• Venne

kan jag bli programmerare??

Om man får halvt kapa lite men fråga på samma ämne: har funderingar på att läsa till systemutvecklare. Finns tre år på högskola eller två år på YH. Är det vettigt eller behöver man gå längre utbildning för att få jobb? Vilka inriktningar eller liknande är vettigt? Vad borde man satsa på för att lättast få jobb som ny inom it?

• Venne

Jag har både familj och liknande, men har tyvärr inte CSN till mer än 2-3 år ungefär. Har inte stenkoll, tror det är till 2,5 år. Så jag har alltså en universitetsutbildning redan (socionom). Har lätt för att lära mig saker, är hyfsat smart och logiskt tänkande. Frågan är bara hur dessa utbildningar betraktas av de som anställer? Kommer man sorteras bort redan när man skickar in sitt cv, till förmån för civilingenjörer eller liknande? Eller kommer man ses som fullt tillräckligt utbildad? Får man göra arbetsprov inom branschen när man söker jobb eller hur vet de om man är duktig?

• Venne

Tips på hur man smidigast kommer igång att lära sig programmera hemma utan lärare? Typ bra hemsidor med hjälp osv? Vad behöver man för program etc? Spelar det roll om man använder Mac eller pc?

• Venne

Det blev Python av ren slump. Hittade en 3hp distanskurs på KTH som går igenom lite grunder i programmering. Började på det igår kväll och det var förvirrande men kul!

• Venne

Alltså, sakta ner lite Jag läser 3(!) poäng på distans för att få en första inblick i programmeringens värld. Jag kan inte ta beslut om något jag har noll kunskap eller erfarenhet kring. Jag kan inte välja backend utan att förstå vad det betyder. Jag försöker få en liten grund att stå på för att börja förstå och lära mig. Självklart tror jag inte att jag ska jobba med det efter en pyttekurs! Men man söker inte in till ett andra universitetsprogram utan att ha en susning om vad man ger sig in på. Jag siktar inte heller på att bli bäst på programmering. Är det nödvändigt för att få ett någorlunda vettigt jobb att ha programmerat hela nätterna i åratal?

• Venne

Hör inte allt detta ihop? Kan man jobba med det ena utan det andra?

• Venne

Tycker det är intressant att ni i denna tråden pratar i de termerna ni gör till totala nybörjare. Tänker att det borde vara en stor nackdel i kommunikationen med kunder som inte är insatta i vad ni gör, utan bara är ute efter ett särskilt resultat. Vilket leder mig till att tro att min socionombakgrund kan vara av nytta i en bransch som er, eftersom jag kanske är mer van att möta människor där de är istället för att utgå från mig själv. Men då ska jag förstås först klara en utbildning och få ett jobb

Om vi provar en ny approach:

Jag är bra på att ta kontakt med nytt folk, skapa relationer och få en helhetsbild av vad som ska göras. Jag tycker om att jobba under deadline med tydligt mål och se tydliga resultat. Jag har gärna flera projekt igång samtidigt. Jag är bra på att snöa in på detaljer och vill få det perfekt. Kan göra research en vecka om så krävs. Jag är estetiskt lagd på ett ganska visuellt sätt. Gillar färg och form. Avskyr när saker är korkat upplagda så att det blir besvärligt att använda. Vill göra saker bättre och mer effektiva.

Vad tror ni jag hade gillat utifrån det?

Svar på tråden kan jag bli programmerare??