chinaman skrev 2013-12-30 17:10:43 följande:
Hej!
Jag är själv en "fungerande missbrukare". Jag har jobb, vänner och sambo och jag tror inte det är många som vet om att jag röker på dagligen.
Jag älskar marijuana, men detta är ju absolut inte något jag vill hålla på med resten utav mitt liv. Alla som övertalar sig själva att man kan bruka droger dagligen och ha ett helt normalt liv, är i denial. Man får ut så extremt mycket mer utav livet genom att inte röka så ofta.
Jag tycker däremot inte att du bara ska lämna honom. Ett marijuanamissbruk är inte lätt att kvitta. För drygt ett år sedan sa mina två bästa vänner att de ville att jag skulle sluta annars skulle de berätta det för min familj osv. Jag blev jättearg, kunde inte alls förstå hur det skulle gynna mig. Det skulle ju bara få min familj att må sämre!? Göra dem ledsna? Eftersom dessa två aldrig rökt en joint i sitt liv, var dessa två människor helt okunniga i ämnet och visste absolut inte vad som vad bäst för mig.
Ett år senare, jag röker fortfarande. Visserligen inte dagligen men i alla fall 3 ggr i veckan.
NU för första gången är jag i alla fall på väg att sluta. (om man ens kan säga så när jag fortfarande röker så mycket!) För nu förstår jag att detta är inte ett hållbart liv. Jag vill ha familj, inte fanimej kan jag röka på när jag har barn!! Då trodde jag inte att min vardag förändrades genom att röka på. Nu ser jag vilket skillnad det faktiskt gjorde. Nu har jag viljan vilket är ett steg i rätt riktning.
Skulle någon be mig sluta/ställa ett ultimatum idag, skulle jag absolut inte blir arg. För jag vet ju att detta inte är hållbart.. Jag hade förstått personen som sitter framför mig.
Så första steget är ju att få honom att inse att han har problem. Kanske prata om framtiden? Få honom att inse att marijuana inte kan finnas med i bilden hela livet? I alla fall inte i den grad han använder.
Jag förstår att det måste vara jättesvårt för dig. Men kan säga direkt att utan stödet från min sambo, hade jag säkert inte haft en livsglädjen jag har idag. Han fick mig att tänka på framtiden, fick mig att se vad jag kastar bort genom att röka så mycket. Han har fått mig att äntligen VILJA göra en förändring.
Du har säkert fått stå ut med jättemycket, och väljer du att lämna honom så är det säkert det bästa för dig.
Men annars, tycker jag att du kan be honom börja med att trappa ner för din skull? Sluta röka varje dag? Som han säkert påstår har han inget problem, och då borde det ju inte vara så svårt att inte röka alls några dagar i veckan? En uppoffring han BORDE göra för din skull. Så du kan få må lite bättre.
Sen går ni från där. Succesivt trappa ner. Alla människor är olika. För vissa är det lättare att sluta tvärt, för andra att trappa ner.
Men min spontana tanke är att om han märker att det är jobbigt att trappa ner, så är fröet sått, kanske första steget till att han själv märker att detta var nog mer problematiskt än han trott?
Hoppas det löser sig för er! Lycka till!
Hej! Tack för jättebrasvar! Jo du har rätt, det är svårt att till och med trappa ned veckovis för honom. Jag ska inte lämna honom, men han vet att ett förhållande bara kan hålla med två, dvs förr eller senare måste han börja kompromissa.