• ymmmi

Orkar inte längre

Nu orkar jag allvarligt inte längre.
    Har en dotter på 8 år.
    I skolan har hon problem med att koncentrera sig. Dom får påminna henne flera ggr när dom tex gör matte.
    Hennes första lärare sa att ifall dom skulle gå igenom något som dom ska göra oxh sedan knge påminna henne så skulle hon aldrig börja jobba.

Annars så sitter hon still i skolbänken.
    Men kan vara bråk på raster.

Hemma är det kaos. Skrik, bråk och fula ord jämt, lyssnar aldrig. Kan verkligen inte sitta still om hon inte sitter framför datorn, telefonen eller ser på någon film som hon gillar.
    Annars så hoppad hon runt i soffan, gör kullerbyttor, prövar stå på huvudet hela tiden.
    Ber henne sitta still i soffan men nej.

Hon har även inte så många vänner. Hon har en bra vän men som oftast är borta på lov och helger(stugan)
    Annars har hon någon enstaka.

Hon har alltid varit aktiv och ska alltid ha något att göra.
    Hon kan aldrig sitta ixh tex leka med Barbie, lego har hon aldrig tyckt om.

När hon var yngre så sa dagmamman att hon alltid drog sig bort när det var mycket folk.

Sa i dag att ifall hon inte skulle bråka i dag så skulle vi fara ixh bada i morgon.
    Men nej det blir ju inte av.

Sitter just nu i soffan ixh vill bara stor gråta.

Orkar verkligen inte mer.

Tycker hon har blivit värre sedan min äldsta syster var här i höstas oxh började prata om att hennes styvpappa inte är hennes riktiga pappa.(dom har växt upp tillsammans)
    Och en massa andra skit saker drog hon upp.

Vi går på utredning genom skolan nu om add, adhd.

Min systers son har adhd, har fått en diagnos i vuxen ålder.

• Svar på tråden Orkar inte längre
  • Fnulan

Ett tips, låt henne gå och prata med någon på skolan, en socialsekreterare eller solpsykolog. Det fick mina stora barn göra när jag och deras pappa skiljde sig och livet var jobbigt. Hon kanske behöver någon annan vuxen? 

I alla fall kan den personen säkert hjälpa er att få rätt hjälp.

Många kramar till dig <3

• Dimisi

Bra att ni får en utredning. En första grej du kan börja med är att vägra ta skolans ansvar. Skolan har ansvar för att  hjälpa henne att koncentrera sig och stötta henne på rasterna så hon slipper hamna i bråk. Om skolan vill att du ska försöka fixa de bitarna genom att förmana henne hemma (eller hur de nu tror att du ska kunna göra något åt det) så svara bara vänligt men bestämt att du har fullt upp med att hjälpa/sköta/fostra henne på fritiden, och att skolan faktiskt måste fundera ut egna lösningar för sin verksamhet.

Jag är själv lärare (och förälder till barn med autism och adhd) och vet att lärare ibland har en tendens att liksom rådfråga föräldrarna när de har svårkontrollerade elever. Men det är lärarna som ska vara pedagogiska proffs. Om de behöver stöd ska de vända sig till skolans kurator/rektor/speciallärare eller liknande. De ska inte "snacka av sig" med föräldrarna, som ofta redan är hårt belastade av barnets funktionshinder. 

Att föräldrarna tipsar lärarna om vad som brukar fungera bra för barnet är en helt annan sak. 

Svar på tråden Orkar inte längre