Inlägg från: o lyckan |Visa alla inlägg
  • o lyckan

kan jag bli programmerare??

Vem som helst är välkommen förutsatt att kompetens går före fördomar.

Lyckan är är när o:et kommer först
  • o lyckan
    monty skrev 2013-12-28 23:28:30 följande:
    Det går inte att lära sig programmera utan att lära sig ett språk.

Välja PHP är ett bra alternativ, det är lätt att komma igång och förstå.
    Det är lätt hålla sig de saker som är basic men ska man sjunka riktigt lågt är det dags att sluta dricka Java och knacka C++ istället. Vill man inte erkänna att det är bra så är C# en avvägning utav det bästa ifrån två världar.
  • o lyckan
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-28 23:32:15 följande:

Finns det något IT jobb som inte kräver passion??
    Det finns IT-jobb där man överlever enbart på att njuta av nästa jolbord.
  • o lyckan
    UPPERCASE skrev 2013-12-29 00:28:33 följande:
    Är benägen att hålla med, Java som språk är definitivt inte svårare än något annat. 

Visst till skillnad från javascript så har det typade variabler. Att java har tusentals bibliotek däremot är sant men man är ju inte tvungen att använda Spring, Hibernate osv bara för man skriver i Java.
    Inget språk saknar ett uppslagsverk. Men somliga har mer komplicerad grammatik än andra...
  • o lyckan
    UPPERCASE skrev 2013-12-29 00:34:35 följande:
    Håller med,

Och framförallt tycker jag att det är fullkomligt idiotiskt att utgå från ett språk som är event baserat (tillskillnad från de flesta "riktiga" språk som har tydliga ingångsmetoder) och tillåter att man cowboy kodar hur mycket man vill.

Språket har katastrofalt dåliga verktyg för felsökning (debugging alltså) och som alla tolkade språk så hittar man sällan felen innan koden exekverar (visst jslint och jshint finns men de är ganska odugliga, förutom att de dessutom klagar på helt valid kod).

Jag är inte lärare i programmering, men jag hade nog tusen fallt gånger hellre lärt ut python, ruby eller kanske än hellre smalltalk i första hand.
    Den som enbart stör sig på ett språks brister ser heller inte dess styrkor. Det är vad som skiljer dåliga utvecklare ifrån dåliga i slutändan. Frihet följer med ansvar...
Svar på tråden kan jag bli programmerare??