Inlägg från: Anonym (datanörd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (datanörd)

kan jag bli programmerare??

monty skrev 2013-12-28 21:16:49 följande:
    Jag skulle aldrig någonsin föreslå Java till någon som ska lära sig programmera.
    Jag är civilingenjör i datateknik med 14 års arbetslivserfarenhet efter avslutade studier. Jag har programmerat sedan jag var 13 och är flytande i de flesta spåk.

Jag är väldigt intresserad av att höra din motivering till varför du inte tycker Java är ett lämpligt språk till någon som vill lära sig programmera?

Mvh
  • Anonym (datanörd)
    jaghopparhögt skrev 2013-12-29 00:09:38 följande:
    Det borde också finnas en anledning till att de flesta grundkurser i programmering oavsett vad syftet med kurserna är nästan alltid startar med Java, eller C#.
    OO är det vanligaste idag och ska man lära sig det så ser jag ärligt talat ingen annan väg än att välja just Java eller C#, då helst Java eftersom det fungerar på alla plattformar.
    My point....
  • Anonym (datanörd)
    monty skrev 2013-12-29 00:16:38 följande:
    Det är skillnad på att kunna själv och att förstå hur någon annan ska lära sig.

Jag har undervisat datorprogrammering lika länge som du har jobbat med det.

Java har en hög tröskel. Java kräver mycket mer förarbete. Java är tungt objektorienterat. Java har 1 miljon bibliotek och 1 miljon olika frameworks.

För JavaScript behöver du Chrome och en dator ärvd av farmor.

Vilken anser du är lättast att få någon att bygga sin första loop i?
    Nu var det inte min mening att börja mäta kuk med med dig.....

Vi har uppenbarligen helt olika syn på detta så jag tänker inte ta diskussionen längre...

Men att börja med att lära sig javascript om man har för avsikt att bli programmerare anser iaf inte jag vara rätt väg att gå. Att börja med att lära sig ett "språk" som saknar struktur och är otypat anser iaf jag vara "hål i huvudet".

Mvh
  • Anonym (datanörd)
    UPPERCASE skrev 2013-12-29 00:34:35 följande:
    Håller med,

Och framförallt tycker jag att det är fullkomligt idiotiskt att utgå från ett språk som är event baserat (tillskillnad från de flesta "riktiga" språk som har tydliga ingångsmetoder) och tillåter att man cowboy kodar hur mycket man vill.

Språket har katastrofalt dåliga verktyg för felsökning (debugging alltså) och som alla tolkade språk så hittar man sällan felen innan koden exekverar (visst jslint och jshint finns men de är ganska odugliga, förutom att de dessutom klagar på helt valid kod).

Jag är inte lärare i programmering, men jag hade nog tusen fallt gånger hellre lärt ut python, ruby eller kanske än hellre smalltalk i första hand.
    Därför du aldrig någonsin kommer hitta ett universitet där man använder sig av javascript som språk i en inledande programmeringskurs.
    Alla de andra språken du nämner är bra och bättre alternativ än javascript men håller nog fortfarande Java för att vara språket som är bäst lämpat för att "lära sig" grundläggande programmering. 
Svar på tråden kan jag bli programmerare??