• Iarwain

kan jag bli programmerare??

Jag kan rekommendera att försöka bli programmerare. Det är, till motsats av vad många tror, ett kreativt yrke. Det diskuteras i tråden vilket språk du bör börja med, det spelar, i mitt tycke, ingen roll. Det är olika "skolor". Antingen väljer man ett språk man snabbt kan göra något i, typ Java C#, eller tar du något där man lär sig hur saker hänger ihop, typ C. Funktionella språk blir mer och mer i ropet, t.ex. Erlang har fått sig ett uppsving. Vill du ha större chans till jobb så läs så "lång" utbildning som möjligt. Ett annat tips är att lära dig nya språk hela tiden. Ett om året är något som rekommenderas i "The Pragmatic Programmer", en bok jag kan rekommendera. Men skaffa dig först en stadig grund inom ett, marknadsmässigt, stort språk.

• Iarwain

Att jobba med "webb" är väldigt brett. Det skulle kunna betyda allt mellan grafisk layout till funktionell programmering för "big data"-hantering, Själv använder jag upp till 5 olika språk för att hantera olika funktionalitet inom en bransch baserad på djupt kunnande inom fysik. Så ett sätt att angripa vad du vill läsa kan vara att välja vilken bransch du vill jobba inom. Du nämnde något om sköterska, då kanske vården är något som intressera dig. Funktionell programmering av realtidssystem inom vården kanske kan vara något att satsa på? Det är något jag tror är framtidssäkert, då det är svårt att outsource:a till låglöneländer.

• Iarwain
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-29 10:57:53 följande:
    Vad är C Sharp ??

C-sharp = C# Ett java-liknande högnivåspråk utecklat av Microsoft.
  • Iarwain
    Kasperina skrev 2013-12-29 11:06:28 följande:
    ... Personligen skulle jag satsa på universitetsutbildning framför enstaka "språk-kurser" då det ger en större bredd och därigenom större urval på jobb senare.

Jag håller med, helt och hållet. Det ger en bredd samt en djupare förståelse för "hantverket".
  • Iarwain
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-29 12:22:21 följande:
    Jag funderar på att läsa på det datavetenskap programmet på mdh. Är det en bra grund? Eller borde man satsa på KTH eller Uppsala för att få jobb?? (Mdh ligger närmast för mig)

Välj UU eller KTH framför MDH. Det finns ranking mellan utbildningar att tillgå. Mälardalens brukar inte stå så högt i kurs.
Svar på tråden kan jag bli programmerare??