• m7r227

Recept på egen tandkräm?

Vi använder Örtekrams fluorfria tandkräm till våra tjejer, tycker den är bra. Men har stött på ett recept på egen tandkräm, gjord av bla. kokosolja och eteriska oljor, xylitol etc. 

Finns det någon som har erfarenhet av att göra sin egen tandkräm? Som vill dela med sig av ett recept eller tips? 

• Svar på tråden Recept på egen tandkräm?
  • assiicamill
    m7r227 skrev 2013-12-29 00:12:13 följande:

Vi använder Örtekrams fluorfria tandkräm till våra tjejer, tycker den är bra. Men har stött på ett recept på egen tandkräm, gjord av bla. kokosolja och eteriska oljor, xylitol etc. 

Finns det någon som har erfarenhet av att göra sin egen tandkräm? Som vill dela med sig av ett recept eller tips? 

Favoritar
  • En blå giraff

Ja det låter som ett effektivt sätt att fixa hål i tänderna på barnen att skippa flouret....?

• viseversa
    En blå giraff skrev 2013-12-29 08:35:02 följande:

Ja det låter som ett effektivt sätt att fixa hål i tänderna på barnen att skippa flouret....?

Exakt. Man SKA använda en tantkräm MED flour för att tänderna ska hålla bättre. Ts varför använder du flourfri tandkräm på dina barn? Vill faktiskt veta det. 
    Instagram...LOVALOVISA
  • spökplumpen

Skriv gärna om du hittar ett recept på egen hand för jag är också intresserad av detta. Läste att några använder bikarbonat, men att man var lite oense om det var bra eller inte.

• Capt Janeway
    viseversa skrev 2013-12-29 03:31:41 följande:
    Men varför fluorfri? Fluor är viktigt för tänderna.
    Flour är bra för tänderna men i övrigt en hälsofara.

Fluor ökar risken mångfaldigt för cancer, speciellt skelettcancer.
    Fluor sliter ner kollagenet i kroppen. (Kollagenet håller samman muskler och skelett).

Så ja, jag skippar hellre fluouret själv och hittar andra sätt att skydda mina tänder. (Som att minska intaget av kolhydrater).
  • viseversa
    Capt Janeway skrev 2013-12-29 10:18:10 följande:
    Flour är bra för tänderna men i övrigt en hälsofara.

Fluor ökar risken mångfaldigt för cancer, speciellt skelettcancer.
    Fluor sliter ner kollagenet i kroppen. (Kollagenet håller samman muskler och skelett).

Så ja, jag skippar hellre fluouret själv och hittar andra sätt att skydda mina tänder. (Som att minska intaget av kolhydrater).
    Oj ja då ska man ju sluta äta helt för allt är ju farligt idag. Jag kommer då fortsätta använda flour på både mig själv och mina barn så deras tänder itne går sönder. Allt ökar ju risken för cancer idag. och även fast man skyddar sig får man cancer ändå. Vad är vitsen då?
    Instagram...LOVALOVISA
  • Capt Janeway
    viseversa skrev 2013-12-29 10:29:37 följande:
    Oj ja då ska man ju sluta äta helt för allt är ju farligt idag. Jag kommer då fortsätta använda flour på både mig själv och mina barn så deras tänder itne går sönder. Allt ökar ju risken för cancer idag. och även fast man skyddar sig får man cancer ändå. Vad är vitsen då?
    Fast om du kan äta bättre mat (ex. ekologisk) och använda bättre produkter för kroppen som innehåller mindre farliga kemikalier för att minska risken för ohälsa, är det på något sätt fel?

Jag föredrar att göra vad jag kan för att leva hälsosamt och inte "ge upp" för att "allt är farligt".
    Det går faktiskt att göra bättre val i vardagen och leva hälsosammare.
  • Ellikapellika

Jag använder en tandkräm gjord på kokosolja, MSM och lite kollodialt silver. Smaksätter med pepparmynta. 

• viseversa
    Capt Janeway skrev 2013-12-29 10:34:02 följande:
    Fast om du kan äta bättre mat (ex. ekologisk) och använda bättre produkter för kroppen som innehåller mindre farliga kemikalier för att minska risken för ohälsa, är det på något sätt fel?

Jag föredrar att göra vad jag kan för att leva hälsosamt och inte "ge upp" för att "allt är farligt".
    Det går faktiskt att göra bättre val i vardagen och leva hälsosammare.
    Ja såklart. Men man får ju cancer oavsett. ALLT idag är ju cancerframkallande om man ska tro på alla nyheter man läser.

Min mamma solar ALDRIG smörjer alltid in sig när hon är ute. Hon gillar itne ens att sitta i solen utan hon som jag föredrar skufggan under ett stort träd på sommaren.

Hon fick hudcancer ändå(den farliga sorten) Sen kan vissa steka sig tills dess dom dör utan att bli sjuka alls. Tyvärr har det med annat att göra om man får cancer än bara vad man äter. Att borsta tänderna med flour är nog inte farligare än att använda champoo idag.

Däremot skyddar man barnens tänder. Flour är viktigt för att inte få hål. Men visst vill man att ungarna ska dra ut en massa mjölktänder och sen kanske även dom permaneta tänderna för att man vill visa sin åsikt så visst.
    Instagram...LOVALOVISA
  • Tjohalia
    Capt Janeway skrev 2013-12-29 10:18:10 följande:
    Flour är bra för tänderna men i övrigt en hälsofara. Fluor ökar risken mångfaldigt för cancer, speciellt skelettcancer. Fluor sliter ner kollagenet i kroppen. (Kollagenet håller samman muskler och skelett). Så ja, jag skippar hellre fluouret själv och hittar andra sätt att skydda mina tänder. (Som att minska intaget av kolhydrater).

Om man överdoserar det så ja, men inte i den mängd som finns i vanliga tandkrämer.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • viseversa
    Tjohalia skrev 2013-12-29 10:39:09 följande:

Om man överdoserar det så ja, men inte i den mängd som finns i vanliga tandkrämer.
    Instagram...LOVALOVISA
  • Capt Janeway
    viseversa skrev 2013-12-29 10:38:48 följande:
    Men man får ju cancer oavsett. 
    Det går faktiskt att minska cancerrisken genom att leva hälsosammare.

Jag säger inte att man på så sätt kan undvika cancer helt, men man kan minska risken för många cancerformer.
  • viseversa
    Capt Janeway skrev 2013-12-29 10:44:54 följande:
    Det går faktiskt att minska cancerrisken genom att leva hälsosammare.

Jag säger inte att man på så sätt kan undvika cancer helt, men man kan minska risken för många cancerformer.
    DET håller jag med om. Men att borsta tänderna utan flour är extremt. och gör mer skada än nytta för tänderna då det som sagt innehåller så lite flour. Jag tycker hela rena tänder på barnen är viktigare faktiskt än exdtrem rädsla för flouret i tandkrämen. 
    Instagram...LOVALOVISA
  • Tjohalia

Fluor är ett grundämne som finns naturligt i både mat och vatten. Sveriges kommuner tillsätter dessutom fluor i vårat dricksvatten. Har man egenborrad brunn bör man kolla upp fluorhalten eftersom det där finns risk för att barnen får i sig för mycket fluor och kan drabbas av skador på de permanenta tänderna. Men det kommunala vattnet är kontrollerat.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • m7r227
    viseversa skrev 2013-12-29 10:48:46 följande:
    DET håller jag med om. Men att borsta tänderna utan flour är extremt. och gör mer skada än nytta för tänderna då det som sagt innehåller så lite flour. Jag tycker hela rena tänder på barnen är viktigare faktiskt än exdtrem rädsla för flouret i tandkrämen. 
    Det är inte extremt. Mina barn har aldrig haft hål i tänderna, vi är noga med tandhygien. 
    Capt Janeway har formulerat mina åsikter precis i det här ämnet. 

Jag var inte ute efter en fluordiskussion, jag undrade om någon hade recept på egen tandkräm och erfarenheter av det receptet. Jag kan gärna dela med mig av mitt recept om någon undrar. 

• m7r227
    viseversa skrev 2013-12-29 10:38:48 följande:
     . Att borsta tänderna med flour är nog inte farligare än att använda champoo idag. 

Däremot skyddar man barnens tänder. Flour är viktigt för att inte få hål. Men visst vill man att ungarna ska dra ut en massa mjölktänder och sen kanske även dom permaneta tänderna för att man vill visa sin åsikt så visst.
    Vi använder inte shampo heller. Ungarna har aldrig använt det. De duschar och tvättar sig med vatten, har inte smutsigt/fett hår eller hål i tänderna. Vi är inga "hippies", men vi är medvetna om kosten och kemikalier i vardagen. 

Viceversa: Du verkar ta det här personligt på något sätt? Jag frågade om recept på fluorfri tandkräm, du behöver inte använda det. 

Ellikapellika: Vill du dela med dig av ditt recpet? Vore jättesnällt! :) 

• viseversa
    Nej jag tar det inte personligt=). Undrar bara varför man vä'ljer bort en så viktig sak som flour för ens barns tänder. Champoo är itne nödvändigt nej men flour är viktigt enligt mig. Och jag använder både champoo och flour på mina barn så nu vet du det. 
    Instagram...LOVALOVISA
Svar på tråden Recept på egen tandkräm?