Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

kan jag bli programmerare??

Alltså strunt i att fokusera på språk, lär dig programmera istället. Språk kommer och går hela tiden. Om man ska fundera över vad man ska lära sig finns det dussintals andra saker att fundera på än språk.

• jaghopparhögt
    monty skrev 2013-12-28 23:28:30 följande:
    Det går inte att lära sig programmera utan att lära sig ett språk.

Välja PHP är ett bra alternativ, det är lätt att komma igång och förstå.
    Man lär sig programmera objekt-orienterat, imperativt och funktionellt sedan behärskar man de flesta språk. Det är ingen större grej att lära sig ett nytt språk så länge man vet vad programmering handlar om.
    Varför tycker du inte att man ska börja med Java?
  • jaghopparhögt
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-28 23:39:39 följande:

Finns det något IT jobb som inte kräver passion??
    Hur många som helst, betydligt fler än de som kräver passion.
  • jaghopparhögt
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-28 23:43:14 följande:

Vilka IT jobb kräver inte passion??
    Det går väl inte att räkna upp sådär men det finns överallt, alla utvecklare går verkligen inte till jobbet och drömmer om att få programmera. De flesta brukar tröttna när de närmar sig 40. Att man måste vara helt besatt av jobbet inom it är en myt, de flesta är faktiskt inte det.
  • jaghopparhögt
    monty skrev 2013-12-28 23:55:58 följande:
    Beror på vad man jobbar med och vad man gör.

Jag kan lägga 60-70 timmar i veckan utan att tröttna.

Men jag har ingen som styr och ställer över mig.
    Men du är ung och färsk, du tar dig tid att svara i den här tråden och räknar upp massor av olika saker. Såna är inte de flesta. Jag vet att man lätt får bilden av att programmerare är extremt passionerade och kreativa när man umgås med unga människor, antagligen jobbar du på en arbetsplats med unga och hungriga människor också. Men så är faktiskt inte de flesta, de flesta tröttnar rätt snabbt på att programmera och skulle aldrig i livet programmera saker efter arbetstid och gör gärna annat på arbetstid.
    70% av alla jag träffar är lika passionerade som mina lärare i grundskolan var.
  • jaghopparhögt
    Anonym (datanörd) skrev 2013-12-29 00:06:21 följande:
    Jag är civilingenjör i datateknik med 14 års arbetslivserfarenhet efter avslutade studier. Jag har programmerat sedan jag var 13 och är flytande i de flesta spåk.

Jag är väldigt intresserad av att höra din motivering till varför du inte tycker Java är ett lämpligt språk till någon som vill lära sig programmera?

Mvh
    Det borde också finnas en anledning till att de flesta grundkurser i programmering oavsett vad syftet med kurserna är nästan alltid startar med Java, eller C#.
    OO är det vanligaste idag och ska man lära sig det så ser jag ärligt talat ingen annan väg än att välja just Java eller C#, då helst Java eftersom det fungerar på alla plattformar.
  • jaghopparhögt
    monty skrev 2013-12-29 00:16:38 följande:
    Det är skillnad på att kunna själv och att förstå hur någon annan ska lära sig.

Jag har undervisat datorprogrammering lika länge som du har jobbat med det.

Java har en hög tröskel. Java kräver mycket mer förarbete. Java är tungt objektorienterat. Java har 1 miljon bibliotek och 1 miljon olika frameworks.

För JavaScript behöver du Chrome och en dator ärvd av farmor.

Vilken anser du är lättast att få någon att bygga sin första loop i?
    Java.
    Java har verkligen ingen hög tröskel, java och javac räcker sen kan du skriva dina första program. OO är det som gäller idag, det kan vi aldrig komma ifrån, att börja koda imperativt gör de bara jobbigare i framtiden. Och bara för att det finns miljoner bibliotek och frameworks så behöver man inte använda dom för det.
  • jaghopparhögt
    Anonym (datanörd) skrev 2013-12-29 00:49:29 följande:
    Därför du aldrig någonsin kommer hitta ett universitet där man använder sig av javascript som språk i en inledande programmeringskurs.
    Alla de andra språken du nämner är bra och bättre alternativ än javascript men håller nog fortfarande Java för att vara språket som är bäst lämpat för att "lära sig" grundläggande programmering. 
    Python är väldigt bra och ganska vanligt nu men Ruby och Smaltalk är rätt obskyra, tror de flesta mår bäst av att lära sig ett normalt och känt språk i början.
    Kollar man platsannonser där språks nämns så är det mest c# och java som nämns.
    Fast ärligt talat så finns det bättre saker att fokusera på än språk, visst ska man lära sig programmera om man vill jobba med it men det finns egentligen viktigare saker idag. Att lära sig mer om hur datorer och it fungerar rent allmänt är egentligen bättre.
Svar på tråden kan jag bli programmerare??