kan jag bli programmerare??
Jag har 4 års utbildning och jobbar som programmerare.
Jag trodde aldrig jag skulle hamna här, utan började med en datakurs för att jag tänkte att det är bra att ha. Jag är inte datanörd i grunden som många av mina kollegor. Det saknar jag lite. Många kan så mycket mer än det man lärt sig på utbildningen.
Ärligt talat så är jag inte lika vass som de flesta av mina kollegor. Jag är runt 40 och inte sällan får jag gå och fråga nyutexade killar som är runt 25. Jag har genom åren jobbat med ett antal tjejer. Väldigt få av dom stannar som som renodlade programmerare, men jag har gjort det och jag vet några få till. Många har blivit mellanchefer eller projektledare. Andra jobbar mer med design och liknande.
Jag tror dock att jag är bra på andra saker som många av killarna missar. Jag kanske inte gräver ner mig så mycket utan har bättre helhets syn. Pratar med andra avdelningar för att samarbeta bättre. Med stort intresse för usablity får jag ibland en lite annan roll. Det gäller inte bara att göra saker rätt utan att göra rätt saker. Jag tror vi kompletterar varandra.
Tror helt klart jag haft nytta av att vara tjej. Vi behövs.