Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Hur började era "större" barn sova i egen säng, till er som samsovit flera år.

Jag har ingen egen erfarenhet av att samsova på heltid på så sätt så länge men jag har vänner som har och deras barn har utan problem börjat sova i egen säng när föräldrarna har infört en ny rutin och/eller barnen varit redo och själva frågat om att få sova själva. Eftersom ni trivs bra med hur ni sover ser jag inget skäl till att ändra på något. Att man sover gott är det viktigaste, inte hurGlad

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Jag upplever att det ofta är föräldrar som har noll erfarenhet av samsovning som menar att det kommer bli sååå svårt att avvänja eller att barnet kommer välja att ligga mellan föräldrarna tills det är i tonåren.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    En blå giraff skrev 2013-12-28 19:21:11 följande:
    Enda nackdelen jag kan se är om vi har barnvakt nattetid (vilket vi ibland måste på grund av våra arbeten). Han sover då hos farmor eller morfar. Och de tycker ju att det är rätt jobbigt att han måste ligga i deras säng. Han är nöjd och sover bra bara han får ligga bredvid någon han är trygg med. Men för den vuxne som är ovan med ett barn i sängen så blir ju sömnen sämre Obestämd
    Är morfar och farmor singlar eller har de en partner de kan turas om med? Om inte annat kan de kanske ta en tupplur när de är barnfria igen?:)
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    En blå giraff skrev 2013-12-28 19:31:42 följande:
    Ja de är singlar... eftersom vi ofta bara behöver hjälp en natt åt gången så överlever de ju med lite dålig sömn. Farmor har börjat lägga ner honom på en madrass på golvet då han har somnat och ibland sover han hela natten där =)
    Våra barn sover och somnar också på annat sätt när de sover över hos mormor och morfar. Hemma somnar de själva i egen säng (oftast) och sover i egen säng (kommer dock till vår säng då och då) men där somnar de i famnen och mormor sover i närheten. Så länge barnet är nöjt är det givetvis inte fel att de provar sig fram och hittar sitt eget sätt tillsammans med barnet, härligt att farmor hittat ett sätt som också passar er son!
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Hur började era "större" barn sova i egen säng, till er som samsovit flera år.