• isolande

2-åring som kissar så sällan! Vad gör man?

Min dotter har gått på pottan dagtid sen i somras och har sedan dess i princip även varit torr nattetid. Senaste månaden har hon börjat kissa så himla sällan, det kan gå 15 timmar utan kiss! Hon kissar oftast på förmiddagen och kvällen, inget på natten. Alltså ca 2-3 ggr/dygn. Det är ju jättelite. Hon dricker bra, kisset är gult och inte mörkt.

Vi har försökt att sätta henne på pottan trots att hon inte sagt till, men det kommer aldrig nåt. Ibland kan hon säga till själv och det kommer inget då heller.

Vad gör man? Hjälp!

• Svar på tråden 2-åring som kissar så sällan! Vad gör man?
  • Philippa

Hur mycket dricker hon på en dag?

• isolande

2-3 hela glas vatten, 250 ml välling ungefär. Urinvägsinfektion tror jag inte eftersom hon inte småskvätter/ ber om potta ofta. Men man vet ju aldrig iofs...

• Philippa

Jag hade rådfrågat på BVC.

• mammalovis

Jag har en 3-åring som håller sig längre sedan hon började förskolan igen efter sommaren, tyckte jag. Då höll hon sig från halv 9 till efter 14 ganska ofta. Jag valde då att rådfråga bvc, då jag funderade på om vi skulle bli av med blöjan och hur vi skulle börja använda pottan då hon kissar sällan, dock är nattblöjan dyngsur.

Vi fick i uppgift av läkaren (då det inte fanns något i bvc-handboken om sällankissande barn) att föra bok över vätskeintag och hur många blöjor som användes, sedan tog vi med oss det till bvc. De ansåg att allt var normalt.
    Nu tror jag dock hon håller sig ännu längre och växlar mellan blöja och att kissa på toa. Då det varit kalas i 5 dagar är det ingen idé att försöka utan blöja då hon bara hade misslyckats när hon lekt så mycket.

Så skriv ner när och om det är mycket eller lite samt kolla mängden vätska noggrannare. Dricker hon inte tillräckligt har hon ju inte lika mycket att göra av med.

• isolande

Imorgon går jag till VC med henne, eftersom hon även håller bajset 3-4 dagar oxå... Måste få kollat att det inte är nåt fel på ungen!

• isolande

Nu har vi fått besked: ingen fara på taket så länge kisset är ljust och ungen frisk i övrigt! Bajset fick vi movicol junior till, det har vi ätit innan :)

• cosinus

Så är min 3.5-åring också.

När hon slutade med blöja vid precis 2 år kissade hon 10 och 18, thats it.

Nu morgonkissar hon på fm någon gång på dagis, när hon kommer från dagis och innan sängdags om det kommer något. Det sista är under protester, bara för att vi ber henne.

Men visst, ger jag henne obegränsad tillgång till typ Mer, ja då kissar hon lite oftare :) Vatten däremot dricker hon inte mer än vad hon tycker sig behöva och då ser kissmönstret ut som ovan.

• isolande
    cosinus skrev 2014-01-10 13:56:26 följande:
    Så är min 3.5-åring också.

När hon slutade med blöja vid precis 2 år kissade hon 10 och 18, thats it.

Nu morgonkissar hon på fm någon gång på dagis, när hon kommer från dagis och innan sängdags om det kommer något. Det sista är under protester, bara för att vi ber henne.

Men visst, ger jag henne obegränsad tillgång till typ Mer, ja då kissar hon lite oftare :) Vatten däremot dricker hon inte mer än vad hon tycker sig behöva och då ser kissmönstret ut som ovan.
    Skönt att höra att det är fler sällankissare där ute. Nu är vi uppe i 3 ggr/ dygn, morgon, på dagis och innan sovdags. Känns ok Skrattande
Svar på tråden 2-åring som kissar så sällan! Vad gör man?