kan jag bli programmerare??
Jag tror inte det är något större hinder att vara 30+ och ny examinerad inom IT. och inte att vara kvinna heller för den delen, det är nog snarare en fördel eftersom de flesta kontor jag varit i kontakt med vill försöka få en blandad sammansättning.
Webutveckling är däremot inget jag direkt klassificerar som programmering och kräver minimal förståelse av systemuppbyggnad osv. Jag vågar inte svara på hur arbetsmarknaden ser ut där men det jag däremot vet är att de allra flesta webutvecklingsföretag är oftast 2-5 personers företag och det kan ha både för och nackdelar.
Att börja programmera helt från början är nog lättast att göra i något ganska begränsat språk, att lära sig grunder i programkods flöde osv kan man göra i princip vilket språk som helst.
Det jag personligen tycker är väldigt synd och som jag märker på många relativt nyexade studenter vi tagit in på mitt jobb är att de lär sig inte hur programkoden interagerar med arkitekturen utan utgår från devisen att JVM:en / CLR:en (Javas respektive .NETs virtuella maskiner) osv tar hand om allt detta.
Det tänket fungerar så länge man bara skriver program utan att bry sig minsta om prestanda och minnesfootprint.
Jag tror personligen det är enormt nyttigt att man börjar lätt sedan dyker ner på djupet för att sedan gå uppåt i abstraktionsnivåer igen, vill man tro att (just-in-time) kompilatorer är magiska konstrukt som kan räkna ut vad det är du försöker göra så kan man ju fortsätta tro detta. Men personer som förstår varför och hur något beter sig på det sätt det gör vet jag är enormt eftertraktade.
Sen är det väldigt bra om man lär sig använda UN*X system eftersom det i 99% av fallen är vad som programkoden kommer köras på i slutändan. Slutanvändarprodukter som Windows program osv är väldigt liten marknad om du ser till antalet företag som jobbar med mjukvaruutveckling.