• Anonym (Undrande?)

Nedsättande nya slangord bla " ullaredstjejer"

På sista tiden har jag inte kunnat undgå att höra diverse otrevliga " nya" uttryck ( nya i min 40-åriga värld) sippra ut från min 14-åriga sons rum när han har sina kompisar där. Exempel: de kollar förmodligen i ngn skolkatalog, eller på ngn blogg el Instagram på tjejer de känner. Då hörs omdömen som " satan vad hon är Ullared" och " Man ser verkligen att hon är " orten", lågt". Har försökt prata med min son om att i vår familj har vi nolltolerans vad gäller kränkningar och omdömen över folks utseenden, och det är han på det klara med. Men han motfrågar då mig och inte jag och mina kompisar satt och kollade in snygga och fula killar när jag var tonåring... Och jo, det måste jag ju tillstå att vi gjorde. Och dessa uttryck, de säger ju " alla" enligt honom. Är det så verkligen?

• Svar på tråden Nedsättande nya slangord bla " ullaredstjejer"
  • Anonym (Undrande?)

Ingen kommentar? Förmodligen inte helt " vanligt" isf.

• Anonym

Det är väl en himla skillnad på att säga om man tycker någon är snygg/ful och att säga att de ser billiga ut?! Alla människor är inte vackra, men man behöver inte kränka dem för det.

• Anonym (Undrande?)

Håller med. Enligt min son är dessa uttryck samma som tönt, nörd, pluggis.... Etc för 30 år sen.

• Waldo

Det kan ju vara så tonåringar pratar.

Men å andra sidan blir ju tonåringar vad man fostrar dom till, så jag förstår inte riktigt vad du vill komma till.
    Om du inte gillar dessa nedsättande uttryck, kanske du bör jobba med bakgrunden till användandet av uttrycken istället för att ifrågasätta legitimiteten i själva uttrycket

• Anonym
    Anonym (Undrande?) skrev 2013-12-29 15:25:41 följande:
    Håller med. Enligt min son är dessa uttryck samma som tönt, nörd, pluggis.... Etc för 30 år sen.
    Jag håller inte med. Tönt, nörd och pluggis syftar på något man gör, när de pratar om att man ser hur någon "är Ullared", "orten", reducerar man henne till ett objekt och bedömer hennes yta. Så det finns en stor skillnad på uttrycken även om alla är nedsättande på något sätt.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2013-12-29 15:33:09 följande:
    Jag håller inte med. Tönt, nörd och pluggis syftar på något man gör, när de pratar om att man ser hur någon "är Ullared", "orten", reducerar man henne till ett objekt och bedömer hennes yta. Så det finns en stor skillnad på uttrycken även om alla är nedsättande på något sätt.
    Fast uteseendet beror ju mycket på kläderna och det är ju det som gör att vissa ser billiga ut. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Undrande?)

Waldo- självfallet finns det ju ett grundproblem! Som jag vill angripa på ett icke överilat sätt. Som utgångspunkt vill jag veta om det är så här tonåringar pratar idag? Det är inte helt lätt i tonåren- många olika sorters vänner och många ggr lättpåverkade. Observera- detta har jag hört utan att de varit medvetna om det. Dessa herrar inkl min son är alltid trevliga och väluppfostrade i mitt och andra vuxnas sällskap.

• Anonym (1)
    Dr Mupp skrev 2013-12-29 15:39:33 följande:
    Fast uteseendet beror ju mycket på kläderna och det är ju det som gör att vissa ser billiga ut. 
    och? Man ska inte prata så om folk ändå!
  • Anonym (tjej)

Det är så det pratas. Vissa tonårstjejer klär sig jävligt utmanande. Halvt nakna. Det är såna man kallar för billiga osv. Förortsbrudar utan klass. Såg t e x en igår som såg ut att gå omkring i strumpbyxor, man såg igenom hela röven och hennes små trosor. Man skäms ju.

• Anonym (Undrande?)

Orten- jaa, det verkar vara Stockholms förorter.

• Dr Mupp
    Anonym (1) skrev 2013-12-29 15:40:52 följande:
    och? Man ska inte prata så om folk ändå!
    Nej inte så de hör. Men självklart kommer alla alltid att kommentera det de ser. Skillnande är bara att vuxna gör det bakom ryggen så det inte hörs. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Undrande?)

Haft ett litet samtal med min son, och man kan väl säga att jag som mamma fått lite att tänka på. Han deklarerar tydligt vilka krav jag och hans pappa har på hans utseende; dusch varje dag. Hela och rena kläder varje dag. Kläder efter tillfälle- skjorta vid middagar, kalas, högtider, skolavslutningar etc. Självfallet får han själv välja och köpa sina vardagskläder. Håret klipps kontinuerligt. Man tar hand om sitt utseende helt enkelt. Han menar då att dessa tjejer de kommenterar helt enkelt ser ut som " ras", de kan inte hantera kläder, smink eller stil. De " klär ner sig" och dessutom lägger sig till med " dräggbimbostil". Ett paket som blir motbjudande enligt honom.

• Anonym (XYZ)

Det är väl sådana tonåringar som när de växer upp sedan sitter här på FL och kallar folk för WT. Det är tydligen "helt okej" enligt ganska många här...

• Seven Costanza
    Anonym (Undrande?) skrev 2013-12-29 16:31:44 följande:
    Haft ett litet samtal med min son, och man kan väl säga att jag som mamma fått lite att tänka på. Han deklarerar tydligt vilka krav jag och hans pappa har på hans utseende; dusch varje dag. Hela och rena kläder varje dag. Kläder efter tillfälle- skjorta vid middagar, kalas, högtider, skolavslutningar etc. Självfallet får han själv välja och köpa sina vardagskläder. Håret klipps kontinuerligt. Man tar hand om sitt utseende helt enkelt. Han menar då att dessa tjejer de kommenterar helt enkelt ser ut som " ras", de kan inte hantera kläder, smink eller stil. De " klär ner sig" och dessutom lägger sig till med " dräggbimbostil". Ett paket som blir motbjudande enligt honom.

Är detta tjejer de känner, som går på samma skola och/eller ingår i umgänget, eller är det "bloggerskor", vänners vänner eller andra som de inte umgås med? Låter annars som att det är ett uttryck för klassförakt, att sonen och hans kompisar enligt din beskrivning kommer från bättre förhållanden och ser ned på dessa tjejer som inte ser ut som medelklasstjejerna (som har lagom med smink och inte blonderar håret jätteljust eller klär sig i skrikiga/utmanande kläder).

Uttrycken killarna använder är väl motsvarande white trash, ett uttryck många vuxna använder, därmed inte sagt att det är trevligt. Folk i alla åldrar snackar ju skit om andra, men man uttrycker sig på olika sätt. Vill man som förälder komma åt grundproblemet måste man nog argumentera för att man inte ska tala nedsättande om andra överhuvudtaget, men då måste man ju själv föregå med gott exempel förstås och det är det nog många vuxna som inte skulle klara av.
  • Anonym (Undrande?)

Seven Constansa. Dessa flickor de pratar om har jag ingen riktig koll på var de kommer ifrån, men troligtvis är de inte många i hans omedelbara närhet vad jag förstår. Visst- jag får också känslan av att det kan handla om viss klasstillhörighet. Dock är det ett ämne som vår familj aktivt pratar om att belysa och förändra. Min son och hans vänner har på eget bevåg samlat pengar och även givit mat/ fika till de tiggare som sitter lite varstans här i kvarteren. Vilket ändå gör mig glad och stolt över att han tidigt själv tänker på andra än sig själv.

Svar på tråden Nedsättande nya slangord bla " ullaredstjejer"