• CarinÅsa

240 dagar?

Hej!
    Bakgrundsinfo:
    Jag var tjänstledig från min tillsvidaretjänst och hade ett vik. från 7/1 2013 till 16/6 2013.
    Sedan (i 6 veckor, 17/6 - 28/7) var jag "tjänstledig" från båda jobben = hade semester då jag dels tog ut insparade semesterdagar från min tillsvidaretjänst samt mitt vikariat dels var föräldraledig för min 3åriga dotter.
    Sedan fick jag tillsvidaretjänst där jag vikarierat från 29/7 (el egentligen ett vikariat först, men det övergick till en tillsvidaretjänst 1/11).
    Fråga: Nu undrar jag vad som är möjligt för mig inför mitt andra barns födelse (BF 2/4 2014). Det har då gått 248 dagar från den 29/7. Är det möjligt för mig att ta föräldraledigt för mitt ofödda barn de veckor som jag tänkte gå hem innan bebisen kommer? Är det möjligt att ta semester? Eller föräldraledigt för min äldsta dotter? Eller händer det något med min föräldrapenning iom att jag då inte hinner arbeta 240 dagar? Kan jag gå hem 8 (248 - 8 = 240) dagar innan 2/4?
    Vad innebär 240 dagars arbete, gäller det även om man tar ut semesterdagar under de dagarna?
    Snälla, hjälp mig att reda ut detta!
    Med vänlig hälsning CarinÅsa

• Svar på tråden 240 dagar?
  • Försäkringskassan

Hej,

För att vara berättigad till föräldrapenning enligt sjukpenningnivå så krävs det att du har varit försäkrad för en ersättning som överstiger grundnivån 240 dagar i följd innan barnets faktiska eller beräknade födelse. Om du har tagit ut semester eller föräldrapenning ska du anses ha varit försäkrad även den perioden.

Du har också möjlighet att ansöka om föräldrapenning eller semester innan barnets födelse.

Du kan läsa mer om detta under följande länk:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden 240 dagar?