• Emmis933

Mensvärk från helvetet :(

Mår alltid dåligt när jag ska få min mens, men idag är det extremt illa. Vet inte vart jag ska ta vägen, det trycker något fruktansvärt och jag mår så illa. Får springa till toaletten hela tiden.... Tips?? Vad lindrar? Värktabletter hjälper inte på mig. Kom jätte gärna med råd. Dör här i sängen :(

• Svar på tråden Mensvärk från helvetet :(
  • smultronrosa

Ett tips inför nästa gång är att gå till husläkaren eller barnmorskan och få receptbelagda piller för värken. Det var det enda som fungerade för mig..

Annars lindrar ju värme. Använd vetekudde eller ta en vanlig flaska med varmt vatten.

Hoppas du snart blir bättre!

• Emmis933

Tack så jätte mycket!!! :)

smultronrosa skrev 2013-12-29 15:43:38 följande:
    Ett tips inför nästa gång är att gå till husläkaren eller barnmorskan och få receptbelagda piller för värken. Det var det enda som fungerade för mig.. Annars lindrar ju värme. Använd vetekudde eller ta en vanlig flaska med varmt vatten. Hoppas du snart blir bättre!

• Aspie

Jag började med p-piller eftersom min mensvärk var så grov... Hade så ont att jag inte kunde röra mig, låg i soffan och grät, spydde ibland och genomled ett helvete varje gång jag skulle till och blöda. Hade dessutom fruktansvärd PMS, som till och med skrämde min familj. Kände att det inte var "normalt", som barnmorskan uttryckte det, så jag ljög till mig p-piller. Idag mår jag toppen och har sluppit både mensvärken från helvetete och PMS i 6 år. Det var det som hjälpte mig, men att först testa receptbelagda smärtstillande kan ju vara att föredra innan man börjar mixtra med hormonerna.
    Hoppas du hittar något som hjälper dig. Solig

• U never saw me

Många gånger beror extrem mensvärk på endometrios, och då hjälper p-piller lite. Man ska då helst ta dom utan uppehåll så att man slipper mensblödningen helt.

Vad tar du för värktabletter? Bland de receptfria tycker jag att naproxen fungerar bäst, men ibland behöver man få receptbelagda.

• greeneyes

På mig funkar inga vanliga tabletter typ Ipren eller Alvedon, brukar ha så ont att jag kräks. Men däremot så funkar receptfria tabletten Pronaxen (kan även fås på recept, heter då Naproxen). Kanske värt att testa?

• Emmis933

Samma här! Får sjukt mycket PMS, kanske var därför jag hade så mycket ångest igår, grät fast jag inte viste varför??? Tror faktiskt jag ska börja med p-piller , många säger att det hjälper. Tack för hjälpen

Aspie skrev 2013-12-29 15:51:46 följande:
    Jag började med p-piller eftersom min mensvärk var så grov... Hade så ont att jag inte kunde röra mig, låg i soffan och grät, spydde ibland och genomled ett helvete varje gång jag skulle till och blöda. Hade dessutom fruktansvärd PMS, som till och med skrämde min familj. Kände att det inte var "normalt", som barnmorskan uttryckte det, så jag ljög till mig p-piller. Idag mår jag toppen och har sluppit både mensvärken från helvetete och PMS i 6 år. Det var det som hjälpte mig, men att först testa receptbelagda smärtstillande kan ju vara att föredra innan man börjar mixtra med hormonerna. Hoppas du hittar något som hjälper dig. 

• Emmis933

Okej, jag tar några receptfria läkemedel, som en på Apoteket rekommenderade mig, som var särskilt för mensvärk då. Men hjälper inget!!! Att må såhär dåligt en gång i månaden är ju döden!! Inte kunnat äta eller ens gått utomhus idag.. Usch

U never saw me skrev 2013-12-29 15:55:55 följande:
    Många gånger beror extrem mensvärk på endometrios, och då hjälper p-piller lite. Man ska då helst ta dom utan uppehåll så att man slipper mensblödningen helt. Vad tar du för värktabletter? Bland de receptfria tycker jag att naproxen fungerar bäst, men ibland behöver man få receptbelagda.

• Freja03

Jag hade också fruktansvärt i tonåren. Fick receptbelagda smärtstillande. Varme fungerade bra for mig (jattehet dusch). Jag testade nar de sander el genom magen - fungerade verkligen inte, spydde pa ett nationellt prov...

Nar jag var 19 fick jag en hormonspiral (mirena). Egentligen later de en inte ha det nar man inte fatt barn, men jag fick anda. Man maste vara extra försiktig da infektioner latare letar sig in (typ alltid kondom och helst stabil relation). Spiralen tog bort min mens. Har sammanlagt haft det i 15 ar och fungerar jattebra. Lyckades också bli gravid direkt efter att den togs ut.

Svar på tråden Mensvärk från helvetet :(