster på skolan (antar att ni är så unga) kan vara ett stöd.

• lyckeliten22

Hej
    Förstår att du eller snarare ni är oroliga. Först är det viktigaste att ni får reda på om din flickvän är gravid eller inte. Är hon gravid, tar ni eller hon kontakt med kvinnokliniken/gynmottagning/abortklinik i den stad ni bor eller i någon närliggande. Din flickvän kommer att få prata med en barnmorska som kommer fråga hur långt gången man tror att man är och när man hade sin sista mens. Därefter får man komma till mottagningen. Man anmäler sig i receptionen och sedan får man sitta ner och vänta på sin tur. Man får sedan göra ett ultraljud för att fastställa hur många veckor man varit gravid. När jag gick dit fick jag träffa en läkare som gjorde ett vaginalt ultraljud. Man behöver inte se på ultraljudsskärmen, vilket jag rekommenderar att man inte gör.

Därefter får man träffa en barnmorska som talar om hur långt gången man är, hon frågar om har tänkt igenom beslutet och sådana frågor.Barnmorskan går även igenom hur själva aborten går till och vad man kan förvänta sig.  Därefter får man en ny tid bokad för att komma och ta den första tabletten, mifegyne heter den. Den ska din flickvän svälja. Denna tablett gör att graviditeten avstannar. Beroende på om man är tidig eller sent i gravidieten får man välja om man vill göra aborten hemma eller på en avdelning. Man får sedan föra in tabletter i slidan som heter cytotec. Man fortsätter att få tabletter om man behöver det tills aborten är över.

Lite beroende på hur långt man har kommit så finns det olika sätt att göra abort. Det finns även kirurgisk. Då blir din flickvän sövd och skrapad. Alltså läkare tar ut fostret.

Skickar med en länk som du och din flickvän kan läsa.

www.vgregion.se/sv/Regionkansliet/Halso--och-sjukvardsavdelningen/Strategisk-utvecklingsenhet/Smittskyddsenheten/Sexuellt-overforbara-sjukdomar1/SRHR-manual/Abort/

• lyckeliten22

Är ni rädda för att föräldrarna ska märka så kan ni be om att göra aborten på en avdelning!

Svar på tråden Hur Precis och specifikt gör man abort?